ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سودان: فرمانده کودتا استعفا کرد

معترضان سودانی با جشن و پایکوبی از استعفای عوض بن عوف استقبال کردند. انجمن شاغلان سودان از مردم خواسته تا تشکیل دولت انتقالی غیرنظامی در موضع خود بمانند.

در پی ادامه اعتراض‌ها در خرطوم و پافشاری معترضان برای تشکیل شورای انتقالی غیرنظامی، ژنرال عوض بن‌ عوف، رئیس شورای انتقالی نظامی سودان از سمت خود استعفا داد. معترضان که در برابر مقر فرماندهی ارتش تحصن کرده بودند با جشن و پایکوبی به این اقدام پاسخ دادند. انجمن شاغلان سودان اما از مردم خواسته تا تشکیل دولت انتقالی غیرنظامی در موضع خود بمانند.

عوض بن‌ عوف، وزیر دفاع مستعفی سودان در کنار عمر البشیر که از قدرت ساقط شد

یک روز پس از آنکه ارتش سودان به دلیل اعتراض‌های گسترده مردمی در این کشور، عمر البشیر را از مقام ریاست ‌جمهوری سودان برکنار کرد، ده‌ها هزار معترض همچنان در خیابان‌های خارطوم، پایتخت سودان باقی ماندند تا در برابر کودتای ارتش مقاومت کنند.

معترضان سودانی خواهان تشکیل یک شورای انتقالی غیرنظامی هستند.

در ساعات پایانی روز جمعه ۱۲ آوریل/ ۲۳ فروردین، ادامه اعتراض‌های مردم سودان به تحولی دیگر منجر شد و عوض بن عوف، وزیر دفاع و رئیس شورای انتقالی نظامی ناچار شد با حضور در مقابل دوربین‌ رسانه‌ها و پخش زنده، از سمت خود استعفا کند.

او ژنرال عبدالفتاح برهان را به عنوان جایگزین خود انتخاب کرد.

بن عوف یک روز پس از آنکه جلوی همین دوربین‌ها برای ریاست شورای انتقالی نظامی قسم خورده بود، اعلام کرد:

«من، رئیس شورای نظامی، استعفای خود از این مقام را اعلام می‌کنم.»

او در بیانیه کوتاهش گفت:

«این به نفع ملت ماست»

بن عوف به معترضان توصیه کرد بدون در نظر گرفتن منافع خاص کوچک و بزرگ که در برابر منافع ملت قرار می‌گیرد با یکدیگر همکاری کنند و به سرعت به یک راه‌حل دست پیدا کنند.

به گزارش خبرگزاری «الجزیره» معترضان در خارطوم با هلهله و شادی به این حرکت پاسخ دادند.

خبرنگار الجزیره از خارطوم گزارش داد:

«مردم در خیابان جشن گرفته‌اند. می‌گویند که بعد از چهار ماه اعتراض موفق شدند البشیر را سرنگون کنند و حالا کمتر از ۴۸ ساعت بعد از آنکه شورای نظامی زمام امور را به دست گرفت، توانستند بن عوف را هم به زیر بیاورند.»

برهان که در فوریه به سمت فرماندهی نیروهای زمینی ارتش انتخاب شد، نسبت به سایر مقامات دولت البشیر کارنامه‌ای تمیزتر داشته است. البشیر و بن عوف هر دو متهم و مسئول جنایات جنگی در دارفور بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۸ بوده‌اند.

انتظار می‌رود برهان روز شنبه ۱۳ آوریل/ ۲۴ فروردین سخنرانی عمومی کند.

انجمن شاغلان سودان که قبلا با انتشار پیامی در توئیتر از معترضان خواسته بود تا رسیدن به خواسته خود مبنی بر کناره‌گیری شورای نظامی از قدرت، به تحصن خود مقابل ستاد فرماندهی کل ارتش در خارطوم ادامه دهند، از استعفای بن عوف استقبال کرد و آن را «پیروزی اراده توده‌ها» دانست.

این انجمن نقش مهمی در هدایت اعتراض‌های مردمی سودان علیه عمر البشیر داشته است.

انجمن شاغلان در عین حال از ساکنان خارطوم خواسته است به تحصن خود در برابر فرماندهی ارتش ادامه دهند تا وقتی که تقاضای آنها برای ایجاد دولت انتقالی غیرنظامی مطابق با «اعلامیه آزادی و تغییر» بر‌آورده شود. در اعلامیه آزادی و تغییر که از سوی انجمن شاغلان سودان در ماه ژاویه منتشر شد، یک نقشه راهبردی برای تغییر قدرت پس از برکناری البشیر تبیین شده است.

استعفای بن عوف ساعاتی پس از آن اعلام شد که سخنگوی شورای نظامی قول انجام گفت‌و‌گوهایی با همه گروه‌های سیاسی سودان را داده و اعلام کرده بود که این شورا هیچ جاه‌طلبی‌ای برای ماندن در قدرت ندارد.

عمر زین‌العابدین، یک عضو این شورا گفته بود شورا حاضر است حتی در عرض یک ماه و به محض تشکیل دولت کنار برود.

شورای امنیت سازمان ملل نیز آخر وقت روز جمعه ۱۲ آوریل/ ۲۳ فروردین پشت درهای بسته تشکیل جلسه داد تا اوضاع سودان را با دقت بررسی کند.

شورای امنیت اما هیچ اقدامی در خصوص سودان مطرح نکرده و کریستف هویسگن، رئیس شورا گفته است نفس این دیدار «یک نشانه قوی» مبنی بر این است که شورای امنیت این موضوع را در دست بررسی دارد.

تحولات سودان

مردم سودان در روزهای پایانی سال گذشته میلادی در اعتراض به مشکلات معیشتی، تورم و نابه‌سامانی اقتصادی به خیابان‌ها آمدند، اما به زودی این اعتراض‌ها به تظاهراتی علیه حکومتِ ۳۰ ساله‌ عمر البشیر تبدیل شد.

هفته گذشته مردم بار دیگر به خیابان‌ها بازگشتند. در پی کشته شدن ۱۳ نفر از معترضان به دست نیروهای امنیتی در مقابل مقر فرماندهی ارتش، اعتراض‌ها شدت گرفت تا اینکه صبح پنج‌شنبه گذشته، شبکه‌های تلویزیونی نزدیک به عربستان سعودی اعلام کردند عمر البشیر استعفا کرده و نیروهای گارد ویژه ریاست جمهوری همراه با شماری از مقامات بلندپایه سودانی بازداشت شده‌اند.

هزاران نفر از معترضان به سمت مقر ستاد کل نیروهای مسلح سودان در شهر خارطوم راهپیمایی بزرگی ترتیب دادند. در میان آنها زنان و کودکان پرشماری هم حضور دارند. معترضان دست‌افشان و پایکوبان‌ بودند و خوش‌بین به چشم‌انداز تحولاتی که در راه است.

عوض بن ‌عوف، وزیر دفاع سودان در ساعات پس از اعلام این خبر، بیانیه «سرنگونی رژیم»، دستگیری عمر البشیر و انتقال او به یک «مکان امن» و تشکیل دولتی متشکل از نظامیان را اعلام کرد.

وزیر دفاع سودان همچنین وضعیت اضطراری سه ماهه اعلام کرد و از تعلیق قانون اساسی مصوب سال ۲۰۰۵ و بسته شدن حریم هوایی سودان به مدت ۲۴ ساعت خبر داد و گفت مرزهای این کشور تا اطلاع ثانوی بسته خواهند بود.

ارتش در این بیانیه اعلام کرد همه نهادهای دولتی سودان از جمله مجلس ملی و شورای وزیران کشور منحل شده‌اند. از ساعت ۲۲ تا ۴ بامداد هم قانون منع رفت و آمد به اجرا درمی‌آید.

اما با ادامه تحصن معترضان سودانی در برابر مقر فرماندهی ارتش، تمهیدات نظامی برای بازگرداندن مردم به خانه‌هایشان کارساز نشد.

اکنون بعد از استعفای بن عوف و ادامه اعتراضات، هنوز مشخص نیست آیا ارتش با تشکیل یک شورای انتقالی غیرنظامی موافقت خواهد کرد یا نه.

در همین زمینه:

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.