ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وبا بار دیگر در یمن گسترش یافت

با آغاز بارش‌های فصلی در یمن، بیماری وبا بار دیگر در این کشور فراگیر شد. شمار بیماران مبتلا به وبا در این ماه نسبت به فوریه بیش از دو برابر شده است.

جنگ یمن ادامه دارد و مردم این کشور همچنان با بیماری وبا دست به گریبانند. در حالی‌که شمار مبتلایان به وبا در پایان سال گذشته میلادی کاهش یافته بود در ماه مارس سال جاری به‌شدت اوج گرفت و شمار بیماران نسبت به ماه فوریه بیش از دو برابر شد. حتی پزشکان نیز مصون نیستند و به‌دلیل محدودیت‌های بهداشتی به وبا مبتلا می‌شوند.

شمار بیماران مبتلا به وبا در یمن، در ماه مارس سال جاری نسبت به ماه فوریه بیش از دو برابر شد ـ عکس از آرشیو

آسوشیتدپرس در گزارش تازه‌ای که منتشر کرده به‌نقل از سازمان ملل نوشته است که بیماری وبا بار دیگر در کشور جنگ‌زده یمن طغیان کرده است.

یمن در طول چهار سال گذشته بارها با شیوع وبا روبه‌رو شده است.

بر اساس این گزارش، در ماه مارس سال جاری میلادی در یمن ۷۶ هزار و ۱۵۲ مورد ابتلای جدید به وبا و ۱۹۵ مورد مرگ در این رابطه ثبت شده است. این در حالی است که در ماه فوریه شمار مبتلایان به وبا ۳۲ هزار مورد و در ماه ژانویه ۳۹ هزار مورد بوده است. تلفات ماه مارس شمار کسانی که در سال جاری میلادی در اثر بیماری وبا جان خود را از دست دادند، به حدود ۳۰۰ نفر افزایش داد.

آمار ماه مارس سال جاری با هفته‌های اول سال ۲۰۱۷ قابل مقایسه است که شمار مبتلایان به وبا در هفته از ۱۰ هزار تا ۲۰ هزار نفر افزایش می‌یافت. در آن زمان شیوع وبا در اوج خود به ۵۰ هزار مورد در هفته رسید و بیش از یک میلیون نفر را آلوده کرد و سپس در اواسط سال ۲۰۱۸ کاهش یافت.

وبا یک بیماری واگیردار است که از طریق آب و مواد غذایی آلوده منتقل و موجب اسهال بسیار شدید در بیمار می‌شود. این بیماری بالقوه کشنده است و جان ۱۵ درصد از مبتلایانی را که تحت درمان قرار نگیرند، خواهد گرفت.

تخریب ناشی از جنگ یمن موجب ایجاد شرایط اولیه برای گسترش وبا شده است. درگیری میان شورشیان شیعه موسوم به حوثی‌ها که بخش شمالی این کشور را کنترل می‌کنند و نیروهای دولتی یمن که جنوب کشور را در دست دارند، چهار سال است که ادامه دارد. ایران از شیعیان حوثی حمایت می‌کند و ائتلاف کشورهای عربی به‌رهبری عربستان سعودی از دولت عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری این کشور.

جنگ و حملات هوایی به سیستم‌های فاضلاب و منابع آب آسیب رسانده است. اکثر مردم یمن دسترسی به آب پاکیزه ندارند، به‌ویژه بیش از سه میلیون نفر که خانه‌هایشان هدف حملات قرار گرفته است. تأسیسات اصلی تصفیه‌خانه‌ها در خارج از صنعا، پایتخت یمن تخریب شده است. آب فاضلاب اغلب برای آبیاری مزارع استفاده می‌شود و مواد غذایی را آلوده می‌کند.

از آنجایی‌که بانک مرکزی در سال ۲۰۱۶ از صنعا تحت کنترل حوثی‌ها به شهر عدن منتقل شده است، حدود یک میلیون کارمند دولت حقوق دریافت نکرده‌اند. از این رو جمع‌آوری زباله‌ها صورت نمی‌گیرد. تقریباً نیمی از مراکز مراقبت‌های بهداشتی قبل از جنگ، دیگر کار نمی‌کنند، زیرا اغلب به دلیل حملات هوایی آسیب دیده‌اند.

وبا به آن‌چه که در حال حاضر بدترین بحران انسانی در جهان نامیده می‌شود، افزوده شده است. تقریباً دو سوم از ۲۳ میلیون نفر جمعیت یمن نیاز به نوعی کمک دارند و ده‌ها هزار نفر ظاهراً به‌دلیل سوء تغذیه، بیماری‌های قابل پیشگیری و بیماری‌های واگیردار جان خود را از دست داده‌اند.

افزایش شمار مبتلایان به وبا در اطراف صنعا و مناطق دیگری در شمال کشور مشاهده شده است. سازمان‌های امدادرسان پزشکان بدون مرز و نجات کودکان هفته گذشته با ابتلای ۱۰۰۰ کودک در روز به بیماری وبا، هشدار دادند.

به‌گزارش آسوشیتدپرس بیمارستان السبعین در صنعا مملو از جمعیت مبتلا به وبا است. تخت‌های بیمارستان پُر هستند و بیماران در راهروها در انتظار مداوا به‌سر می‌برند. برخی از آن‌ها با سرم‌هایی در دست روی کارتون می‌خوابند.

به‌گفته پرسنل بیمارستان السبعین بیماران مبتلا به وبا از سراسر کشور به این بیمارستان می‌آیند و گاهی همزمان، سه تا چهار بیمار در یک دقیقه مراجعه می‌کنند. بیشتر بیماران السبعین را کودکان زیر ۱۰ سال تشکیل می‌دهند.

حتی پزشکان نیز مصون نیستند. یکی از آن‌ها و چندین کارمند دیگر به وبا مبتلا شده‌اند. در روز ۲۸ مارس یکی از متخصصان اطفال در این بیمارستان بر اثر بیماری وبا درگذشت.

کارکنان مراکز بهداشتی که در معرض بیماری‌های وبا قرار دارند هنوز واکسیناسیون نشده‌اند و پزشکان حفاظت نمی‌شوند. کنترل عفونت‌ها در مراکز بهداشتی به دلیل فقدان منابع تقریباً ممکن نیست و این آسیب‌پذیری کارکنان را بیشتر می‌کند.

سازمان ملل متحد امسال درخواست ۴،۲ میلیارد دلار برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به یمن کرده و گفته است مبارزه با بیماری وبا در اولویت قرار دارد. سازمان ملل صدها مرکز درمان اسهال و زخم‌های دهان و دندان در سراسر یمن راه‌اندازی کرده است اما در بعضی از مناطق، مانند شهر پرجمعیت تعز، چندین مرکز به علت تأخیر کمک‌ها فعالیت نمی‌کنند.

پیش از این، از سال ۲۰۱۶ دو شیوع دیگر بیماری وبا در یمن بیش از ۱،۴ میلیون نفر را مبتلا کرد و بیش از ۳ هزار نفر را کشت.

جنگ یمن از سال ۲۰۱۵ که شیعیان حوثی حمله به صنعا، پایتخت این کشور را آغاز کردند و دولت عبد ربه منصور هادی را تحت محاصره قرار دادند، شدت گرفت. از آن به بعد، حوثی‌ها از بسیاری از مناطق جنوب کشور بیرون رانده شدند، اما در صنعا و بسیاری از مناطق شمال همچنان مستقر هستند.

جنگ یمن را به‌عنوان «جنگ نیابتی» عربستان سعودی و ایران در منطقه می‌شناسند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.