ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فوج کم‌سابقه‌ پروانه‌های مهاجر در لبنان پس از بارندگی‌های شدید خاورمیانه

بارندگی‌های شدید، طوفان و حتی برف در هفته‌های اخیر خاورمیانه را غافلگیر کرد. اما در کنار ویرانی‌ها، امسال منطقه بهار ویژه‌ای خواهد داشت که شمار عظیم پروانه‌های مهاجر در لبنان یک نشانه‌ آن است.

شمار کم‌سابقه‌ای از پروانه‌های مهاجر دشت‌زارها و آسمان لبنان را در بر گرفته‌اند. بنا به گزارش‌ها، باران‌های سیل‌آسای خاورمیانه مژده بهاری استثنایی در منطقه را داده است، هرچند این بارندگی‌ها در ایران و برخی دیگر کشورها جان انسان‌ها را گرفت و ویرانی بسیاری برجای گذاشت.

شمار «رنگین‌بانو»های در حال مهاجرت که از لبنان می‌گذرند، بهار امسال افزایش چشم‌گیری داشته است ــ عکس: توئیتر، @SaraSoueidan

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، کارشناسان می‌گویند این فوج عظیم پروانه‌ها به لبنان آخرین بار ۱۹۱۷ رخ داده و در یکصد سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

پروانه‌هایی که در مسیر مهاجرت از آفریقا به اروپای شمالی اندکی هم در لبنان می‌مانند، از خانواده «رنگین‌بانوها» (با نام علمی Vanessa cardui) هستند. آنها کوهستان‌ها و دشتزارها و مزرعه‌ها و روستاها و شهرهای لبنان را درمی‌نوردند و لبنانی‌ها برای دیدن‌شان حتی لازم نیست به طبیعت بروند.

شهروندان لبنانی از دیدن رنگین‌بانوها شگفت‌زده و خوشحال‌اند. آنها در یک ماه اخیر شبکه‌های اجتماعی تصویرها و ویدئوهای مهاجرت این پروانه‌ها را به اشتراک گذاشته‌اند. در زیر شماری از آنها را مشاهده می‌کنید:

— Sara Soueidan (@SaraSoueidan) March 22, 2019

آب‌و‌هوای «استثنایی» خاورمیانه

کارشناسان این شمار کم‌سابقه پروانه‌ها را به تغییر ناگهانی اقلیم، از جمله بارش‌های فراوان در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا طی چند هفته اخیر نسبت می‌دهند که رشد گل‌های وحشی، مهم‌ترین جاذبه برای پروانه‌ها را افزون کرده است.

وب‌سایت خبری «عرب‌نیوز» در گزارشی با ارجاع به کارشناسان محیط زیست می‌نویسد که آب‌و‌هوای فروردین / آوریل سال جاری پس از سه سال خشک‌سالی شدید در سرتاسر منطقه «استثنایی» بوده است.

بارندگی‌های شدید، طوفان،‌ کاهش دمای هوا و حتی برف در چند هفته اخیر کشورهای گوناگون خاورمیانه را غافلگیر کرد.

اما این بارش‌ها تنها به خلق صحنه‌های زیبایی همچون مهاجرت رنگین‌بانوها نینجامید:

    دکتر راشل مک‌دانل، پژوهشگر اقلیم و خشکسالی در دانشگاه نبراسکا (ایالات متحده) درباره بارش‌ها می‌گوید: «تفاوتی که مشاهده می‌کنیم، حاصل شرایط جوی در ارتفاعات بالا است که سیستم‌های نسبتاً کم‌فشار را بر فراز منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا آورده. این موضوع باعث می‌شود که جبهه‌های هوایی باران‌زای به سوی این منطقه کشیده شوند و باران به همراه آورند. معمولاً این جبهه‌های هوایی بر فراز اروپای غربی هستند،‌ اما امسال بیشتر به سمت جنوب متمایل شده‌اند.»

    هرچند کارشناسان برقراری رابطه بین تغییرات اقلیمی ناشی از گرمایش زمین با آب‌و‌هوای استثنایی اخیر در خاورمیانه را نیازمند پژوهش‌های بیشتر می‌دانند، این تز مطرح شده که افزایش دمای سطح آب‌های آزاد سیستم‌های بارشی را در منطقه تحت تأثیر خود قرار داده است.

    کارشناسان هشدار می‌دهند که این ناپایداری‌های جوی پس از این نیز ادامه خواهد داشت.

    به علاوه، خبرگزاری «رویترز» به نگرانی برخی ساکنان محلی لبنان از هجوم ملخ‌ها اشاره می‌کند. در سال‌های ۱۹۱۵ تا ۱۹۱۸،‌ هم‌زمان با فوج پیشین پروانه‌های مهاجر،‌ ملخ‌ها نیز به مزارع لبنان حمله کردند. این اتفاق همزمان با رویدادهای جنگ جهانی اول به چیزی انجامید که بعدتر «قحطی عظیم» خوانده شد. در آن قحطی نیمی از جمعیت آن زمان لبنان، یعنی حدود دویست‌هزار تن جان دادند.

    ملخ‌ها اکنون دست‌کم به شش استان جنوبی ایران حمله‌ور شده‌اند. این رویداد در چهل سال اخیر ایران بی‌سابقه بوده است. هنوز اظهارنظرهای رسمی مشخص نکرده است که آیا این موضوع به باران‌های سیل‌آسای اخیر مرتبط است یا خیر.

    در همین زمینه:

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    • سردار اسعد

      دقیقا در دشتهای خوزستان مثل :عقیلی ،ترکالکی و منطقه لالی و مسجد سلیمان این پروانه ها دیده میشد به گونه ای که سنگ های بزرگ را که جابجا میکردیم در زیر آن پیله های پروانه به چشم میخورد و همینطور به ساقه های گلها پیله های پروانه آویزان بود.

    • علی

      من هم در سفر عید به خوزستان همین پروانه ها رو دیدم، از اهواز به سمت جنوب حرکت میکردم و تمام فضا پر از این پروانه های نارنجی بود، طوری که مدام به شیشه ماشین برخورد میکردن