ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چندین کشته در درگیری معترضان با مأموران امنیتی در سودان

به‌گفته مخالفان حکومت عمر البشیر در تجمع اعتراضی در مقابل مقر فرماندهی کل نیروهای مسلح سودان در خارطوم دست‌کم ۱۳ نفر از معترضان کشته شدند. سربازان به کمک مردم شتافتند.

خارطوم، پایتخت سودان بار دیگر شاهد تظاهرات ضدحکومتی بود. نیروهای امنیتی به تجمع معترضان در برابر مقر فرماندهی کل نیروهای مسلح حمله کردند و به‌گفته مخالفان دست‌کم ۱۳ نفر از آن‌ها را کشتند. سربازان ارتش از درون مقر فرماندهی به کمک معترضان رفتند.

تظاهرات معترضان در سودان ـ عکس از آرشیو

سارا عبدالجلیل، سخنگوی «انجمن شاغلان سودان»، متشکل از کانون‌های وکلا و پزشکان این کشور و از گروه‌های که رهبری اعتراضات را بر عهده داشت از درگیری‌های روز سه‌شنبه ۲۰ فروردین / ۹ آوریل در مقابل مقر فرماندهی کل نیروهای مسلح سودان به آسوشیتدپرس خبر داد. این تجمعات چهار روز است که ادامه دارد.

به‌گفته عبدالجلیل، نیروهای امنیتی در حمله به تحصن معترضان از گلوله‌های واقعی، سلاح‌های سنگین و شلیک گاز اشک‌آور استفاده کردند.

تصاویر ویدئویی که از این تجمع منتشر شده‌اند نشان می‌دهند که سربازان سودانی در پی کمک به معترضان بودند و با گشودن درهای فرماندهی کل به حمایت از آن‌ها برخاستند. در برخی از فیلم‌های منتشرشده نیز خودروهای سوخته‌شده پلیس نشان داده می‌شد.

ویدئوهای منتشرشده همچنین نشان می‌دادند که به‌رغم کشته‌شدن چندین نفر در این تحصن فضای غالب بر آن مثبت بود و معترضان با خواندن ترانه‌های سنتی فریاد می‌زدند: «انقلاب». آن‌ها همچنین شعار اصلی تحولات کشورهای عربی موسوم به «بهار عربی» در سال ۲۰۱۱ را سر می‌دادند: «مردم سرنگونی رژیم را می‌خواهند».

مخالفان می‌گویند شمار کشته‌شدگان در سه روز اخیر به ۲۱ نفر افزایش یافت که پنج نفر از آن‌ها سربازهایی بودند که از مردم دفاع می‌کردند.

کمیته پزشکان سودان، وابسته به سندیکای پزشکان، اعلام کرد که از روز شنبه گذشته تا کنون دست‌کم ۱۵۳ نفر زخمی شده‌‌اند.

سخنگوی دولت سودان درباره اعتراضات روز سه‌شنبه اظهارنظر نکرد اما عوض بن عوفان، وزیر دفاع و معاون رئیس‌ جمهوری سودان گفت ارتش اجازه نخواهد داد کشور به آشوب کشیده شود.

تجمع سه‌شنبه ۲۰ فروردین / ۹ آوریل در ادامه اعتراضات ضددولتی نزدیک به چهار ماه اخیر انجام شد. این اعتراضات که سودان را به بحران کشانده، از روزهای پایانی سال گذشته میلادی بر علیه مشکلات معیشتی، تورم و نابسامانی اقتصادی آغاز شد و خیلی زود به تظاهرات ضدِ حکومتِ ۳۰ ساله‌ی عمر البشیر تبدیل شد.

روز گذشته دوشنبه ۱۹ فروردین / ۸ آوریل رهبران اعتراضات فرماندهان نظامی را فراخواندند که از حکومت عمر البشیر جدا شوند و از تغییرات حمایت کنند. آن‌ها امروز سه‌شنبه نیز رهبران نظامی را برای ملاقات با نمایندگان خود به‌منظور «مذاکره در مورد چگونگی انتقال قدرت» در سودان دعوت کردند.

روز سه‌شنبه نروژ، بریتانیا و آمریکا نیز در بیانیه مشترکی از خواسته‌های معترضان حمایت کرده و از مقامات سودان خواستند «یک برنامه معتبر» به‌منظور انتقال قدرت سیاسی ارائه دهند.

در این بیانیه آمده است:

«انجام ندادن چنین اقدامی موجب بی‌ثباتی بیشتر می‌شود. رهبری سودان مسئولیت سنگینی برای جلوگیری از چنین نتیجه‌ای دارد.»

نیروهای امنیتی دوشنبه نیز با پرتاب گاز اشک‌آور سعی کردند تحصن‌کنندگان در مقابل وزارت دفاع سودان در خارطوم را متفرق کنند. بشاره گوما، وزیر کشور روز دوشنبه به پارلمان اعلام کرد که از روز شنبه هفت نفر در جریان اعتراضات کشته شده‌اند، شش نفر در خارطوم و یک نفر در منطقه دارفور. او از شمار کشته‌شدگان نیروهای امنیتی چیزی نگفت.

جدایی میان ارتش و نیروهای امنیتی سودان می‌تواند نقطه عطف مهمی برای مخالفان باشد. اما وزیر دفاع سودان، هر گونه تفرقه را رد می‌کند و می‌گوید ارتش و دستگاه امنیتی در مورد نحوه برخورد با معترضان هماهنگ هستند.

عوض بن عوفان روز دوشنبه در نشستی با افسران بلندپایه گفت: «برخی طرف‌ها تلاش می‌کنند از وضعیت فعلی برای ایجاد اختلاف بین اجزای دستگاه امنیتی کشور بهره‌برداری کنند.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.