ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سیل ایران: همه در جستجوی مقصر

چند نماینده مجلس وزارت نیرو را عامل گسترش سیل دانستند و خواستار محاکمه وزیران سابق و وزیر فعلی شدند. روحانی هم برخی دستگاه‌ها را به «تحمیل پروژه به دولت» متهم کرد.

خسارت ناشی از سیل تکان‌دهنده است. آنگونه که گروهی از نمایندگان یک طرح با قید فوریت برای جبران خسارت ناشی از سیل به مجلس آورده‌اند. دولت می‌گوید: تامین خسارت‌های سیل از محل بودجه امکان‌پذیر نیست. یک نماینده خواستار برداشت از صندوق توسعه ملی شد. از دیگر خواسته‌های نمایندگان محاکمه وزیران نیرو و جهادکشاورزی است. رئیس دولت هم بدون جزئیات برخی دستگاه‌ها را به «تحمیل پروژه‌ها» به دولت و «معاوضه جان مردم با پول کثیف» متهم کرد. در استان فارس هم چند تن از مقصران احتمالی سیل به دستگاه قضایی احضار شدند. معاون دادستان مقصران را به برخورد شدید تهدید کرده است.

نماینده شوش می‌گوید: چهارصد هزار تن از جمعیت خوزستان پس از سیل آواره شده‌اند

طرح حمایت از سیل‌زدگان صبح یکشنبه ۱۸ فروردین به هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی رسید. همزمان با اعلام وصول این طرح نمایندگان برخی مناطق سیل‌زده خواستار برخورد قانونی با برخی از مسئولان دولتی و جبران خسارت وارده به سیل زدگان شدند.

در خبر دیگری حسن روحانی رئیس جمهوری ایران هم بدون بیان جزئیات گفت که برخی دستگاه‌ها پروژه‌های خود را به دولت «تحمیل» و «جان مردم را با پول کثیف معاوضه می‌کنند».

رئیس دولت جاری شدن سیل را نتیجه آنچه که «غصب رودخانه‌ها» خواند، دانست و مدعی شد که «اگر سدها نبودند معلوم نبود خوزستان چه وضعی پیدا می‌کرد».

او در حالی سدها را «نجات دهنده جان مردم» دانست که طی روزهای گذشته سدسازی غیراصولی و طرح‌های توسعه مطالعه نشده به عنوان یکی از عوامل اصلی گسترش سیل در ایران عنوان شده است.

در همین رابطه علی رستمیان نماینده سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی وزارت نیرو را مسبب اصلی سیل‌ها و محاصره روستاها خواند و خواستار محاکمه وزیرنیرو فعلی و وزیران سابق این وزارتخانه شد.

او همچنین وزارت جهادکشاورزی را به دلیل آنچه که «ضعیف عمل کردن در بحث آبخیزداری و آبخوان داری» عنوان کرد، مقصر دانست و گفت که وزیر این وزارتخانه باید مجازات شود.

عبدالله رضیان نماینده قائم‌شهر، سوادکوه و جویبار در مجلس شورای اسلامی هم «سهل‌انگاری مسئولان در سال‌های گذشته» را مسبب خسارت سیل دانست و گفت: «رودخانه‌ها ساماندهی نشده‌اند، دیوارسازی صورت نگرفته است و به حریم این رودخانه‌ها تجاوز شده است که این موارد موجب رقم خوردن اتفاقات اخیر بود».

رضی نوری نماینده شوش نیز «بی‌تدبیری برخی مسئولان وزارت نیرو و یا ستاد مدیریت بحران» را عامل به بار آمدن خسارات ناشی از سیل عنوان کرد.

او گفت: «اگر راهسازی آب به درستی مدیریت و ورودی سدهای دز و کرخه به درستی مدیریت می شد، این اتفاق قابل پیش‌بینی بود.اگر فقط ۵۰ درصد از هزینه خسارت های وارده، ۵۰ درصد امکانات امدادی که اکنون در اختیار سیل زدگان قرار گرفته به لایروبی سدها و رودخانه ها اختصاص می‌یافت و از قبل کمپ‌های اسکان برای مردم تدارک و اندیشیده می‌شد، امروز شاهد چنین وضعیت اسفناکی نبودیم».

۴۰۰ هزار تن در خوزستان آواره شدند

به گفته نوری، سیل در خوزستان سبب آن شده که حدود ۴۰۰ هزار تن از ساکنان شهرها و روستا‌ها زندگی خود را از دست بدهند.

او خواستار تخصیص یک میلیارد دلار از اعتبارات صندوق توسعه ملی برای جبران خسارت وارده به سیل‌زدگان شد.

مقام‌های دولتی هنوز رقم دقیق خسارت ناشی از سیل که از ۲۹ اسفند امسال در شمال ایران جاری شد و در روزهای بعد به سایر استان‌ها در جنوب و جنوب غربی و غرب کشور گسترش یافت اعلام نکرده‌اند. اما علی مطهری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز از تدوین یک طرح دو فوریتی برای جبران خسارت ناشی از سیل در مجلس خبر داد.

او گفت که شورای نگهبان با این طرح مخالفت کرده و چون نیازمند بازنگری در قانون بودجه است، دولت باید آن را به صورت لایحه ارائه کند.

به گفته او خسارت سیل در برخی استان‌ها بسیار بالا و در برخی مناطق هم کنترل شده است.

در همین رابطه نماینده قائم‌شهر حداقل خسارت ناشی از سیل در این استان را حدود ۱۹۰۰ میلیارد تومان در حوزه‌های کشاورزی و مسکن عنوان کرد.

به گفته او سیل موجب از بین رفتن حداقل ۳ هزار واحد صنفی کوچک و ۶۴۰۰ واحد مسکونی از ۲۰ تا صد در صد شده است.

عدل هاشمی‌پور نماینده کهگیلویه و بویراحمد در مجلس هم خسارت ناشی از سیل در این استان را حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد.

نمایندگان استان لرستان در مجلس شورای اسلامی هم خسارت ناشی از سیل در مناطق مختلف این استان را بیش از ۲ هزار میلیارد تومان برآورد کردند.

به گفته علی مطهری قرار است مجلس به زودی در یک جلسه با حضور وزیران خسارات ناشی از سیل را بررسی کند.

احضار مقصران احتمالی سیل در شیراز

همزمان با شدت گرفتن انتقاد از عملکرد وزارت نیرو و جهادکشاورزی در مجلس شورای اسلامی، خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از احضار تعدادی از مقصران احتمالی سیل در شیراز خبر داد.

دادستان شیراز خبر احضار شماری از مقصران احتمالی را تائید کرده و گفته است که جزئیات آن در آینده اطلاع‌رسانی خواهد شد.

معاون دادستان کل جمهوری اسلامی هم به خبرگزاری تسنیم گفته که سازمان بازرسی به تهیه گزارش از سیل در استان‌های گلستان و شیراز مکلف شده و پس از تهیه این گزارش با مقصران این حادثه برخورد خواهد شد تا از حوادث بعدی پیشگیری شود.

پس از جاری شدن سیل در شیراز تصاویری منتشر شد که نشان می‌داد مسیل اصلی این شهر به اتوبان و هتل تبدیل شده است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز تائید کرده بود که سیل شیراز بر اثر جاده سازی در مسیر رودخانه در دهه ۸۰ اتفاق افتاد. او گفته بود: «قطعاً باید پیمانکار ناظر و مسئول طرح مواخذه شوند تا در طرح‌های جاری و آینده این اتفاق نیفتد».

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سامان

    هر کس مقصر باشید خواهشمندم مقام معظم ولی امر مسلمین جهان را مقصر نگیرید. درست است که در این چهل سال ایشان 8 سال رئیس جمهور بودند (بالاتر از آن عضو رهبری حزب جمهوری اسلامی بودند) و 30 سال است که ولی امر مطلق ایران (ببخشید : اسلام) هستند (اضافه بر اینکه ولی امر مسلمین جهان هستند)، ولی ایشان هیچ مسئولیت و لغزش و خلاف و از این جور چیزها ندارند. بفرمایش آیت اله مصباح ایشان هیچ اشتباهی نکردند ، خدا خوب تشخیص داد که وی را ولی فقیه کرد ! این همه تیره روزی ملت فتنه گر اسلام، فساد و بحران و دشمن تراشی ، سءاستفاده از قدرت و سرمایه های ملی ، بذل و بخشش سرمایه های ملت فتنه گر ، گسترش نهادهای آخوندی و حکومتی ، تریلی تریلی طلا و ارز به خارج فرستادن، سرکوب و کشتار و زندانی و شکنجه کردن و تجاوز و تحقیر مردم، همان قانون اساسی نظام مقدس را گزینشی بنفع خود و بزیان ملت اسلام توجیه و تفسیر کردن ، فرصت های تاریخی را از دست دادن ، و هر کار که باید کرد را نکردن و هر کار که نباید کرد را کردن، و ... ، همه بفرمایش ایت اله علم الهدی کار تلگرام و اینترنت است، و کار امریکا و اسرائیل است. ایشان و سپاه پاسداران و نظام مظلوم هستند ... ، دیگر گریه نمیگذارد بیشتر از مظلومیتشان بنویسم. بحول و قوه الهی !

  • فعالان مدنى كه به سيل زدگان كمك مى كنند، #بازداشت شدند

    فعالان مدنى كه به سيل زدگان كمك مى كنند، #بازداشت شدند به دليل بى اعتمادى مردم به ارگانهاى حكومتى و امدادرسانان، مردم خود دست بكار شده و اقدام به تشكيل مجموعه هاى مردمى جهت كمك به سيل زدگان كردند. وظيفه اين مجموعه ها، جمع آورى موادغذائى و مايحتاج سيل زدگان و سپس تقسيم كمك ها بين روستاها و مناطق است، از بين اين جوانان احمد كعبى و يعقوب كعبى كه روز شنبه 17 فروردين توسط نيروهاى امنيتى بازداشت وبه مكان نامعلومى منتقل شدند. #احمد_و_يعقوب_كعبى از جمله کمک رسانان مردمی در روستای گوریه از توابع شهرستان شعیبیه مى باشند. #ما_صدای_بی_صدایان_هستیم #شورای_مردمی

  • پیشنهاد یک سفر خوب

    پیشنهاد یک سفر خوب با دوستان یا خانواده تان چند بیل و در صورت امکان یک فرغون بردارید و به پلدختر یا معمولان یا هر کدام از روستاهای مدفون در گل و لای لرستان بروید. کمک کنید خانه ای از زیر گل و لای بیرون بیاید و خانواده ای بتواند زندگی از سر گیرد. این سفر را هرگز فراموش نخواهید کرد. مطمئن. رهاندن لرستان از زیر آوار گل و لای الان بیشتر نیازمند نیروی کار است. آن هم کار یدی. کار تکنولوژی و ابزار نیست. دست یاری می خواهد. #کانال_ناصرکرمی ‏@nasserkaramii

  • موج سواری فرصت طلبانه مسئولان و نمایندگان بر امواج نارضایتی سیل زده گان

    موج سواری فرصت طلبانه مسئولان و نمایندگان بر امواج نارضایتی سیل زده گان ▪️اردوی کار: مردم استان های سیل زده؛ خاصه در خوزستان و لرستان که فیلم ها و گزارش های مردمی بیشتری از آن مناطق منتشر شد،ه بشدت از نابودی خانه و کاشانه و شغل و آینده در این شرایط وحشتناک گرانی و تورم عصبی اند و ریشه های این خشم را به حق متوجه مسئولان بی وجود، فاسد و نالایق کرده اند. اما نه تنها مردم که حتی خود مسئولان مختلف هم به نقش مخرب دستگاههای مدیریتی در بدتر و فاجعه بارتر کردن سیل و نابودی زندگی مردم اذعان کرده اند تا از این طریق خود را از خطاهای صورت گرفته مبرا نشان داده و فرصت طلبانه بر سیلاب خشم ونفرت سیل زده گان سوار شوند. ▪️نماینده شوش با اشاره به آوارگی ۴۰۰ هزار خوزستانی از سیل گفته: وزارت نیرو و مدیریت بحران، مقصران اصلی وضعیت کنونی خوزستان هستند. باید یک عزم ملی برای این حجم از مشکلات شکل گیرد ▪️نماینده مجلس از شوشتر گفته: منشأ سیل استان خوزستان آب پشت سدها در کارون، دز و کرخه است.این سیل به دلیل مدیریت ضعیف سدها رخ داده که لازم بود وزارت نیرو در این زمینه اقدامات ویژه ای را انجام می داد. ▪️یوسفی نماینده مجلس از اهواز در مجلس گفته: سیلاب‌های اخیر منجر به افزایش آب‌های زیرزمینی نخواهد شد ضمن اینکه عدم تخلیه مخازن سدها و طمع ذخیره سازی آب پشت سدها زمینه‌ساز سیلاب های اخیر شده است. ▪️رییس مجمع هماهنگی تشکلهای کشاورزی کشور گفته: استاندار خوزستان خروجی سدها را قبل از وقوع سیل کاهش داده بود. سوء مدیریت در حوزه دز و کارون کاملا مشخص و غیر قابل بخشش است ▪️امام جمعه سوسنگرد درجلسه فوق العاده ستاد بحران شهرستان دشت آزدگان گفته: مشکلات محل‌های اسکان، هزینه اسباب کشی، وسایل نقلیه جهت جابجایی، امنیت منازل، وسایل ارتباطی، تهیه غذا، تهیه وسایل بهداشتی و... از جمله مواردی بازدارنده تخلیه شهرهاست.

  • نگرنده

    تمامی این عوامل و فاکتورها را که کنار هم بگذاریم تصویری سر گیجه آور از مشکلات روبرویمان بدست خواهیم آورد. تنها نکتهء امیدوار کننده در این میان دست به کار شدن خود مردم است و امید بر اینکه خود سازماندهی مردم در امداد رسانی, کمک به یکدیگر و بازسازی کشور مقدمه ای باشد برای خود سازماندهی و متشکل شدن ملت برای تصفیه حساب نهایی با سیستم زالویی و زاید جمهوری جهنمی اسلامی. اندر بلای سخت پدید آید فضل و بزرگمردی و سالاری ------------------------ *) فهرست ۱۰۰ کشور فقیر جهان در سال ۲۰۱۹؛ ایران رتبه ۹۴ ▪️ در این فهرست ایران وضعیت کشورهای فیجی،مقدونیه،نامیبیا و اردن از ایران بهتر است ▪️ سایت «NaijaQuest» که اطلاعات کلی و عمومی دست اول را در سراسر جهان به کاربرانش ارائه می‌دهد، گزارشی تهیه کرده و بر اساس آن فهرستی به‌روز را از ۱۰۰ کشور فقیر جهان در اوایل سال ۲۰۱۹ ارائه کرده است که ایلنا به نقل از اتاق بازرگانی منتشر کرده ▪️ این فهرست به‌روز شده‌ ۱۰۰ کشور فقیر جهان در این لحظه است. این رتبه‌بندی بر مبنای تولید ناخالص داخلی (GPD) و برابری قدرت خرید (PPP) برای هر نفر در هر یک از این کشورهاست. بدین شیوه قادر خواهیم بود که استاندارد حقیقی زندگی افراد در بیشتر کشورها را برآورد کنیم.

  • نگرنده

    مقصر کی بود؟ "من نبودم دستم بود, تقصیر آستینم بود, آستین مال کت ام بود, کت ام مال بابام بود,..." پرسش آسان تر شاید این باشد که چه کسی در ایران مقصر نیست؟ از دستگاه های فاسد, ناتوان و ناکارآمد حکومتی (هم دولت روحانی و هم سپاه) که هر دو جناح مقصر و از مسئولین اساسی هستند بگذریم, باید در نظر داشت با این میزان بی سابقه از بارندگی, که به گزارش وزارت نیرو, میزان بارندگی در سال آبی جاری ۱۸۵ درصد افزایش یافته, حتا بهترین آمادگی ها هم باز با چالشی بی سابقه رو برو بود. و پر واضح, از آن جایی که با حکومتی سر تا به پا فاسد, جانی, دزد و ناکارآمد روبرو هستیم, چالش بی سابقه تبدیل به فاجعه ای بی مانند شد که به نظر می رسد برای سالیان سال کل کشور ایران را گِل گیر خواهد کرد. از سپاه و دولت و عوامل طبیعی که بگذریم (هر چند بسیار بی عاطفانه و غیر حساس به گوش دوستان خواهد رسید) خود ملت ایران نیز با اجازه دادن به ادامهء حیات این رژیم ننگین اسلامی از یکسو, و بی توجهی کامل (به جز استثناها یی اندک از سوی کنشگران زیست محیطی, خصوصا در کردستان) در حساسیت های محیط زیستی سهم خود را در این فاجعه دارد. ۲۱ استان از ۲۵ سیل زده هستند و حداقلِ, حداقل نیم تا یک میلیون (اگر نه بیشتر) بی خانمان شده اند. و تمامی این فجایع در زمانی صورت میگیرد که اقتصاد ایران سقوطی فاحش و بی سابقه داشته, و از بیستمین (یا بیست و چندمین) اقتصاد جهان اکنون در فهرست ۱۰۰ کشور فقیر جهان در سال ۲۰۱۹, ایران رتبه ۹۴ را دارد.*

  • ضرب شست گرمایش جهانی

    به چین آتش کرد صنعتگری به شوشتر وزید باد تندری بی لیاقتی نظام آسیب پذیری کشور را در مقابل حوادث طبیعی صد چندان کرده

  • مومن

    خجالت نکشید، همه تقصیرها و خرابیها را بیندازید گردن رژیم سابق. کاری که چهل سال انجام دادید . بی جهت یقه هم را نگیرید، خدای ناکرده باعث وهن اسلام و خوشحالی دل دشمنان واز همه بالاتر سؤاستفاده استکبار جهانی میشود . ولی سیلی دیگر در راه است که با هیچ نیرو و توجیهی قادر به دفع آن نخواهید بود و آن سیل خروشان و رعب انگیز، قهر و غضب مردم عاصی و خشمگینی خواهد بود که دیگر چیزی برای از دست دادن ندارند پس بساط ظلم و تجاوز و بی خردی وبی کفایتی شما را برای همیشه از ریشه و بن برخواهند کند.