ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتخابات ترکیه: حزب عدالت و توسعه از رقیبان پیشی گرفت

صلاح‌الدین دمیرتاش دبیر مشترک حزب ه.د.پ در پیامی از زندان از رای‌دهندگان خواست تا از آرای خود محافظت کنند. همزمان با شمارش آراء برق برخی شعب در آنکارا قطع شد.

نخستین نتایج اعلام شده از انتخابات شهرداری‌ها در ترکیه نشانگر پیشی‌گرفتن حزب عدالت و توسعه از رقیبان است. از مجموع نزدیک به ۲۰ درصد آرا شمارش شده، حزب عدالت و توسعه ۴۷,۸ درصد آرا را به دست آورده است. نامزدهای این حزب در آنکار و استانبول از رقیبان خود در حزب جمهوری‌خواه پیشی گرفته‌اند.

پیگیری نتیجه انتخابات در ستاد انتخاباتی حزب جمهوری خواه ترکیه/ عکس: شبکه اجتماعی توییتر

حزب جمهوری خواه در ازمیر همانند سال‌های گذشته بیشترین آراء را کسب کرده است. این حزب با ۲۸ درصد آرا در جایگاه دوم انتخابات شهرداری‌ها قرار دارد. حزب ه.د.پ که به عنوان یک حزب کُردی شناخته می‌شود در کردستان ترکیه توانسته مانند انتخابات گذشته آرا فراوانی را به خود اختصاص دهد. در دیاربکر، وان، باتمان و حاکاری نامزدهای این حزب با فاصله نسبت به رقیبان در صدر قرار دارند.

صلاح‌الدین دمیرتاش، دبیر مشترک حزب ه.د.پ در پیامی از زندان از اعضای این حزب و هوادران آن خواسته که از آرای خود محافظت کنند. همزمان با برگزاری انتخابات گزارش‌هایی مبنی بر تقلب در انتخابات منتشر شد. رسانه‌های ترکیه از قطع برق در برخی شعب رای‌گیری در آنکارا خبر داده‌اند. انتخابات شهرداری‌ها نخستین انتخابات پس از تغییر نظام سیاسی ترکیه از پارلمانی به ریاستی است که برگزار می‌شود.

۳۱۰ درگیری در حوزه‌های رای‌گیری: چهار تن کشته شدند

انتخابات شهرداری‌ها در ترکیه به پایان رسید. گزارش‌های اولیه از مشارکت بالا در انتخابات حکایت دارد. در نخستین گزارش رسمی وزیر کشور ترکیه از کشته شدن حداقل چهار تن در جریان درگیری‌ها در روز انتخابات خبر داد. به گفته او در دست‌کم ۳۱۰ درگیری در این روز رخ داده است.

به گزارش رسانه‌ها در برخی حوزه‌های انتخابیه نیروهای نظامی حضور پررنگ داشتند. تصاویر و ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که بیانگر تلاش حامیان اردوغان برای جلوگیری از حضور هوارداران حزب ه.د.پ و در محل رای‌گیری است. در یک حوزه رایگیری در استان مالاتای ترکیه دو تن از نمایندگان حزب اسلام‌گری سعادت هدف شلیک گلوله قرار گرفتند. شماری از رای دهندگان هم که از کشورهای دیگر برای حضور در انتخابات به ترکیه بازگشته بودند، دستگیر شدند.

انتخابات ترکیه/ ۱۱ فروردین- عکس: شبکه اجتماعی توییتر

نتایج انتخابات شهرداری در ترکیه تا ساعات پایانی یکشنبه ۳۱ مارس/۱۱ فروردین اعلام خواهد شد. رسانه‌های دولتی و مخالفان هر دو مشارکت در انتخابات را «گسترده» و «بالا» گزارش کردند.

شمار واجدین شرکت در انتخابات ۵۷ میلیون و ۵۸ هزار و ۶۳۳ تن اعلام شده است.

حزب عدالت و توسعه که از سال ۲۰۰۱ قدرت را در ترکیه به دست گرفته در این دوره از انتخابات نگران از دست دادن شهرداری‌ها در کردستان ترکیه، آنکارا و استانبول است.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه طی روزهای گذشته بارها مردم را به مشارکت در انتخابات فراخواند. او که پس از کودتای نافرجام ۲۰۱۶ به حزب ملی‌گرا حرکت ملی نزدیک شده، در این دوره از انتخابات نیز با شعارهای ملی‌گرایانه و حمله به حزب ه.د.پ که بیشتر اعضای آن را کُردها تشکیل می‌دهند، به کارزاری برای تحریک رویکرد ناسیونالیستی تبدیل کرده است.

اردوغان که صبح امروز در یک حوزه رای‌گیری در منطقه اسکودار استانبول رای داد، گفت که امیدوار است تا پایان انتخابات شاهد رخداد بدی نباشد.

انتخابات اما با رخدادهای ناگوار همراه بود. در استان مالاتای ترکیه در یک حوزه رای‌گیری دو تن از اعضای حزب اسلامگرای هدف شلیک گلوله قرار گرفتند.

حزب سعادت مسئول دفتر حزب حاکم عدالت و توسعه را مسئول حمله به دو نماینده خود در محل رای‌گیری دانسته و خواستار پیگیری قضایی این موضوع شده است.

در محله کادی کوی استانبول هم یک شهروند پس از حضور در حوزه رای گیری با چاقو مورد حمله قرار گرفت. هنوز جزئیات بیشتری در باره علت این حادثه و هویت مهاجم و فرد مجروح منتشر نشده است.

رسانه‌های نزدیک به ه.د.پ نیز گزارش‌هایی از حضور پرشمار ماموران پلیس و نظامیان در استان‌های جنوب و جنوب شرق ترکیه منتشر کردند.

در برخی مناطق ماموران پلیس برخی از واجدین شرایط رای را که برای مشارکت در انتخابات به ترکیه بازگشتند، دستگیر کردند. در شارناخ بازداشت دو رای دهنده که از آلمان به ترکیه رفته بودند، گزارش شده است.

برخی از اعضای حزب ه.د.پ از زندان در رای گیری شرکت کردند. نتایج نظرسنجی‌هایی که پیش از انتخابات منتشر شد، بیانگر پیشی گرفتن نامزدهای نزدیک به این حزب در استان‌های کردستان ترکیه بود.

یک ویدئو در شبکه اجتماعی توییتر منتشر شده که در آن مسئولان یک خوزه رای گیری یکی از نامزدهای ه.د.پ را «تروریست» خطاب می‌کنند.

دولت اردوغان طی سال‌های گذشته تلاش کرده مانع حضور نمایندگان ه.د.پ در مجلس و یا شهرداری‌های ترکیه شود. شماری از اعضای این حزب به حبس‌های طولانی محکوم و در حال حاضر در زندان نگهداری می‌شوند.

  • این گزارش با خبرهای جدید به روزرسانی می‌شود و یا تغییر می‌کند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.