ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزارت خارجه ایران: آمریکا حساب‌های هلال احمر را مسدود کرده است

به‌رغم بحران ناشی از سیل در ایران و نیاز به کمک و تجهیزات لازم برای رسیدگی به مناطق سیل‌زده، آمریکا با اعمال تحریم‌ مانع رسیدن کمک‌های بین‌المللی به ایران است

در ادامه بحران ناشی از سیل در ایران با توجه به حجم بالای خسارت‌ها، کمک‌های بین‌المللی برای رسیدگی به مناطق و مردم سیل‌زده حیاتی به‌نظر می‌رسد. بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرد آمریکا حساب‌های هلال احمر را مسدود کرده و با این اقدام عملا کمک‌رسانی از کشور‌های دیگر به مردم سیل زده را مختل کرده است. به گفته او به دلیل مسدود بودن حساب‌های هلال احمر هیچ شهروند خارجی یا ایرانی مقیم خارج نمی‌تواند کمکی به مردم سیل‌زده ارسال کند.

سیل در استان لرستان بیش از هزار میلیارد تومان خسارت به بار آورد

در روزهای گذشته جاری شدن سیل در نقاط مختلف ایران، خصوصا در استان‌های گلستان، مازندران، فارس، لرستان و خوزستان شهرها و روستاهای زیادی را زیر آب برده و وضعیت بحرانی ایجاد کرده است. طبق اعلام سعید نمکی، وزیر بهداشت تاکنون ۴۶ نفر جان خود را در سیلاب از دست داده‌اند. بسیاری از محورهای ارتباطی مسدود شده‌اند و سیل خانه‌ها و جاده‌های بسیاری را تخریب کرده است. به دلیل حجم بالای خسارت، ایران به کمک نهادهای امدادرسان نیاز دارد اما با وجود احتیاج مبرم به امدادرسانی بین‌المللی، تحریم‌های آمریکا مانع از دریافت این کمک‌ها خصوصاً از سوی سازمان ملل و صلیب سرخ جهانی شده است.

سازمان ملل شنبه گذشته برای ارسال اقلامی برای کمک به سیل‌زدگان ایرانی اعلام آمادگی کرد اما همزمان یادآوری کرد که تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران ممکن ارسال این کمک‌ها را به تعویق بیندازد. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) و به نقل از سخنگوی وزارت امورخارجه، تحریم‌ها راه را برای انتقال پول و خرید تجهیزات بسته و با وجود این‌که «نهاد‌های امداد رسان داخلی و مردم تلاش می‌کنند خسارت‌های وارد شده به مردم سیل زده را کاهش دهند، تاکنون هیچ کمک خارجی به صورت محسوس دریافت نشده و راهی برای این کمک رسانی وجود ندارد».

علی اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال احمر ایران نیز دوشنبه ۱۲ فروردین گفته بود تحریم‌های ایالات متحده علیه سامانه «سوییفت» امکان جذب کمک‌های بین‌المللی برای امداد سیل‌زدگان را ناممکن کرده و حساب‌های بانکی هلال احمر هم به سبب تحریم‌ها مسدود شده است. بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران با تایید اظهارات پیوندی گفت:

«این اقدام آمریکا در آستانه سالگرد خروج آمریکا از برجام نشان دهنده رویکرد ضد مردمی دولتمردان این کشور علیرغم شعار‌های و ادعا‌های مسخره آنهاست که می‌گویند تحریم‌ها بر ضد مردم ایران نیست و به نفع مردم ایران است».

قاسمی رویکرد ایالات متحده را «ضد انسانی و ظالمانه» خواند و گفت:

«معمولا حتی در شرایط سخت و اضطراری تمام سیستم‌های بانکی مسدود نمی‌شوند و امکان ارسال کمک‌های بشر دوستانه و انسانی به مردم از طریق نهاد‌هایی مثل صلیب سرخ و هلال احمر فراهم می‌شود، اما آمریکا در یک رویکرد ضد انسانی و ظالمانه تمام مسیر‌های کمک رسانی به مردم سیل زده را مسدود کرده است. نهاد‌های امداد رسان مثل صلیب سرخ و هلال احمر در روز‌های اخیر اعلام کرده اند نمی‌توانند کمک‌های خود را به هلال احمر جمهوری اسلامی ارسال کنند و به نظر می‌رسد آمریکا در صدد ممانعت از ارسال کمک‌های انسان دوستانه به مردم سیل زده است».

او از جامعه جهانی و سازمان‌های بین‌المللی امدادرسان خواست با این «اقدام سبوعانه» مقابله کنند.

طبق دستور موقت دیوان بین‌المللی کیفری که در  ۳ اکتبر ۲۰۱۸/ ۱۴ مهر ۹۷ صادر شده، کاخ سفید را ملزم است مطابق مفاد عهدنامه مودت روابط اقتصادی و کنسولی میان ایران و آمریکا، از اعمال و اجرای تحریم‌های مربوط به امور انسانی مانند دارو، غذا و وسایل، تجهیزات و خدمات مربوط به امنیت هوایی خودداری کند. علاوه بر این، از آمریکا خواسته شده موانع نقل و انتقال وجوه در این حوزه‌ها را نیز بردارد.

محمد جواد ظریف نیز پیشتر از ممانعت آمریکا برای دسترسی ایران به کمک‌های بین‌المللی انتقاد کرده و آن را «نقض صریح قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و دستور دیوان بین‌المللی دادگستری» و یک « تروریسم اقتصادی» خوانده بود.

یکی از اقلام تحت تحریم بالگردهای امدادی ست. قاسمی از نهاد‌های بین المللی خواست در این زمینه «اقدامات عاجل» انجام دهند و «به ویژه در شرایط کنونی که کمبود برخی تجهیزات مانند بالگرد‌ها محسوس است و تامین این تجهیزات با مشکل مواجه شده است» به ایران کمک کنند. او گفت: «آمریکا باید پاسخگوی همه عواقب اقدام خود در ممانعت از کمک رسانی به مردم سیل زده ایران باشد».

از سوی دیگر سه‌شنبه ۱۳ فروردین جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی ۲۰ ماده‌ای را برای مقابله تحریم‌های آمریکا منتشر کردند. این طرح قرار است با جمع‌آوری امضا به هیئت رئیسه مجلس ارائه شود.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • باران

    تحریم ها منابع مالی سپاه قدس را بشدت محدود کرده بطوریکه نظام جمهوری اسلامی قادر نیست نیروهای شبه نظامی خود در عراق و سوریه و لبنان و یمن را براحتی تأمین مالی کند. این همان نتیجه ای است که آمریکا، اسرائیل و حتی روسیه و بعضی کشورهای عربی انتظار آن را داشتند و انجام شد. البته سویۀ دیگر تحریم، مردم ایران را متأثر می کند که این مورد نیز مد نظر دولت آمریکا بوده است برای تولید نارضایتی و شورش مردمی و تضعیف جمهوری اسلامی. اما غفلت آمریکا (شاید بتوان آن را غفلت نام برد) اینست که اتفاقاً جمهوری اسلامی از تضعیف قدرت مالی مردم ایران سود می برد (دشمن اصلی جمهوری اسلامی مردمان فهیم و آشنا به حقوق مردم سالاری و دمکراسی است، نه قدرتهای بزرگ خارجی). مردمی که درد نان داشته باشند بفکر آزادی نخواهند بود، و از میان آنها مزدور به فراوانی می توان استخدام کرد تا راحتتر بتوان بر آن مردم فقیر فرمانروایی کرد و منابعشان را به غارت برد (این مزدوران، از سلبریتی‌های حکومتی هستند تا برای مثال رئیس ستاد بحران کشور).

  • شهروند درجه سه

    مسدود کرده یا بسته ؟! هلال احمر کم است که بسته را هم مسدود کردید !؟ پس تکلیف آن همه مقرری بگیر در لبنان و عراق و پاکستان و افغانستان و سوریه و ... و غزه چه میشود؟! عجب استکباریه ! از ولی امر مسلمین جهان خواهشمندیم یک فکری برای این استکبار جهانی بکنند ! بعد هم میگویند برای سیل زدگان این ملت فتنه گر هزینه شود !

  • کارو

    تحریم ها قطعا برعلیه مردم ایران است و نه حکومت ایران، اما باید توجه کرد که رژیم ایران خودش هم هلال احمر را به نهادی ایدئولوژیک تبدیل کرده و هم در استخدام و جذب نیرو و هم در صرف منابع مالی آن به شدت ایدئولوژیک عمل میکند. وقتی چنین وضعی حاکم شده است نباید به صورت یکجانبه از رژیم ایران سلب تکلیف کرد. به همین شیوه هم باید توجه کرد که رژیم ایران نهاد مسجد را که نهادی غیرنظامی است با الحاق یک پایگاه بسیج در هر مسجد، به نهادی نظامی تبدیل کرده است. چنانکه میدانیم در تمام درگیری و منازعات برخی ساختمان ها به عنوان نهاد غیرنظامی و بیطرف شناخته می شوند، اما رژیم ایران عملاً کاری کرده که مخالفان باید به همان هدهای غیرنظامی هجوم بیاورند. اسم این کار «ساختن سپر انسانی» برای اهداف نظامی است. اقدام رژیم ایران دست کمی از نهادهای امپریالیستی ندارد و باید در کنار آن یکجا محکوم شود. استقلال هلال احمر به عنوان یک نهاد غیردولتی و مستقل مدتهاست از بین رفته و می باید دوباره مورد تأکیر قرار گرفته و حفظ شود.