ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«بخش زیادی از خسارت‌های سیل ناشی از خطای انسانی بود»

رئیس سازمان بازرسی کل کشور لایروبی نکردن رودخانه‌ها، از بین بردن آبخیزدارها، آبخوان‌ها و پوشش گیاهی را از جمله خطاهای انسانی دانست که در ایجاد خسارت‌های سیل اخیر نقش داشتند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور می‌گوید خطاهای انسانی موجب بخش زیادی از خسارت‌های سیل اخیر شده است. او لایروبی نکردن رودخانه‌ها، از بین بردن آبخیزدارها، آبخوان‌ها و پوشش گیاهی را از جمله خطاهای انسانی دانست که می‌شد از آن‌ها جلوگیری کرد.

سیل در دروازه قرآن شیراز دست‌کم جان ۲۰ نفر را گرفت. فعالان محیط زیست عامل آن را خطای انسانی می‌دانند.

ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور چهارشنبه ۲۱ فروردین در جمع مدیران و کارکنان شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: «متأسفانه خطا و عامل انسانی در حجم خسارت سیل خیلی زیاد بوده است. از جمله آن می‌توان به از بین بردن مسیل‌ها، آبخیزدارها، آبخوان‌ها و پوشش گیاهی اشاره کرد. درصورتی‌که در بارندگی‌های شدید، قسمت اعظم آب توسط این نواحی گرفته می‌شود و مقدار کمی که جریان پیدا می‌کند، خطری برای ساکنان روستاها و شهرها ندارد.»

او همچنین افزود: «اگر مسیل‌ها سال‌به‌سال لایروبی می‌شد شاهد این حجم از خرابی‌ها نبودیم. باید مشخص شود که مسئول لایروبی چه دستگاهی است و چرا به وظیفه خود عمل‌ نکرده است.»

روز سه‌شنبه بهنام سعیدی، سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور اعلام کرد که ۲۶۹ شهر و ۵۱۴۸ روستا تحت تأثیر سامانه‌های بارشی اخیر قرار گرفتند. به‌گفته سعیدی از ابتدای سال آبی مهرماه ۹۷ تا قبل از بارش‌های اخیر حجم ورودی آب به سدها ۴۲ میلیارد متر مکعب و در دوره سال آبی سال ۹۶ حدود ۱۳ میلیارد متر مکعب بوده است و این درحالی است که در دو هفته اخیر سامانه بارشی ۱۰ میلیارد متر مکعب حجم ورودی آب بوده است.

پروانه سلحشوری، عضو فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی ۱۹ فروردین‌ماه تلویحاً سپاه پاسداران را متهم کرد که در وقوع برخی فجایع در سیل نقش داشته است. سلحشوری گفته بود: «گلایه از آن‌هایی است که چیزهای ساختند که امروز مجبور به منفجر کردن آن هستند. اگر آن زمان با مواد اولیه درست ساخت‌وساز صورت می‌گرفت این اتفاقات پیش نمی‌آمد. راه آهن درست کردند و بعد خودشان منفجر کردند. اینها همه به این دلیل است که در کشور ما کار کارشناسی صورت نمی‌گیرد. نمونه بارز آن در سیل شیراز مشاهده می‌شود که مسیر رودخانه را جاده ساختند و آن فاجعه به وجود آمد.»

رئیس سازمان بازرسی کل کشور عدم پیش‌بینی بارندگی شدید طی ۴۰ سال گذشته را یکی دیگر از عوامل اصلی سیل دانست و گفت: «کسی تصور نمی‌کرد شاهد این حجم از بارندگی در کشور باشیم و این باعث شد اکثر مسیل‌ها حتی در پایتخت تغییر کاربری داده شود و یا عرض مسیل‌ها کاهش یابد. بنابراین اگر قانون رعایت شده و در منافع ملی هماهنگ عمل می‌شد، شاهد این حجم از خسارت سیل نبودیم.»

ناصر سراج هر دستگاهی را به اندازه خود در این حادثه دخیل دانست و بر کار تحقیقی در این زمینه تأکید کرد «تا مشخص شود که آیا مسئولان و دستگاه‌هایی که براساس قوانین موجود، تکلیف قانونی داشته‌اند، وظایف خود را در زمینه پیش‌بینی، پیشگیری و کاهش آسیب، انجام داده‌اند یا خیر».

ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه، یکشنبه ۱۸ فروردین اعلام کرد که گزارش‌های دریافتی از نمایندگان و بازرسان در مناطق سیل زده به‌ویژه استان‌های گلستان و خوزستان نشان می‌دهد علت اصلی سیل و تشدید خسارات، انجام نشدن لایروبی رودها بوده است. او وعده داد با عاملان این مسئله مطابق قانون رفتار خواهد شد. رئیسی از سازمان بازرسی کل کشور و بخش‌های قضائی خواست که مسئله اجرای دقیق قانون در سیل اخیر را بررسی کنند و اجازه ندهند قانون نادیده گرفته شود.

ناصر سراج گفته است به سازمان بازرسی کل کشور تکلیف کرده که در زمینه خطای مسئولان و دستگاه‌های اجرایی در سیل اخیر بررسی‌های لازم را انجام دهد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.