ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

لاریجانی: اعتبار اتحادیه اروپا از بین رفت

رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با گروه دوستی پارلمانی اتریش اعلام کرد که دیگر اتحادیه اروپا نباید از ایران تقاضایی داشته باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با گروه دوستی پارلمانی اتریش با اشاره به حمایت سیاسی و لفظی اتحادیه اروپا از ایران در قبال اقدامات آمریکا گفت: این اتحادیه دیگر نباید از ایران تقاضایی داشته باشد، زیرا اعتبار آنها از بین رفته است. سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت خارجه نیز به ولفگانگ گرتسل، رئیس گروه دوستی پارلمانی اتریش گفت صبر و تحمل جمهوری اسلامی نامحدود نیست و ما با ارزیابی جامع از شرایط حاضر، به زودی واکنش مناسب به اقدامات غیرقانونی آمریکا را اتخاذ خواهیم کرد.

غروب یکشنبه ۸ اردیبهشت: دیدار و گفت‌وگوی علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی با گروه دوستی پارلمانی اتریش

غروب یکشنبه ۸ اردیبهشت علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی با گروه دوستی پارلمانی اتریش دیدار و گفت‌وگو کرد. لاریجانی در گلایه از اتحادیه اروپا گفت:

«این پرسش برای ما پیش آمده که چرا رهبران اروپا و اتحادیه اروپا صرفاً در الفاظ از ما حمایت می‌کنند یا اظهار تأسف می‌کنند از رفتارهای آمریکا. حتی کشور اتریش هم که از ما نفت می‌خرید پس از این به همکاری خود ادامه نداده. برای ما مهم‌ترین مسئله این است که با این اقدامات اعتبار اتحادیه اروپا زیر سوال رفته.»

رئیس مجلس شورای اسلامی در این گفت‌وگو از توقف روابط تجاری ایران و اتریش خبر داد. لاریجانی گفت در پی تصمیم دولت ترامپ مبنی بر به صفر رساندن فروش و صدور نفت ایران، اتریش هم خرید نفت از ایران را متوقف کرده است. لاریجانی گفت:

«ما حساب آمریکا را خواهیم رسید، آنها باید بدانند که نمی‌توانند به ایران فشار بیاورند و ما هم ساکت بمانیم. اتحادیه اروپا نیز نباید از ما تقاضایی داشته باشد چرا که برای ما کاری انجام نداده است لذا به نظر تحولات جدی‌تری رخ می‌دهد، شاید اینگونه هم بهتر باشد.»

ساعتی قبل از برگزاری این جلسه، گروه دوستی پارلمانی اتریش با عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو کرده بود. عراقچی نیز در این دیدار اعلام کرد که صبر ایران به سر آمده:

«صبر و تحمل جمهوری اسلامی نامحدود نیست و ما با ارزیابی جامع از شرایط حاضر و بدون برخوردهای احساسی، به زودی واکنش مناسب به اقدامات غیرقانونی آمریکا را اتخاذ خواهیم کرد. ما به اندازه کافی فرصت و زمان برای جبران تبعات خروج آمریکا از برجام ارائه کرده‌ایم و اکنون دیگر زمان عمل فرارسیده است.»

ولفگانگ گرتسل رئیس گروه دوستی پارلمانی اتریش و ایران در پاسخ خواهان پادرمیانی مجلس شورای اسلامی شد:

«معتقدم برخی برخوردها نباید صورت بگیرد از این رو زمان نقش‌آفرینی مجلس رسیده است لذا ما باید برخی مسائل را به دولتی‌ها گوشزد کنیم.»

گرستل با تاکید بر درهم‌تنیدگی روابط بین‌الملل گفت:

 «روابط بین‌الملل از جهات اقتصادی و امنیتی به یکدیگر مرتبط هستند اما باید تأکید کنم که اتحادیه اروپا قدرت اجرایی در قبال دولت به خصوص در قبال بنگاه‌های اقتصادی ندارد زیرا در اروپا بازار اقتصاد آزاد حاکم است. ما تنها می‌توانیم چارچوب روابط را تسهیل کنیم. اروپا برای راه‌اندازی ساز و کار INSTEX مشکلات فراوانی داشت و به نظر نمی‌رسد که اراده‌ای برای تحقق مبادلات اقتصادی و مالی نداشته است. متأسفانه در این ساز و کار اروپا متوجه وابستگی زیادی خود به آمریکا به ویژه در جریانات مالی شد و فهمیدیم که باید در حوزه داخلی اصلاحاتی را انجام دهیم.»

آلمان، فرانسه و بریتانیا، سه قدرت بزرگ اروپا چند ماه بعد از خروج آمریکا از برجام در ۲۱ بهمن / ۳۱ ژانویه سال جاری ساز و کار ویژه مالی در چارچوب توافق هسته‌ای برای ادامه تجارت با ایران را راه‌اندازی کردند. دفتر این مؤسسه در پاریس است و بریتانیا نظارت بر این نهاد مالی و حسابرسی آن را به عهده گرفته است. یکی از شرایطی که وزیران خارجه اتحادیه اروپا برای اجرای کامل اینستکس تعیین کرده‌اند، پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی (FAFT) است. گرتسل به موضوع پولشویی هم اشاره کرد:

«تمام بانک‌های ایران قراردادهای مطابق قراردادهای بین‌المللی و در چارچوب قوانین مقابله با پولشویی ندارند لذا برخی از شرکت‌های اروپایی از این موضوع گلایه‌مند هستند.»

پس از آن‌که آمریکا سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد، بحث بر سر تصویب لوایح FATF در ایران بار دیگر داغ شد. مجمع تشخیص مصلحت نظام هنوز تصمیم‌گیری درباره دو لایحه پالرمو و CFT را در دستور کار قرار نداده است.

 بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.