ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مذاکرات سه‌جانبه مسکو: پیشبرد روند صلح در افغانستان

نمایندگان روسیه، چین و آمریکا در مسکو گرد آمده‌اند تا از جمله درباره ایجاد زمینه‌های مناسب برای گفت‌وگو میان طالبان و دولت افغانستان مذاکره کنند. وزیر خارجه افغانستان از این نشست استقبال کرده.

در مسکو نمایندگان آمریکا، روسیه و چین دومین نشست سه‌جانبه خود درباره افغانستان را آغاز کردند. آن‌ها می‌خواهند درباره تسریع روند صلح در افغانستان و ایجاد زمینه‌های مناسب برای گفت‌وگو میان طالبان و دولت افغانستان مذاکره کنند.

عکس از آرشیو

در ادامه‌ تلاش‌های جهانی برای پایان دادن به جنگ در افغانستان و تقویت روند صلح در این کشور، پنج‌شنبه ۵ اردیبهشت / ۲۵ آوریل نشست سه‌جانبه‌ آمریکا، روسیه و چین در مسکو آغاز شد. در این نشست زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان، ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان و دنگ شی‌جون،‌ نماینده ویژه‌ چین در امور افغانستان و پاکستان شرکت دارند.

سفارت روسیه در کابل هدف از برگزاری این نشست را بحث درباره اوضاع افغانستان، مذاکرات هیئت آمریکایی به سرپرستی زلمی خلیل‌زاد با نمایند‌گان طالبان در دوحه و دورنمای آغاز روند آشتی ملی در افغانستان عنوان کرده و گفته است که این نشست نقش کمک‌کننده در پیشبرد امر صلح در افغانستان را ایفا می‌کند.

مقام‌های روسیه گفته‌اند که این کشور خواهان هماهنگی تلاش‌های واشنگتن و مسکو در ارتباط با صلح افغانستان هستند تا منافع دولت‌های منطقه و همسایه‌های افغانستان در نشست‌های مربوط به صلح بازتاب یابد.

صلاح‌الدین ربانی، وزیر امور خارجه افغانستان روز پنج‌شنبه گفت کابل اطمینان دارد که این نشست‌ها سبب ایجاد توافقی نیرومند میان کشورهای بزرگ منطقه و جهان درباره صلح افغانستان خواهد شد.

ربانی افزود: «برنامه این نشست، روند صلح افغانستان است و ما از تلاش‌های قدرت‌های منطقه و جهان در راه دستیابی به صلح و ثبات در افغانستان استقبال می‌کنیم.»

حاجی دین محمد، عضو شورای عالی صلح افغانستان نیز از نشست سه‌جانبه مسکو استقبال کرد و گفت: «من یقین دارم که این نشست، صلح را تضمین می‌کند. این نشست هم به طالبان و هم به همه افغان‌ها این اطمینان را می‌دهد که دیگر قدرت‌های بزرگ سنگ‌اندازی نمی‌کنند و بر ضد افغان عمل نمی‌کنند.»

به گزارش شبکه طلوع‌نیوز افغانستان، یک منبع نزدیک به طالبان نیز گفته است که نزدیکی دیدگاه‌های روسیه، چین و آمریکا در روند صلح افغانستان از خواسته‌های طالبان نیز هست. سیداکبر آغا، فرمانده پیشین طالبان هم نسبت به برگزاری نشست سه‌جانبه اظهار خشنودی کرده است.

دومین نشست نمایندگان ویژه آمریکا، روسیه و چین درباره صلح افغانستان این امید را ایجاد کرده که روند صلح در افغانستان تسریع شود و مذاکرات طالبان و کابل با وجود شکست اخیر سرانجام برگزار شود. گفت‌وگوهای افغان‌ـ‌افغان قرار بود جمعه گذشته ۳۰ فروردین / ۱۹ آوریل در دوحه قطر برگزار شود. از این گفت‌وگوها به‌عنوان نخستین گام برای دستیابی به توافق صلح بین دولت اشرف غنی و طالبان و سرآغازی برای خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان یاد شده بود. دولت افغانستان روز قبل از آن فهرستی از ۲۵۰ نفر از جمله ۵۰ زن را به قطر ارائه داده بود. اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان با انتقاد از تعداد زیاد نمایندگان در هیأت دولتی افغانستان اعلام کرد که طالبان قصد ندارد با شمار زیادی از نمایندگان دولت گفت‌وگو کند.

زلمی خلیل‌زاد که تاکنون پنج بار با نمایندگان طالبان مذاکره کرده است، پیش از سفر مسکو درباره نشست سه‌جانبه در توئیتر نوشت: «در جریان این سفر، تلاش خواهم کرد که بر حمایت بین‌المللی از روند صلح در افغانستان بپردازم و طرف‌های افغان را به مذاکره و گفت‌وگو بکشانم.»

خلیل‌زاد در مذاکرات خود با طالبان، به‌ویژه در دو عرصه اصلی، پیشرفت‌هایی داشته است. یکی درخواست طالبان برای خروج نیروهای آمریکایی و دیگری درخواست آمریکا از طالبان برای آن‌که افغانستان را به‌عنوان پایگاهی برای حملات ستیزه‌جویان مورد استفاده قرار ندهد.

روز گذشته دو دیپلمات غربی در کابل به رویترز گفتند امیدوارند که نشست مسکو فشار جهانی برای کشاندن طالبان به پای میز مذاکره با نمایندگان دولت کمک کند. یکی از این دیپلمات‌ها که نخواست نامش منتشر شود گفت: «چین و روسیه می‌توانند بر طالبان فشار بیاورند تا هر چه سریع‌تر با نمایندگان دولت افغانستان دیدار کنند.»

امروز پنج‌شنبه ۵ اردیبهشت / ۲۵ آوریل، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان و شبکه زنان افغان در کابل همایش آتش‌بس برای صلح را برگزار کردند. در این همایش سیما سمر، رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان خطاب به همسران،‌ مادران و خواهران افراد گروه طالبان گفت که به آن‌ها اجازه جنگیدن ندهند. سمر همچنین خطاب به اعضای گروه‌های در حال جنگ در افغانستان گفت: «تا کی می‌کشید و کشته می‌شوید؟ کشتار انسان فخر نیست».

نشست سه‌جانبه مسکو پیش از ششمین دور مذاکرات آمریکا با طالبان برگزار شده ‌‎است و قرار است که در پایان این نشست بیانیه مشترکی نیز از سوی شرکت کنندگان صادر شود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.