ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمریکا تحویل تجهیزات جنگنده‌های اف-۳۵ به ترکیه را متوقف کرد

پنتاگون می‌گوید تصمیم ترکیه برای خرید سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ از روسیه دلیل توقف ارسال تجهیزات جنگنده‌های اف-۳۵ به آنکارا است، اما گفت‌وگو با ترکیه در این زمینه همچنان ادامه دارد.

آمریکا به‌منظور جلوگیری از دستیابی ترکیه به سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ از روسیه ارائه کلیه تجهیزات مربوط به جنگنده‌های اف-۳۵ به آنکارا را متوقف کرد.

ترکیه در نظر دارد ۱۰۰ فروند جنگنده اف-۳۵ از آمریکا بخرد.

مایک اندروز، سرهنگ نیروی هوایی و سخنگوی وزارت دفاع آمریکا دوشنبه شب ۱۲ فروردین / یکم آوریل در این‌باره گفت:

«تا تصمیم قطعی ترکیه برای متوقف ساختن دریافت سامانه اس-۴۰۰، تحویل و فعالیت‌های مربوط به قابلیت‌های عملیاتی جنگنده‌های اف-۳۵ به ترکیه به حالت تعلیق درمی‌آید.»

در همین حال سخنگوی وزارت دفاع آمریکا تأکید کرد که «گفت‌وگوی ما با ترکیه در مورد این موضوع مهم ادامه دارد.»

توافقنامه خرید سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ در ماه دسامبر ۲۰۱۷ بین ترکیه و روسیه امضا شد و هزینه آن ۲،۵ میلیارد دلار است. این تصمیم آنکارا با واکنش منفی کشورهای غربی عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روبه‌رو شد. تحویل این سامانه قرار بود در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ انجام شود اما بعد دو طرف توافق کردند که تاریخ تحویل به ژوئیه ۲۰۱۹ تغییر یابد.

آمریکا می‌گوید سامانه موشکی اس-۴۰۰ با تجهیزات ناتو سازگار نیست و اعلام کرده بود که علیه توافق ترکیه و روسیه تصمیماتی خواهد گرفت.

ترکیه در نظر دارد ۱۰۰ فروند جنگنده اف-۳۵ از آمریکا بخرد و خلبان‌های این کشور نیز از هم‌اکنون تمرینات با این هواپیما را با همکاران آمریکایی خود انجام می‌دهند. آنکارا حدود یک میلیارد دلار روی این پروژه سرمایه‌گذاری کرده است و هرگونه تصمیم آمریکا مبنی بر ممانعت از دستیابی ترکیه به این جنگنده‌ها به‌عنوان نقض قرارداد محسوب می‌شود.

مایک اندروز افزود:

«ایالات متحده همچنان نسبت به پیامدهای منفی خرید سامانه موشکی اس-۴۰۰ به ترکیه هشدار می‌دهد. این امر ادامه مشارکت ترکیه در برنامه جنگنده‌های اف-۳۵ را تهدید می‌کند.»

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا همچنین تأکید کرد که:

«ما عمیقاً از وضعیت کنونی در مورد همکاری‌مان در زمینه جنگنده‌های اف-۳۵ متأسفیم، اما وزارت دفاع باید اقدامات احتیاطی را برای محافظت از سرمایه‌گذاری‌های مشترک در فن‌آوری حساس ما انجام دهد.»

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه روز جمعه گذشته ۹ فروردین / ۲۹ مارس فشارهای آمریکا در این زمینه را «برخلاف قوانین بین‌المللی» دانست و آن را محکوم کرد.

واشنگتن فشار خود را در هفته‌های اخیر افزایش داده است: پنج‌شنبه گذشته سناتورهای جمهوری‌خواه و دموکرات، لایحه‌ای را به کنگره ارائه دادند که بر مبنای آن تا زمانی که دولت آمریکا تأیید نکرده که ترکیه به سامانه موشکی اس-۴۰۰ مجهز نمی‌شود، تحویل جنگنده‌های اف-۳۵ به آنکارا متوقف شود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.