ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«حمله ائتلاف به رهبری آمریکا به رقه یک‌هزار و ۶۰۰ قربانی غیرنظامی برجای گذاشت»

«عفو بین‌الملل» و «ایروارز» برای دستیابی به آمار مرگ غیرنظامیان ۱۸ ماه پژوهش کرده‌اند. آنها از اعضای ائتلاف خواستند تا برای دادن خسارت به قربانیان و بازماندگان یک صندوق تأسیس کنند.

ناظران و مدافعان حقوق بشر می‌گویند که حمله نیروهای ائتلاف به رهبری ایالات متحده به رقه، پایتخت سابق خلافت خودخوانده «دولت اسلامی» (داعش) به کشته‌شدن صدها غیرنظامی انجامید. ائتلاف بین‌المللی اما تنها کشته‌شدن یک‌دهم این قربانیان را تأیید کرده است.

نیروهای دموکراتیک سوریه در رقه‌ای که تخریب شده است

سازمان حقوق بشری «عفو بین‌الملل» و گروه ناظر «ایروارز» (Airwars) پنج‌شنبه ۲۵ آوریل / پنجم اردیبهشت اعلام کردند که «یافته‌ نهایی ما این است که حمله نظامی ائتلاف به رهبری ایالات متحده (همراه با نیروهای بریتانیایی و فرانسوی) مستقیماً به مرگ بیش از یک‌هزار و ۶۰۰ غیرنظامی انجامید.»

گروه ایروارز ۲۰۱۴ ایجاد شد تا تأثیر کارزار بین‌المللی به رهبری آمریکا علیه داعش را بررسی کنند. این گروه به همراه عفو بین‌الملل ۱۸ ماه در حال بررسی مرگ غیرنظامیان بود و دو ماه را نیز در رقه گذراند.

این دو نهاد اعلام کردند که نمونه‌‌های مستندسازی‌شده احتمالاً معادل نقض قوانین بشردوستانه بین‌المللی است. آنها از کشورهای عضو ائتلاف خواستند تا برای دادن خسارت به قربانیان و بازماندگان آنها یک صندوق مالی تأسیس کنند.

ائتلاف پیش از این گفته است که تمام تلاش‌اش را برای جلوگیری از کشته‌شدن غیرنظامیان به کار بسته است. به گزارش «رویترز»، ائتلاف کشته‌شدن تنها ده‌ها تن، معادل یک‌دهم شمار اعلام‌شده از سوی عفو بین‌الملل و ایروارز را تصدیق کرده است.

حمله ویران‌گر

داعش شهر رقه با جمعیت ۳۰۰ هزار تن را ۲۰۱۴ تسخیر کرد و آن را پایتخت خلافت خودخوانده‌اش قرار داد. سازمان ملل کشتارهای این گروه و به بردگی کشاندن اقلیت‌ها را «نسل‌کشی» توصیف کرده است.

نیروهای دموکراتیک سوریه به رهبری کردها، با پشتیبانی ائتلاف ضدداعش به‌رهبری آمریکا، پس از ماه‌ها نبرد سنگین سرانجام سه‌شنبه ۱۷ اکتبر / ۲۵ مهر رقه را از دست داعش خارج کردند.

از همان زمان ویران‌گربودن این حمله واکنش‌های زیادی به همراه داشت.

عفو بین‌الملل خرداد گذشته نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که حملات ائتلاف به رقه «جنایت جنگی» بود و این نیروها در حملات‌شان از «سلاح‌های نامتعارف» استفاده کرده‌اند.

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» نیز پس از آزادسازی رقه با پهپاد تصاویری از گستردگی تخریب‌ها در این شهر جنگ‌زده منتشر کرد و نوشت که بیش از ۸۰ درصد آن تخریب شده است.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای یکشنبه ۲۲ اکتبر ۲۰۱۷ / ۳۰ مهر ۱۳۹۶ اعلام کرد که «رقه سرنوشت درسدن در ۱۹۴۵ را یافت که با بمباران‌های انگلیسی‌ـ‌آمریکایی از چهره زمین پاک شد.» به ادعای بیانیه وزارت دفاع روسیه، جمعیت رقه از ۲۰۰ هزارتن اکنون به ۴۵ هزارتن کاهش یافته است.

بنا به آمار «شبکه حقوق بشر سوریه»، از مارس ۲۰۱۱ تا مارس ۲۰۱۹، ۲۲۳ هزار و ۱۶۱ غیرنظامی کشته شده اند که مسئولیت مرگ ۸۸,۹۱ درصد آنها با نیروهای رژیم سوریه و شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کارو

    مسئولین این سازمان ساعت ١ نیمه شب با فراخواندن پلیس خواهان اخراج تحصن کنندگان شده بودند. پلیس با دستبند زدن دست تحصن کنندگان آنان را با زور از ساختمان خارج کردند. از سوی دیگر گزارش‌ها حاکی از حمله پلیس انگلیس به اعتصاب کنندگان غذا در لندن است. ناهیده زنگین و محمد سعید یلماز که در ۴۴مین روز اعتصاب غذا بسر می‌برند هدف حمله پلیس انگلیس قرار گرفتند. ناهیده زنگین که در پی اعتصاب غذا در وضعیت جسمی ناگواری بسر می‌برد پس از یورش پلیس انگلستان به بیمارستان منتقل شد. زنگین با رد مداوا در بیمارستان به محل اعتصاب بازگشت. پلیس انگلیس دستگیر شدگان را به مراکز جداگانه پلیس انتقال داده‌اند. مجلس خلق کرد در بریتانیا با صدور بیانیه‌ای رفتار سازمان عفو بین‌الملل را محکوم کرده و می‌گوید:"سازمان عفو بین‌الملل به جای عمل به وظایف خویش کسانی را هدف حمله قرار می‌دهد که سکوت [این سازمان] را محکوم کرده و خواهان انجام وظایف آن شده‌اند. سه روز است که سازمان عفو بین‌الملل تحصن کنندگان [کردستانی] را حصر کرده است. به تحصن کنندگان اجازه داده نشد که از سرویس‌های بهداشتی این مرکز استفاده کنند و از ورود مجدد تحصن کنندگان به ساختمان جلوگیری می‌کرد. آنان خواستار عمل کردن سازمان عفو بین‌الملل به وظایف خود بودند و صدور بیانیه‌ای در رابطه با حصر اوجالان بودند. سازمان عفو بین‌الملل در عوض گوش فرار دادن به خواست تحصن کنندگان به آنان فشار وارد کرده و صبح امروز با همکاری پلیس به تحصن کنندگان حمله کرده‌اند. ما همچون مجلس خلق بریتانیا این رفتار غیرانسانی سازمان عفو بین‌الملل را محکوم می‌کنیم. چنین رفتاری لکه سیاهی بر پیشانی سازمان عفو بین‌الملل خواهد بود و بیانگر این واقعیت است که این سازمان نه در کنار مظلومان بلکه در کنار ظالمان قرار گرفته‌اند. ما مداخله پلیس انگلیس را که بی‌شباهت با رفتار پلیس ترکیه نیست محکوم می‌کنیم. حمله به انسانهایی که ۴۴ روز است در اعتصاب غذا به سر می‌برند بی‌اخلافی بزرگی است."

  • کارو

    البته دربارۀ همین عفو بین الملل باید به خبر زیر حتما اشاره کرد که متأسفانه رسانۀ شما آن را «سانسور» میکند و بازتاب نمیدهد: پلیس به تحصن مسالمت‌آمیزی که از روز چهارشنبه در ساختمان مرکزی سازمان عفو بین‌الملل در لندن آغاز شده است حمله کردند. این تحصن در محکومیت حصر عبدالله اوجالان رهبر خلق کرد و همچنین محکومیت سکوت نهادهای مدعی حقوق بشر در قبال وضعیت کردها برگزار شده بود. پلیس انگلیس با رویکردی مشابه پلیس‌های فاشیست رژیم استعمارگر ترکیه ٢٠ کردستانی را دستگیر کرد. تحصن مسالمت‌آمیز از سوی مجلس زنان روژ، اتحاد زنان سوسیالیست، جمعیت فرهنگی کارگران پناهنده و مجلس مشترک خلق کرد از روز چهارشنبه با ورود به ساختمان مرکزی عفو بین‌الملل آغاز شده بود. اعلام شد که هیچ نتیجه‌ای از مذاکرات میان متحصنین و مسئولان این سازمان مدعی حقوق بشر کسب نشده و در پی آن پلیس به تحصن کنندگان حمله‌ور شده است.