ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گرد و غبار ۲۰ استان ايران را فرا می‌گيرد

<p>سازمان هواشناسی ايران اعلام کرد آخر هفته جاری ريزگردها ۲۰ استان ايران را فرا خواهند گرفت.</p> <!--break--> <p>&nbsp;</p> <p>روزنامه شرق در شماره سه&zwnj;شنبه نهم خرداد ۱۳۱ نوشت ريزگردها از عصر چهارشنبه تا جمعه (۱۰ تا ۱۲ خرداد) استان&zwnj;های کردستان، کرمانشاه، ايلام، خوزستان، بوشهر، آذربايجان&zwnj; غربی، آذربايجان شرقی، اردبيل زنجان، همدان، لرستان، چهارمحال و بختياری، کهگيلويه و بويراحمد، قزوين، البرز، تهران، قم، مرکزی، اصفهان و فارس را در بر می&zwnj;گيرند.</p> <p>اين ريزگردها از کشورهای عراق، عربستان و سوريه وارد ايران می&zwnj;شوند.</p> <blockquote> <p>اسماعیل کهرم: ناميدن ريزگردها به نام ريزگردهای غربی يا عربی صحيح نيست چون خود ما نيز عامل ايجاد آن هستيم</p> </blockquote> <p>با اين حال اسماعيل کهرم، فعال محيط&zwnj;زيست و مدرس دانشگاه در مورد عامل ايجاد ريزگردها به همشهری گفته است: &quot;ناميدن ريزگردها به نام ريزگردهای غربی يا عربی صحيح نيست چون خود ما نيز عامل ايجاد آن هستيم. زمانی که ۴۰۰ هزار هکتار از تالاب&zwnj;هايی مثل نيريز و بختگان خشک می&zwnj;شود، رسوبات خشک شده کف آن&zwnj;ها با باد حرکت می&zwnj;کند و تشکيل ريزگردها را می&zwnj;دهد.&quot;</p> <p>دکتر احسان جمشيديان، دستيار قلب و عروق نيز درباره اثرات ريزگردها به همشهرری گفت: &quot;ريزگردها به جهت ايجاد تنگی نفس و تشديد مشکلات زمينه&zwnj;ای تنفسی، موجب افت سطح اکسی&zwj;ژن خون شده و به همين دليل، قلب برای جبران اين مشکل مجبور است حجم بالايی از فعاليت را داشته باشد که اين مسئله موجب کاهش خون&zwnj;رسانی می&zwnj;شود.&quot;</p> <p>دکتر اردا کيانی، فوق&zwnj;تخصص ريه نيز می&zwnj;گويد: &quot;عوارض اين ريزگردها به&zwnj;صورت شدت گرفتن بيماری&zwnj;های ريوی از جمله آسم و بيماری&zwnj;های مزمن انسدادی ريه است.&quot;</p> <p>بسياری از فعالان محيط زيست می&zwnj;گويند: &quot;مهار بيابان&zwnj;ها يا آنچه دولت&zwnj;ها از آن با عنوان بيابان&zwnj;زدايی ياد می&zwnj;کنند بايد در دستور کار دولت&zwnj;ها قرار بگيرد تا به اين ترتيب بتوان از تأثيرات مخرب ريزگردها و هجوم آن&zwnj;ها به شهرهای بزرگ و جنوب و غرب کشور در امان ماند.&quot;</p> <p>&nbsp;</p>

سازمان هواشناسی ايران اعلام کرد آخر هفته جاری ريزگردها ۲۰ استان ايران را فرا خواهند گرفت.

روزنامه شرق در شماره سه‌شنبه نهم خرداد ۱۳۱ نوشت ريزگردها از عصر چهارشنبه تا جمعه (۱۰ تا ۱۲ خرداد) استان‌های کردستان، کرمانشاه، ايلام، خوزستان، بوشهر، آذربايجان‌ غربی، آذربايجان شرقی، اردبيل زنجان، همدان، لرستان، چهارمحال و بختياری، کهگيلويه و بويراحمد، قزوين، البرز، تهران، قم، مرکزی، اصفهان و فارس را در بر می‌گيرند.

اين ريزگردها از کشورهای عراق، عربستان و سوريه وارد ايران می‌شوند.

اسماعیل کهرم: ناميدن ريزگردها به نام ريزگردهای غربی يا عربی صحيح نيست چون خود ما نيز عامل ايجاد آن هستيم

با اين حال اسماعيل کهرم، فعال محيط‌زيست و مدرس دانشگاه در مورد عامل ايجاد ريزگردها به همشهری گفته است: "ناميدن ريزگردها به نام ريزگردهای غربی يا عربی صحيح نيست چون خود ما نيز عامل ايجاد آن هستيم. زمانی که ۴۰۰ هزار هکتار از تالاب‌هايی مثل نيريز و بختگان خشک می‌شود، رسوبات خشک شده کف آن‌ها با باد حرکت می‌کند و تشکيل ريزگردها را می‌دهد."

دکتر احسان جمشيديان، دستيار قلب و عروق نيز درباره اثرات ريزگردها به همشهرری گفت: "ريزگردها به جهت ايجاد تنگی نفس و تشديد مشکلات زمينه‌ای تنفسی، موجب افت سطح اکسی‍ژن خون شده و به همين دليل، قلب برای جبران اين مشکل مجبور است حجم بالايی از فعاليت را داشته باشد که اين مسئله موجب کاهش خون‌رسانی می‌شود."

دکتر اردا کيانی، فوق‌تخصص ريه نيز می‌گويد: "عوارض اين ريزگردها به‌صورت شدت گرفتن بيماری‌های ريوی از جمله آسم و بيماری‌های مزمن انسدادی ريه است."

بسياری از فعالان محيط زيست می‌گويند: "مهار بيابان‌ها يا آنچه دولت‌ها از آن با عنوان بيابان‌زدايی ياد می‌کنند بايد در دستور کار دولت‌ها قرار بگيرد تا به اين ترتيب بتوان از تأثيرات مخرب ريزگردها و هجوم آن‌ها به شهرهای بزرگ و جنوب و غرب کشور در امان ماند."

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.