ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اقتصاد ایران حدود چهار درصد تحلیل رفت

با تحریم نفت، صنایع داخلی بیشترین آسیب را متحمل شدند. هر ایرانی شاغل زندگی ۳,۵ نفر را تأمین می‌کند.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران طی ۹ ماه اول سال ۹۷ اقتصاد ایران با احتساب نفت ۳,۸ درصد تحلیل رفت. هر ایرانی شاغل زندگی  ۳,۵ نفر را تأمین می‌کند.

هر ایرانی شاغل زندگی ۳,۵ نفر را تأمین می‌کند (عکس: آرشیو)

آخرین گزارش مرکز آمار ایران از رشد اقتصادی و نرخ بیکاری شامگاه یکشنبه ۲۵ فروردین منتشر شد. بر اساس این گزارش ۹ ماهه سال ١٣٩٧ تولید ناخالص ملی با احتساب نفت (به قیمت ثابت سال ١٣٩٠) به ۵,۴۱۳ هزار میلیارد تومان رسیده است. سال گذشته در همین بازه زمانی تولید ناحالص ملی ۵,۶۲۷ هزار میلیارد تومان بود. به این ترتیب اقتصاد ایران در این مدت به اندازه ۳,۸ درصد تحلیل رفته است. صنایع داخلی با رشد منفی ۷,۹ درصد و کشاورزی با رشد منفی ٢, ١ درصد بیشترین آسیب‌ها را متحمل شده‌اند.

وحید شقاقی شهری، عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی تهران در گفت وگو با ایسنا درباره وابستگی بخش صنعت با نفت گفت:

«بخش صنعت همبستگی بسیار بالایی با نفت دارد. در تحریم‌های سال ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ ابتدا ارزش افزوده حوزه نفت منفی شد و بعد این مساله روی بخش صنعت تأثیر گذاشت اما در این دوره از تحریم‌ها ایجاد رکود در بخش صنعت زودتر از نفت اتفاق افتاد که علت آن تحریم‌های هدفمند در بخش صنعت بود.»

گزارش مرکز آمار ایران با گزارش بانک جهانی کاملا مطابقت دارد. بانک جهانی در تازه‌ترین گزارش خود که دوشنبه ۱۹ فروردین‌ منتشر شد اعلام کرد که تولید ناخالص داخلی ایران بیشتر از آنچه که قبلا پیش‌بینی کرده بود، کاهش خواهد یافت. بر اساس این گزارش  اقتصاد ایران طی سال جاری ۳,۸ درصد کوچک‌تر خواهد شد.

بیکاری

بر اساس گزارشی که هفته گذشته مرکز آمار ایران از میزان مشارکت اقتصادی منتشر کرده بود  بازار کار ایران از شهر به روستا تغییر مسیر می‌دهد و هر چه می‌گذرد سهم مردان از بازار کار افزایش بیشتری پیدا می‌کند. مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در ایران را ۱۱,۷ درصد و نرخ مشارکت اقتصادی را ۴۰,۵ درصد اعلام کرد.

مرکز آمار ایران اعلام کرد که هر شاغل ایرانی به طور متوسط هزینه‌های زندگی ۳,۵ نفر دیگر را تامین می‌کند. فقط ۵۵ درصد شاغلان ایرانی یعنی حدود ۱۳ میلیون و ۱۰۵ هزار نفر دارای شغل تمام‌وقت‌‌اند در این معنا که مطابق قانون کار در هفته حداقل ۴۴ ساعت کار می‌کنند.

نرخ بیکاری در سال ۱۳۹۷ در بین مردان ۱۰,۴ درصد و در میان زنان ۱۸,۹ درصد بوده است. این نرخ در میان جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله ایرانی ۲۵,۱ درصد گزارش شده. به این ترتیب بیش از یک میلیون و ۷۲۶ هزار جوان ایرانی بیکارند.

در سال ۱۳۹۷  استان‌ کرمانشاه با ۱۸,۷ درصد از بالاترین نرخ بیکاری و سمنان با ۷,۲ درصد کمترین از پایین‌ترین نرح بیکاری برخوردار بوده است.

مطابق این گزارش، در ایران تنها ۴,۲ میلیون نفر در بخش کشاورزی شاغل هستند و دو بخش صنعت و خدمات به ترتیب حدود ۷,۶ و ۱۲ میلیون شاغل ایرانی را به خود جذب کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.