ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

"آينده ميليون‌ها ساکن اطراف درياچه اروميه با خطر جدی روبه‌رو است"

<p>شيرين عبادی در نامه&zwnj;ای به احمد شهيد، توجه وی را به مسئله خشک شدن درياچه اروميه و بازداشت برخی از فعالان محيط زيست جلب کرد.</p> <!--break--> <p><br /> به گزارش سايت کانون مدافعان حقوق بشر، شيرين عبادی، فعال حقوق بشر و برنده جايزه صلح نوبل ۲۰۰۳ در نامه روز گذشته (دوم خردادماه) خود به احمد شهيد، گزارشگر ويژه سازمان ملل برای ايران، نوشت موضوع درياچه اروميه سبب شده است تا چندين گردهمايی اعتراضی صورت گيرد که در نتيجه آن تعدادی از فعالان محيط زيست در آذربايجان دستگير شده&zwnj;اند.</p> <p><br /> وی با توضيح اين&zwnj;که به&zwnj;گفته کارشناسان زيست&zwnj;محيطی، خشکی نيمی از آب درياچه اروميه به&zwnj;دليل &quot;سدسازی بی&zwnj;رويه بر روی رودهای منتهی به اين درياچه&quot; است، نوشته است: &quot;در صورت ادامه روند فعلی، تخمين زده می&zwnj;شود که درياچه اروميه در مدتی کمتر از سه سال خشک شود که در اين صورت ۱۰ ميليارد تن نمک به صورت گرد و غبار و توفان بر سر شش ميليون نفر ساکنين مناطق اطراف خواهد باريد و سبب از بين رفتن مزارع و کشتزارهای بسياری خواهد شد.&quot;</p> <blockquote> <p>شيرين عبادی: اين موضوع می تواند به اختلافات قومی موجود در اين منطقه دامن زند که برای ثبات و آرامش ايران بسيار زيانبار است</p> </blockquote> <p>شيرين عبادی در اين نامه به گردهمايی&zwnj;های تعدادی از فعالان مدنی و زيست&zwnj;محيطی در روز دوشنبه يکم خردادماه جاری در اعتراض به سياست&zwnj;های اجرائی دولت در اروميه و چند شهر ديگر اشاره کرده و آورده است اين تجمعات مسالمت&zwnj;آميز منجر به &quot;يورش و خشونت نيروی انتظامی و بازداشت بيش از ۱۰۰ نفر از شهروندان و حاميان اين تجمعات&quot; شد.</p> <p><br /> به&zwnj;گفته رئيس کانون مدافعان حقوق بشر پس از دو روز تعدادی از بازداشت&zwnj;شدگان آزاد شدند اما هنوز از سرنوشت چندين نفر از آن&zwnj;ها خبری در دست نيست.</p> <p><br /> وی از حسن احمديان، علی حامد ايمانی، محمد اسکندرزاده و افسانه توفيق به&zwnj;عنوان کسانی ياد کرد که هنوز در بازداشت به&zwnj;سر می&zwnj;برند.</p> <p><br /> شيرين عبادی در پايان نامه خود توجه احمد شهيد را به مسئله خشک شدن درياچه اروميه جلب کرده و نوشته است: &quot;اين امر سبب شده که در چندين تجمع اعتراضی که تاکنون صورت گرفته است تعدادی از فعالان محيط زيست دستگير شوند و همچنين بی&zwnj;توجهی حکومت جمهوری اسلامی ايران آينده چند ميليون نفر از ساکنين اطراف اين درياچه را با خطر جدی مواجه ساخته و اين موضوع می تواند به اختلافات قومی موجود در اين منطقه دامن زند که برای ثبات و آرامش ايران بسيار زيانبار است.&quot;</p> <p><br /> رونوشت اين نامه برای بان کی مون، دبيرکل سازمان ملل متحد، ناوی پيلای، کميسر عالی حقوق بشر، گزارشگر سازمان ملل در بازداشت&zwnj;های خودسرانه و گزارشگر سازمان ملل در حقوق بشر و محيط زيست نيز ارسال شده است.</p> <p><br /> درياچه اروميه که بزرگ&zwnj;ترين درياچه درون سرزمينی ايران است از مدت&zwnj;ها پيش با بحران زيست&zwnj;محيطی عميقی روبه&zwnj;رو شده است به&zwnj;طوری که به&zwnj;شکل مداوم از ميزان آب آن کاسته شده و بخش&zwnj;های وسيعی از آن از ميان رفته است.</p> <p><br /> &nbsp;</p>

شيرين عبادی در نامه‌ای به احمد شهيد، توجه وی را به مسئله خشک شدن درياچه اروميه و بازداشت برخی از فعالان محيط زيست جلب کرد.

به گزارش سايت کانون مدافعان حقوق بشر، شيرين عبادی، فعال حقوق بشر و برنده جايزه صلح نوبل ۲۰۰۳ در نامه روز گذشته (دوم خردادماه) خود به احمد شهيد، گزارشگر ويژه سازمان ملل برای ايران، نوشت موضوع درياچه اروميه سبب شده است تا چندين گردهمايی اعتراضی صورت گيرد که در نتيجه آن تعدادی از فعالان محيط زيست در آذربايجان دستگير شده‌اند.

وی با توضيح اين‌که به‌گفته کارشناسان زيست‌محيطی، خشکی نيمی از آب درياچه اروميه به‌دليل "سدسازی بی‌رويه بر روی رودهای منتهی به اين درياچه" است، نوشته است: "در صورت ادامه روند فعلی، تخمين زده می‌شود که درياچه اروميه در مدتی کمتر از سه سال خشک شود که در اين صورت ۱۰ ميليارد تن نمک به صورت گرد و غبار و توفان بر سر شش ميليون نفر ساکنين مناطق اطراف خواهد باريد و سبب از بين رفتن مزارع و کشتزارهای بسياری خواهد شد."

شيرين عبادی: اين موضوع می تواند به اختلافات قومی موجود در اين منطقه دامن زند که برای ثبات و آرامش ايران بسيار زيانبار است

شيرين عبادی در اين نامه به گردهمايی‌های تعدادی از فعالان مدنی و زيست‌محيطی در روز دوشنبه يکم خردادماه جاری در اعتراض به سياست‌های اجرائی دولت در اروميه و چند شهر ديگر اشاره کرده و آورده است اين تجمعات مسالمت‌آميز منجر به "يورش و خشونت نيروی انتظامی و بازداشت بيش از ۱۰۰ نفر از شهروندان و حاميان اين تجمعات" شد.

به‌گفته رئيس کانون مدافعان حقوق بشر پس از دو روز تعدادی از بازداشت‌شدگان آزاد شدند اما هنوز از سرنوشت چندين نفر از آن‌ها خبری در دست نيست.

وی از حسن احمديان، علی حامد ايمانی، محمد اسکندرزاده و افسانه توفيق به‌عنوان کسانی ياد کرد که هنوز در بازداشت به‌سر می‌برند.

شيرين عبادی در پايان نامه خود توجه احمد شهيد را به مسئله خشک شدن درياچه اروميه جلب کرده و نوشته است: "اين امر سبب شده که در چندين تجمع اعتراضی که تاکنون صورت گرفته است تعدادی از فعالان محيط زيست دستگير شوند و همچنين بی‌توجهی حکومت جمهوری اسلامی ايران آينده چند ميليون نفر از ساکنين اطراف اين درياچه را با خطر جدی مواجه ساخته و اين موضوع می تواند به اختلافات قومی موجود در اين منطقه دامن زند که برای ثبات و آرامش ايران بسيار زيانبار است."

رونوشت اين نامه برای بان کی مون، دبيرکل سازمان ملل متحد، ناوی پيلای، کميسر عالی حقوق بشر، گزارشگر سازمان ملل در بازداشت‌های خودسرانه و گزارشگر سازمان ملل در حقوق بشر و محيط زيست نيز ارسال شده است.

درياچه اروميه که بزرگ‌ترين درياچه درون سرزمينی ايران است از مدت‌ها پيش با بحران زيست‌محيطی عميقی روبه‌رو شده است به‌طوری که به‌شکل مداوم از ميزان آب آن کاسته شده و بخش‌های وسيعی از آن از ميان رفته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سیدعلی-فرزندآذربایجان

    ازاینکه خانم عبادی وبقیه ی خارج نشینا به فکر دریاچه ی اورمیه هستن! سپاسگزارم.هرچن فک نمیکنم ،اقدام جدی درمورد نگین آذربایجان،صورت بگیره.امیدمون اول به خدا وبعدم به آذربایجانیای خارج ازکشور وشخص دکترعلی إفه که باید ازجامعه جهانی بخان که حکومت ایرانو جهت نجات این دریاچه،تحت فشار بذاره،اینو خانم عبادی خوب اشاره کردن ومیخام فرمایش ایشونو تکمیل کنم،اگه خدای نکرده اینجا به جهنم شوره زار بدل شه،ایران رو نیز به جهنم خواهیم کشید.رهبرایران،بی راه نگف که:هروقت آذربایجان وبویژه تبریز آروم بوده،پایتخت ایرانم آروم بوده وهر زمان که اوضاع آذربایجان،ملتهب بوده،این التهاب وتشنج به مرکز وسایرشهرای ایران کشیده شده،با امید به الحاق آذربایجان جنوبی به شمالی وتشکیل آذربایجان بزرگ