ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هشدار هواشناسی: سیلاب و طغیان رودخانه‌ها از جنوب تا شرق کشور

سازمان هواشناسی ایران از ورود یک سامانه جدید بارشی از جنوب کشور خبر داده. پیش‌بینی شده که از روز شنبه، در استان‌های جنوبی، شرقی و جنوب شرق ایران بارش باران، رگبار، تگرگ و سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها و آب‌گرفتگی معابر عمومی روی دهد.

سازمان هواشناسی ایران از ورود یک سامانه جدید بارشی از جنوب کشور خبر داده است. پیش‌بینی شده که از روز شنبه ۲۴ فروردین در استان‌های جنوبی، شرقی و جنوب شرق ایران بارش باران، رگبار، وزش باد شدید، بارش تگرگ، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی و آب‌گرفتگی معابر عمومی روی دهد.

سیل در ایران- عکس از آرشیو

با فعالیت سامانه جدید بارشی، در اغلب مناطق‌ بارش پراکنده و در بعضی مناطق رعد و برق و وزش باد وجود خواهد داشت.

در چند هفته گذشته سیل شهرها و روستاهای ۲۴ استان ایران را در نوردیده است. گذشته از قربانیان که مطابق آمار رسمی تعدادشان کمتر از ۱۰۰ تن است، ده‌ها هزار نفر از ساکنان شهرها و روستاها بی‌خانمان شده‌اند. مزارع و کارخانه‌ها آسیب دیده و هزاران کارگر و کشاورز بیکار شده‌اند. بسیاری از پل‌ها و جاده‌ها هم ویران یا غیرقابل استفاده شده‌اند.

پیش‌بینی شده که از عصر روز شنبه بارش‌های رگباری همراه با رعد و برق و وزش باد شدید در استان‌های بوشهر، فارس، کهگیلویه و بویراحمد (جنوب استان)، هرمزگان، کرمان، سیستان و بلوچستان، یزد، اصفهان (شرق استان)، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سمنان (شرق استان)، گلستان و مازندران (شرق استان) ادامه داشته باشد.

بر اساس این پیش‌بینی، یک‌شنبه نیز شدت بارش‌ها در مناطق فوق افزایش می‌یابد و احتمال وقوع سیلاب و طغیان رودخانه‌ها در جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، هرمزگان، غرب خراسان رضوی و غرب خراسان جنوبی وجود دارد.

این سامانه روز دوشنبه در نوار شرقی ایران فعال است و آخر وقت دوشنبه از مرزهای شرقی خارج می‌شود.

روزهای شنبه، یک‌شنبه تا اواسط روز دوشنبه، خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان به علت نفوذ سامانه بارشی فعال، مواج و طوفانی خواهد بود و در این‌ مدت، ارتفاع موج به‌ویژه در خلیج‌فارس و دریای عمان بین ۱.۵ تا بیش از ۲ متر برآورد شده است.

سازمان هواشناسی توصیه کرده است طی این مدت در مناطق ذکر شده، احتیاط لازم در تردد شناورهای سبک، نیمه سبک و تفریحی به عمل آید.

از سوی دیگر اما امدادرسانی در مناطق سیل‌زده به کندی صورت می‌گیرد.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه و حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی، ایالات متحده آمریکا را متهم کرده‌اند که با مسدود کردن حساب‌های جمعیت هلال احمر ایران مانع از ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به سیل‌زدگان ایرانی شده است. با این حال تعدادی از کشورها از ارسال محموله‌های کمک به سیل‌زدگان ایران خبر داده‌اند.

میانگین بارندگی کشور از ابتدای مهر‌ماه ۹۷ تا ۱۸ فروردین، ۲۵۸.۴ میلی‌متر ثبت شده است. میزان بارش در سال زراعی گذشته در این بازه زمانی ۹۰.۵ میلی‌متر بوده است.

بارش امسال تا این تاریخ، ۱۸۵.۴ درصد بیشتر از سال زراعی گذشته است.

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.