ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان مدیریت بحران: سیل ۷۸ کشته و یک‌هزار زخمی داشت

۱۰ میلیون نفر، ۲۳۵ شهر و ۴۳۰۴ روستا تحت تأثیر سیل قرار گرفتند. عمده‌ترین دلایل تخریب عدم لایروبی رودخانه‌ها، بارش زیاد، ساخت‌وساز و کشاورزی در حریم رودخانه‌ها بود.

سازمان مدیریت بحران کشور شمار کشته و زخمی‌شدگان، میزان تخریب‌ها و دلایل آن را اعلام کرد. این سازمان می‌گوید ایران یکی از مستعدترین کشورها برای وقوع انواع حوادث طبیعی است و در یک ماه گذشته شاهد یکی از گسترده‌ترین و مخرب‌ترین سیل‌ها در تاریخ ۱۰۰ سال اخیر خود بود.

سیل در دروازه قرآن شیراز تلفات بالایی داشت

علی بختیاری، مدیرکل روابط عمومی سازمان مدیریت بحران کشور دوشنبه ۲ اردیبهشت آمار تازه‌ای از سیل اخیر در استان‌های کشور ارائه داد. به‌گفته بختیاری در زمان وقوع سیلاب‌های اخیر در کشور، ۲۵ استان از ۳۱ استان کشور به‌طور همزمان یا در فاصله زمانی کوتاه دچار سیل شدند و ۲۳۵ شهر و ۴۳۰۴ روستا تحت تأثیر خسارات سیل قرار گرفتند.

همچنین در جریان این سیلاب‌ها ۷۸ نفر کشته و یک‌هزار نفر زخمی شدند و تخمین زده می‌شود که حدود ۱۰ میلیون نفر تحت تأثیر مستقیم و غیرمسستقیم این سیل قرار گرفتند.

حدود ۴۰۰ هزار نفر تخلیه اضطراری شدند، ۴۰ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی نیاز به بازسازی کامل دارند و ۴۱ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی نیازمند تعمیر هستند.

بختیاری برآورد اولیه از عمده‌ترین دلایل تخریب در سیل یک ماه اخیر را «کاهش آبگذری رودخانه‌ها به واسطه تجمع رسوبات و عدم لایروبی، شدت و حجم زیاد بارش، ساخت‌وساز در حریم رودخانه‌ها و کشاورزی در حریم رودخانه» عنوان کرد.

اردلان توتچی، پژوهشگر آب‌‌های زیرزمینی در دانشگاه پاریس ۶ در گفت‌وگو با «زمانه» درباره مشکلات در مدیریت بحران سیل گفته بود: «ما خیلی وقت‌ها بستر رودخانه‌هایی را که از شهرها می‌گذرند، باریک کرده‌ایم و اطراف آن فعالیت‌های شهرسازی انجام داده‌ایم. وقتی بستر باریک می‌شود، به سرعت آب از کانال اصلی آن خارج، و وارد شهر خواهد شد. اگر می‌توانستیم با سیل‌بندهای داخل کانال‌ها برای چنین وقایعی پیش‌بینی‌ بکنیم، ممکن بود خسارتی پیش نیاید.»

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور هفته گذشته شدت و میزان بارندگی در سیل‌های اخیر را «خیلی زیاد» توصیف کرده و گفته بود «بالاترین حجم خسارت و سیلاب را در استان خوزستان داشتیم»

مدیرکل روابط عمومی سازمان مدیریت بحران کشور اعلام کرد که مدیریت سیل در استان خوزستان نه برای چند روز بلکه برای بیش از یک ماه ادامه دارد و سه اولویت «کاهش تلفات جانی، پایداری و ایمنی سدها و رهاسازی آب به گونه‌ای که ایمنی سدها و تأسیسات جانبی حفظ شود، و مدیریت ریسک»، وجود دارد.

جمعه ۳۰ فروردین به‌دلیل وقوع مد اکبر، حجم آب در رودهای اروند رود و کارون افزایش یافت و آبادان، خرمشهر و شادگان را در خطر سیل قرار داد و حالت فوق العاده اعلام شد.

طغیان رودخانه‌های کرخه، دز و کارون تاکنون سبب آبگرفتگی بیش از ۲۷۰ روستا و بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی در خوزستان شده و حدود ۴۰۰ هزار نفر در معرض خطرات ناشی از این سیلاب قرار گرفتند. مناطقی از ۱۲شهرستان خوزستان، از جمله اهواز گرفتار سیلاب هستند.

علی بختیاری ایران را به‌عنوان یکی از مستعدترین کشورها برای وقوع انواع حوادث طبیعی دانست و گفت:
«در یک ماه گذشته شاهد یکی از گسترده‌ترین و مخرب‌ترین سیل‌ها در تاریخ ۱۰۰ سال اخیر خود است که استفاده از داده‌های فضایی در سیل اخیر می‌توانست نقش مهمی در پایش سیل ایفا کند.»

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در پاسخ به درخواست حسن روحانی، رئیس ‌جمهوری اسلامی برای برداشت از صندوق توسعه ملی به‌منظور تأمین بخشی از هزینه‌های ناشی از خسارت‌های سیل‌ اخیر از دولت خواسته است که با استفاده از محل‌های قانونی موجود اقدامات کرده و در صورت نیاز از صندوق توسعه ملی برداشت کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.