ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بکتاش آبتین در دادگاه ـ دو عضو دیگر کانون نویسندگان ایران یک‌شنبه محاکمه می‌شوند

جلسه رسیدگی به اتهام‌های بکتاش آبتین روز ‌شنبه ۷ اردیبهشت در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه برگزار شد.

جلسه رسیدگی به اتهام‌های بکتاش آبتین، شاعر، فیلمساز و از اعضای کانون نویسندگان ایران روز ‌شنبه ۷ اردیبهشت در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد. قاضی محمد مقیسه مسئول رسیدگی به این پرونده است.

بکتاش آبتین

رضا خندان مهابادی و کیوان باژن، دو عضو دیگر کانون نویسندگان هم همراه با وکیلان مدافع خود در دادگاه حضور داشتند اما رسیدگی به پرونده آنها به روز یک‌شنبه ۸ اردیبهشت موکول شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، اتهام‌هایی که علیه بکتاش آبتین در دادگاه امروز مطرح شد، «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» است.

گفته می‌شود برخی مصادیق این اتهام‌ها در ارتباط با کتاب‌های کانون نویسندگان از جمله کتاب «۵۰ سال کانون نویسندگان ایران»، بیانیه‌های کانون نویسندگان و یادداشت‌ها و مطالب منتشر شده در صفحه‌های شخصی اوست.

قرار است حکم بکتاش آبتین ظرف روزهای آینده صادر و به او ابلاغ شود.

دوم بهمن‌ ۹۷، کیوان باژن، رضا خندان مهابادی و بکتاش آبتین برای رسیدگی به پرونده‌شان در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران حاضر شدند که به دلیل تغییر و افزایش قرار صادر شده برای ایشان از کفالت به وثیقه یک میلیارد تومانی و عدم توانایی آنان در تامین این وثیقه، بازداشت و به زندان اوین منتقل شدند.

در این جلسه قاضی مقیسه با درخواست آنها برای حضور وکیل مورد نظرشان مخالفت کرده بود.

رضا خندان مهابادی، بکتاش آبتین و کیوان باژن به ترتیب در روزهای ۶ بهمن‌، ۸ بهمن و ۱۰ بهمن ۹۷ با تودیع قرار وثیقه یک میلیارد تومانی تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شدند.

این سه نویسنده اما مرداد ماه سال گذشته بابت همین پرونده در شعبه ۷ دادسرای اوین با اتهام «تبلیغ علیه نظام» روبه‌رو شدند.

آنها در تاریخ ۱۲ آبان‌ نیز دوباره به این شعبه احضار و اتهام‌های «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» و «تشویق بانوان کشور به فساد و فحشا» به آنان تفهیم شد.

۲۷ خرداد سال ۱۳۹۷، ماموران وزارت اطلاعات ۱۲۰ نسخه کتاب «۵۰ سال کانون نویسندگان ایران» (شامل ۳۰ دوره ۴ جلدی) را که از سوی هیات تحریریه‌ کمیسیون ۵۰ سالگی کانون نویسندگان ایران به مناسبت ۵۰ سالگی این نهاد غیردولتی منتشر شده بود، ضبط کردند و با خود بردند.

پیش از آن و در اردیبهشت‌ ماه سال ۹۴ نیز پنج مامور وزارت اطلاعات با حکم شعبه ۱۲ بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه به خانه بکتاش آبتین رفته و ضمن تفتیش منزل او، بیش از دو هزار قلم فیلم، عکس‌های خانوادگی، موبایل، لپ‌تاپ و اسناد کانون نویسندگان ایران را ضبط کردند.

پس از آن او در بیش از ۱۷ جلسه در مورد فعالیت‌های هنری، ادبی و سینمایی خود بازجویی و به «انتشار نشریه غیرقانونی» و «تبلیغ علیه نظام» متهم شد.

کانون نویسندگان ایران نهادی غیردولتی متشکل از نویسندگان، مترجمان، ویراستاران است و بخشی از انجمن جهانی قلم به شمار می‌رود.

این کانون در سال ۱۳۴۷ با هدف تشکل‌یابی صنفی نویسندگان و مبارزه با سانسور اعلام موجودیت کرد اما اعضای آن از ابتدای تشکیل این نهاد و به ویژه در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ با درجات مختلف سرکوب، از سانسور و تعقیب قضایی گرفته تا قتل روبه‌رو شدند.

محمدجعفر پوینده و محمد مختاری از جمله اعضای کانون نویسندگان بودند که در جریان قتل‌های سیاسی و زنجیره‌‌ای به قتل رسیدند.

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.