ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فرماندار شمیرانات: مهاجران افغانستانی تا پایان تابستان «جمع‌آوری می‌شوند»

ایران در سال گذشته بیش از ۷۰۰ هزار مهاجر افغانستانی را اخراج کرد. فرماندار شمیرانات گفته چهار هزار تن از مهاجران اخراج شده از این شهرستان بودند و این روند ادامه دارد.

در ادامه سخت‌گیری برای مهاجران افغانستانی در ایران، فرماندار شمیرانات گفت که محدودیت بیشتری برای مهاجران اعمال می‌شود و اشتغال مهاجرانی که اجازه اقامت ندارند «ممنوع خواهد شد» و این گروه از مهاجران به افغانستان بازگردانده می‌شوند.

اردوگاه اسکان مهاجران افغانستان در تربت جام

ایران در سال گذشته حداقل ۷۴۰ هزار مهاجر افغانستانی را دستگیر کرده و به افغانستان بازگردانده است. این روند اما آن‌گونه که همایون دهاقین، فرماندار شمیرانات به خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی گفت، در سال جاری نیز ادامه دارد.

او گفت که در شش ماهه دوم سال گذشته (۱۳۹۷) ۴ هزار مهاجر افغانستانی ساکن در شهرستان شمیرانات واقع در استان تهران «دستگیر و به کشورشان بازگردانده شدند».

فرماندار شمیرانات از ادامه دستگیری مهاجران افغانستانی در سال جاری خبر داد و گفت که «اتباع افغانستان که بصورت غیرمجاز در این شهرستان ساکن هستند تا پایان نیمه اول امسال جمع آوری می شوند».

دهاقین این اقدام را در راستای اجرای آنچه که «مصوبات کمیسیون مقابله با اتباع غیرمجاز» خواند، عنوان کرد.

به گفته او مراکز خدماتی و دستگاه‌های اجرایی مانند شهرداری‌ها و رستوران‌ها مکلف شده‌اند «از به کارگیری اتباع غیرمجاز خودداری کنند».

اتحادیه رستوران‌دارن و دارندگان سلف‌سرویس ایران ۲۹ فروردین با صدور اطلاعیه جریمه نقدی به کارگیری مهاجرانی که مجوز اقامت ندارند را روزانه ۲۵۲ هزار تومان اعلام کرد.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران هم طی سال‌های گذشته اشتغال مهاجران افغانستانی را تنها به گروه‌های شغلی خاص در مناطق تعیین شده محدود کرده است.

مسئولان این وزارتخانه در برنامه‌های تبلیغی خود مهاجران افغانستانی را عامل افزایش بیکاری معرفی می‌کنند.

فرماندار شمیرانات هم باردیگر این ادعا را تکرار کرد و گفت: «به کارگیری اتباع غیرمجاز منجر به افزایش بیکاری در شرایط فعلی جامعه که با مشکلات اشتغال مواجه هستیم، می شود».

پیشتر حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور ایران هم از سخت‌گیری بیشتر دولت ایران برای مهاجران افغانستانی که به گفته او «به صورت غیرقانونی وارد ایران می‌شوند»، خبر داده بود.

او گفته بود که ایران برای جلوگیری از ورود مهاجران افغانستانی «کنترل مرزی را تشدید کرده» و در ۱۱ ماه نخست سال ۱۳۹۷« بیش از ۷۴۰ هزار مهاجر افغانستانی را به کشورشان بازگردانده است».

علاوه بر این اقدامات، ایران مهاجران افغانستانی را در اردوگاه‌های بسته اسکان می‌دهد. به گفته ذوالفقاری ظرفیت این اردوگاه‌ها در سال ۱۳۹۸ افزایش خواهد یافت.

او شمار مهاجران افغانستانی که با اجازه اقامت در ایران زندگی می‌کنند را یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن اعلام کرده و گفته بود که  دولت ایران آمادگی صدور سالانه ۵۰۰ هزار ویزا برای افغانستانی‌های متقاضی مهاجرت به ایران را دارد.

منابع دولتی شمار مهاجران افغانستانی در ایران را حدود سه میلیون تن اعلام می‌کنند. اما از نیمه دوم سال گذشته همزمان با کاهش نرخ برابری ریال و شدت گرفتن رکود اقتصادی همراه با تورم در ایران، صدها هزار تن از مهاجران افغانستانی به کشورشان بازگشتند. علاوه بر این دولت ایران نیز حداقل ۷۴۰ هزار تن از این مهاجران را به اجبار به افغانستان بازگردانده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • اردشیر از شمیران

    بیشرف خیال کرده همزبانان و همفرهنگان ما سرنوشتان و حتا هممیهنان افغانی ما اشغالند که جمعشان می کند. اغانهای فقط اراذل و اپبالشان خوبند تا برای ماندگاری شما بیشرفان و اسد بکار روند و فدا شوند. همشان در اکثریت قاطع انسانهی زحمت کشی هستند که ما ایرانیها باید مقاومت و زندگی و تازه گی اینان را بیاموزیم.