ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عفو بین‌الملل: ایران دو پسر ۱۷ ساله را شلاق زده و مخفیانه اعدام کرده

مهدی سهرابی‌فر و امین صداقت در زندان عادل‌آباد شیراز در جنوب ایران اعدام شده‌اند. هر دوی آنها در ۱۵ سالگی دستگیر شده بودند.

بر اساس اطلاعاتی که سازمان عفو ​​بین‌الملل دریافت کرده، مقامات ایران دو پسر زیر ۱۸ سال را شلاق زده و مخفیانه اعدام کرده‌اند. سازمان عفو ​​بین‌الملل یادآور شده است این اقدام نقض آشکار حقوق بین‌الملل و حقوق کودکان است.

دو نوجوان اعدامی

دو نوجوان به نام‌های مهدی سهرابی‌فر و امین صداقت که نسبت فامیلی هم داشتند، روز ۵ اردیبهشت در زندان عادل‌آباد شیراز در جنوب ایران اعدام شدند. هر دوی آنها در ۱۵ سالگی دستگیر شده بودند و به اتهام چندین مورد تجاوز به عنف در یک دادگاه ناعادلانه محکوم شدند.

بر اساس این گزارش، این نوجوانان تا مدت کوتاهی قبل از اجرای حکمشان از این که به مرگ محکوم شده‌اند، آگاه نبودند. به خانواده‌ها و وکلایشان هم در مورد اعدام‌ها اطلاع داده نشده و آنها بعداً از موضوع مطلع شده‌اند.

فیلیپ لوتر، مدیر برنامه عفو بین‌الملل در خاورمیانه و شمال آفریقا گفته:‌ «مقامات ایران بار دیگر ثابت کردند که با نادیده گرفتن قوانین بین‌المللی کودکان را به قتل می‌رسانند.»

استفاده از مجازات اعدام علیه افرادی که در زمان وقوع جرم کمتر از ۱۸ سال داشته‌اند تحت قوانین بین‌المللی حقوق بشری ممنوع و نقض حقوق کودکان است.

عفو بین‌الملل می‌گوید ایران به عنوان عضو کنوانسیون حقوق کودک و میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی از لحاظ قانونی موظف است با هر کسی که زیر ۱۸ سال سن داشته باشد، به عنوان کودک رفتار کند و اطمینان دهد که هرگز مجازات اعدام در مورد آنها اجرا نخواهد شد.

مهدی سهرابی‌فرد و امین صداقت از سال ۱۳۹۶ در مرکز اصلاح نوجوانان شیراز نگهداری می‌شدند. روز ۵ اردیبهشت آنها ظاهراً بدون دانستن دلیل به زندان عادل‌آباد منتقل شدند و در همان روز با خانواده‌هایشان دیدار کردند، اما به آنها گفته نشد که در حال آماده شدن برای اعدام هستند.

سازمان پزشکی قانونی ایران، روز بعد از اجرای حکم خانواده‌ها را از اعدام‌ها مطلع کرده است.

به گفته عفو بین‌الملل، دادگاه‌هایی که منجر به محکومیت و صدور حکم برای این دو نوجوان شد، اصول عدالت را ناعادلانه و آشکارا نقض کرده‌اند. این نوجوانان پس از دستگیری دو ماه در بازداشتگاه پلیس نگهداری شده و آنجا مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند. آنها همچنین در مراحل تحقیق، به وکیل دسترسی نداشتند.

فیلیپ لوتر گفته که مقامات ایران به شکل سیستماتیک و به طور مخفیانه و بدون اطلاع قبلی به خانواده‌ها اعدام‌ نوجوانان را انجام می‌دهند. بازیگران تاثیرگذار بین‌المللی مانند اتحادیه اروپا باید با اقدامات دیپلماتیک و عمومی فشار بر ایران را برای پایان دادن به استفاده از مجازات اعدام علیه نوجوانان افزایش دهند.

سازمان عفو ​​بین الملل بین سال‌های ۱۳۶۹ تا ۱۳۹۷ اعدام ۹۷ نفر را در ایران ثبت کرده که در زمان وقوع جرم زیر ۱۸ سال بوده‌اند. بیش از ۹۰ نفر دیگر در معرض خطر اعدام قرار دارند.

عفو بین‌الملل می‌گوید تعداد واقعی اعدام نوجوانان در ایران بالاتر از رقم ثبت شده است. سایر مجرمان نوجوان که در حال حاضر در بازداشت هستند نیز در معرض اعدام قرار دارند.

بسیاری از نوجوانان دوره‌های طولانی‌مدت و در مواردی حدود یک دهه را در انتظار مرگ هستند. اجرای حکم بارها و بارها به تعویق می‌افتد و این بر عذاب زندانی می‌افزاید.

در سال ۲۰۱۸ هفت نفر که همگی در زمان وقوع جرم کمتر از ۱۸ سال داشتند، در ایران اعدام شدند.

به گزارش سازمان عفو بین‌الملل، به جز ایران تنها در سه کشور دیگر نوجوانان زیر ۱۸ سال در صف اعدام قرار دارند: پاکستان، عربستان سعودی و سودان جنوبی.

جمهوری اسلامی ایران اما در حالی یکی از کشورهای اعدام‌کننده افراد به دلیل انجام جرم در کمتر از ۱۸ سالگی است که ماده ۹۱ قانون مجازات اسلامی، مصوب سال ۱۳۹۲ به قضات این اختیار را می‌دهد تا برای کودکانی که ماهیت جرم یا حرمت آن را ندانند و درک نکنند، حکم اعدام صادر نکنند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • پروین

    این حکومت ضحاکان رو باید با اتحاد متلاشی کنیم .هر زمان از خارج تحت فشار بین المللی قرار می گیرند در داخل شروع به وحشی گری و کشتار بی رحمانه می کنند. روز انتقام از این همه توحش و حیوانیت بسیار نزدیک شده .به زودی کاری می کنیم که از ترس ندونن باید به کدوم سوراخی پناه ببرن . توسط همین قرانتون و احکام اسلامی خودتون تیکه پاره اتون می کنیم بالاخره عدالت اسلامی بابد درمورد این ستمگران که چهل ساله یک ملتی رو به بند کشیدن باید اجرا بشه تا اجر اخروی اون اجرای حکم اسلامی شامل حالتون بشه .

  • اردستانی از شیراز

    جالب است که تمامی قاضیان و مجریان حکم هم همگیشان بدون استثناء متجازین به عنف هستند. بیاد آوریم که آن نماتینده مجلس چگونه به آن دختر چندین بار تجاوز کرده بود و. حتا اقاریر آن بیشرف ضبظ و ثبت شده بود آن دختر دست بدامان عدالت علوی و اسلام ناب شد اما فایده ای نکرد، حتا صدای آن بیشرف متجاوز و اقرار او را نیز رسانه ای کرد اما بازهم فایده ای نداشت و سرانجام خودکش کرد. تازه آن بیشرف را در ناز نعمت برای ماموریت ـ شاید تجاوز ـ به شهری دیگر فرستادند. این معنای حکومت عدل اسلامی ست. مرگ بر حکومت داعششیعه. معلوم نیست چطور ما مردم شیراز و سراسر ایرالن چنین حکومنت ددمنشی را تحمل می کنیم. شتید ما خودمان هم همانند همین حکومتیم. حتما آنهایی که مورد تجاوز بوده اند و خانواده هایشان اینک حنا بندان دار ند. این شرماور است! مثلا حالا که این دوجوان ناآگاه که از آموزش پرش محروم بودند وگر نه دست به چنین کاری نمی زدند، چرا که پول مملکتشان به جای خرج در آموزش و پرورش کودکان و نوجواناتن خرج کشتار سوری ها و و عراقی ها و فلسطینی و ها افغانی ها و تروریسم بین الممل شده و نه خرج ایران و ایرانی. در هر حال باید بر احوال چنین مملکتی گریان شد. البته اینان انقلاب در راه را می بینند و برای جلوگیری از آین انقلاب در فکر رعب و ارهابند و وحشت و ترور. تروریسم دولتی همین است. شرم بر ما مرذدم که چنین حکومتی را بر خود تحمل می کنیم.