ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

"کشف نشانه‌هايی از غنی‌سازی ۲۷ درصدی اورانيوم در ايران"

<p>آژانس بين&zwnj;المللی انرژی اتمی در تازه&zwnj;ترين گزارش خود اعلام کرد نشانه&zwnj;هايی از غنی&zwnj;سازی ۲۷ درصدی اورانيوم را در تأسيسات اتمی فردو در ايران کشف کرده است.</p> <!--break--> <p>&nbsp;</p> <p>با اين حال منابع ديپلماتيک به آسوشيتدپرس گفته&zwnj;اند اين کشف لزوماً به اين معنا نيست که ايران به&zwnj;طور پنهانی توان غنی&zwnj;سازی اورانيوم را افزايش داده بلکه ممکن است اين درجه از غنی&zwnj;سازی به دليل اشکالات فنی ايجاد شده باشد.</p> <p>وجود تأسيسات زيرزمينی فردو که در اطراف شهر قم قرار دارد در تابستان ۱۳۸۸ از سوی کشورهای غربی فاش شد. ايران پس از اين افشاگری، وجود تأسيسات فردو را تأييد کرد.</p> <blockquote> <p>منابع ديپلماتيک به آسوشيتدپرس گفته&zwnj;اند اين کشف لزوماً به اين معنا نيست که ايران به&zwnj;طور پنهانی توان غنی&zwnj;سازی اورانيوم را افزايش داده بلکه ممکن است اين درجه از غنی&zwnj;سازی به دليل اشکالات فنی ايجاد شده باشد</p> </blockquote> <p>اين تأسيسات از بيم حملات هوايی آمريکا و اسراييل در ميان کوه&zwnj;ها و در عمق زمين ساخته شده است.</p> <p>در گزارش آژانس که روز جمعه پنجم خرداد&nbsp;۱۳۹۱ منتشر شد، آمده است که ايران به آژانس بين&zwnj;المللی انرژی اتمی گفته اورانيوم با غنای بالاتر &quot;ممکن است به دلايل فنی که از کنترل اپراتور خارج است، اتفاق بيفتد.&quot;</p> <p>کارشناسان سازمان بين&zwnj;المللی انرژی اتمی در حال بررسی و تحقيات درباره اين موضوع هستند.</p> <p>گزارش آژانس همچنين می&zwnj;گويد تصاوير ماهواره&zwnj;ای نشان دهنده &quot;فعاليت&zwnj;هايی گسترده&quot; در سايت نظامی پارچين است که بازرسان خواهان بازرسی آن هستند.</p> <p>پارچين نام منطقه&zwnj;ای در جنوب شرقی استان تهران است که در شمال شرقی شهرستان پاکدشت قرار دارد.</p> <p>يوکيا آمانو، مدير کل آژانس بين&zwnj;المللی انرژی اتمی يک هفته پيش گفته بود در مذاکرات با جمهوری اسلامی ايران، دسترسی بازرسان سازمان ملل متحد به سايت&zwnj; نظامی &quot;پارچين&quot; ايران موضوعی است که در اولويت قرار خواهد گرفت.</p> <p>آمانو اول خرداد ۱۳۹۱ برای نخستين بار به ايران سفر کرد. وی در اين ديدار با چند مقام ايرانی ديدار و گوفت&zwnj;وگوهايی داشت.</p> <p>علی اصغر سلطانيه، سفير ايران در آژانس بين&zwnj;المللی انرژی اتمی در واکنش به گزارش تازه آژانس گفته است: &quot;گزارش جديد مديرکل سندی ديگر از صلح&zwnj;آميز بودن فعاليت&zwnj;های هسته&zwnj;ای ايران است.&quot;</p> <p>به گفته سلطانيه &quot; گزارش ۱۱ صفحه ای مديرکل آژانس به شورای حکام و ارائه گزارشی کامل از بازرسی&zwnj;های صورت گرفته از ۱۶ مرکز هسته ای و ۱۰ مرکز جانبی آن، حکايت از نظارت کامل آژانس بر فعاليت&zwnj;های صلح&zwnj;آميز هسته&zwnj;ای جمهوری اسلامی ايران دارد.&quot;</p> <p>قدرت&zwnj;های غربی ايران را متهم می&zwnj;کنند که در برنامه&zwnj;اتمی&zwnj;اش اهداف نظامی را دنبال می&zwnj;کند اما تهران می&zwnj;گويد برنامه اتمی اين کشور صرفاً مقاصد صلح&zwnj;آميز دارد.</p> <p>&nbsp;</p>

آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترين گزارش خود اعلام کرد نشانه‌هايی از غنی‌سازی ۲۷ درصدی اورانيوم را در تأسيسات اتمی فردو در ايران کشف کرده است.

با اين حال منابع ديپلماتيک به آسوشيتدپرس گفته‌اند اين کشف لزوماً به اين معنا نيست که ايران به‌طور پنهانی توان غنی‌سازی اورانيوم را افزايش داده بلکه ممکن است اين درجه از غنی‌سازی به دليل اشکالات فنی ايجاد شده باشد.

وجود تأسيسات زيرزمينی فردو که در اطراف شهر قم قرار دارد در تابستان ۱۳۸۸ از سوی کشورهای غربی فاش شد. ايران پس از اين افشاگری، وجود تأسيسات فردو را تأييد کرد.

منابع ديپلماتيک به آسوشيتدپرس گفته‌اند اين کشف لزوماً به اين معنا نيست که ايران به‌طور پنهانی توان غنی‌سازی اورانيوم را افزايش داده بلکه ممکن است اين درجه از غنی‌سازی به دليل اشکالات فنی ايجاد شده باشد

اين تأسيسات از بيم حملات هوايی آمريکا و اسراييل در ميان کوه‌ها و در عمق زمين ساخته شده است.

در گزارش آژانس که روز جمعه پنجم خرداد ۱۳۹۱ منتشر شد، آمده است که ايران به آژانس بين‌المللی انرژی اتمی گفته اورانيوم با غنای بالاتر "ممکن است به دلايل فنی که از کنترل اپراتور خارج است، اتفاق بيفتد."

کارشناسان سازمان بين‌المللی انرژی اتمی در حال بررسی و تحقيات درباره اين موضوع هستند.

گزارش آژانس همچنين می‌گويد تصاوير ماهواره‌ای نشان دهنده "فعاليت‌هايی گسترده" در سايت نظامی پارچين است که بازرسان خواهان بازرسی آن هستند.

پارچين نام منطقه‌ای در جنوب شرقی استان تهران است که در شمال شرقی شهرستان پاکدشت قرار دارد.

يوکيا آمانو، مدير کل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی يک هفته پيش گفته بود در مذاکرات با جمهوری اسلامی ايران، دسترسی بازرسان سازمان ملل متحد به سايت‌ نظامی "پارچين" ايران موضوعی است که در اولويت قرار خواهد گرفت.

آمانو اول خرداد ۱۳۹۱ برای نخستين بار به ايران سفر کرد. وی در اين ديدار با چند مقام ايرانی ديدار و گوفت‌وگوهايی داشت.

علی اصغر سلطانيه، سفير ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در واکنش به گزارش تازه آژانس گفته است: "گزارش جديد مديرکل سندی ديگر از صلح‌آميز بودن فعاليت‌های هسته‌ای ايران است."

به گفته سلطانيه " گزارش ۱۱ صفحه ای مديرکل آژانس به شورای حکام و ارائه گزارشی کامل از بازرسی‌های صورت گرفته از ۱۶ مرکز هسته ای و ۱۰ مرکز جانبی آن، حکايت از نظارت کامل آژانس بر فعاليت‌های صلح‌آميز هسته‌ای جمهوری اسلامی ايران دارد."

قدرت‌های غربی ايران را متهم می‌کنند که در برنامه‌اتمی‌اش اهداف نظامی را دنبال می‌کند اما تهران می‌گويد برنامه اتمی اين کشور صرفاً مقاصد صلح‌آميز دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کاربر مهمان

    رییس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی از مخالفت مقامات با بازرسی تاسیسات پارچین توسط بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی خبر داد و گفت که این تاسیسات نظامی است !!! و جمهوری اسلامی برای بازرسی شدن آن هنوز قانع نشده است.!!! این مقام ارشد اتمی جمهوری اسلامی، همچنین با اشاره به گزارش روز گذشتۀ آژانس در خصوص "کشف اورانیوم با غنای ٢۷ درصد در تاسیسات زیر زمینی فردوی قم گفت: "ما به آقای آمانو می‌گوییم این موارد را در گزارش خود ننویسید، چرا که اذهان را مخدوش می‌كند." !!!