ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روحانی کارگران را به افزایش تولید در برابر تحریم‌ها فراخواند

در حالی که کارگران ایران زیر فشارهای اقتصادی و معیشتی قرار دارند رئیس جمهوری اسلامی از آن‌ها خواست تا در «خط مقدم مقابله با آمریکا» بیشتر کار کنند و ظرفیت تولید را گسترش دهد.

حسن روحانی در آستانه روز جهانی کارگر بدون اشاره‌ به وضعیت بد اقتصادی، تعطیلی واحدهای تولیدی، به تعویق افتادن پرداخت حقوق کارگران، اخراج و بیکاری کارگران، فشار گرانی و مشکلات معیشتی آن‌ها، برای مقابله با تحریم‌های آمریکا کارگران را دعوت به کار و تولید بیشتر کرد و از آن‌ها خواست تا در «خط مقدم مقابله با آمریکا» بایستند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت، در «جشنواره ملی قدردانی از کارگران نمونه»

سخنرانی حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی، سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت، یک روز قبل از روز جهانی کارگر، در مراسمی با عنوان «جشنواره ملی قدردانی از کارگران نمونه»، نشان می‌دهد که مسئولان جمهوری اسلامی چشم خود را بر مشکلات اقتصادی و معیشتی کارگران بسته‌اند و همچنان با راهکارها و شعارهای مورد پسند خود آن‌ها را به «مقاومت» و «ایستادگی» در مقابل آمریکا دعوت می‌کنند.

حسن روحانی در سخنرانی روز سه‌شنبه خود کلمه‌ای درباره مشکلات زندگی کنونی کارگران ایران حرف نزد و در مقابل از دستاوردهای دولت خود در افزایش «صادرات غیرنفتی» برای مقابله با تحریم‌های نفتی آمریکا و «آینده بهتر» برای کارگران سخن گفت.

رئیس جمهوری اسلامی راه مقابله با تحریم‌های نفتی آمریکا و کاهش درآمد ارزی را «تولید و صادرات غیرنفتی» دانست. او گفت فشار تحریم‌ها «به‌طور مستقیم بر مردم و به‌ویژه کارگران، اقشار متوسط و پایین جامعه است» اما در همان حال خطاب به کارگران گفت: «یکی از راه‌های مقابله با آمریکا و خط مقدم این مبارزه شما کارگران عزیز هستید که بتوانید با کار بیشتر محصولات بیشتری تولید کنید و ظرفیت خالی کارخانجات پرشود.»

او با اشاره به این‌که اگر کارخانه‌ای ظرفیت تولید خود را افزایش دهد و یا تأسیس شود، ظرفیت تولید برای دریافت پول از صندوق توسعه ملی در اولویت خواهد بود، افزود: «این به معنای آن نیست که سالن و تجهیزات اضافه شود، بلکه باید با افزایش شیفت‌های کاری، تا چند برابر، ظرفیت را افزایش دهیم و کیفیت کالاها نیز به همین نسبت ارتقاء یابد.»

حسن روحانی در حالی از کارگران کشور می‌خواهد بیشتر کار کنند که فقری که در اثر تعیین دستمزد چند برابر زیر خط بقا و  تأخیر در پرداخت دستمزدهای ناچیز به کارگران تحمیل شده است همراه با ناامنی شغلی ناشی از قراردادهای موقت کوتاه‌مدت، سرکوب و ارعاب و اخراج‌های دسته‌جمعی زمینه‌ساز گسترش اعتراض و اعتصاب‌های کارگری‌اند و رکود و از هم گسیختگی اقتصادی نیز بر این‌ها افزوده شده است.

رکود فعالیت در بسیاری از واحدهای تولیدی و خدماتی و پروژه‌های عمرانی به علت عمده عدم تخصیص اعتبار و کمبود نقدینگی و خروج سرمایه‌ها از کشور، واحدهای تولیدی را یا تعطیل یا نیمه‌تعطیل کرده و کارگران این واحدها بلاتکلیف مانده‌اند.

اعتصاب‌ها و اعتراضات کارگری در چند سال اخیر روندی فزاینده داشته و سال ۹۷ به نسبت سال‌های قبل از گستردگی و عمق بیشتری برخوردار شده است. کارگران در سال ۹۷ با اشکال گوناگون مقاومت و مبارزه از جمله برپایی اعتصاب‌های طولانی‌مدت (نمونه مجتمع نیشکر هفت‌تپه و گروه ملی فولاد اهواز)، اعتصاب‌های سراسری (نمونه اعتصاب‌های سراسری معلمان و بازنشستگان)، و اعتصاب کارگران در یک رشته کاری (کارگران ابنیه راه‌آهن) سطح نوینی از مبارزات خود را به نمایش گذاشتند.

رئیس جمهوری اسلامی در حالی راه مقابله با آمریکا را تولید و کار بیشتر کارگران دانسته که شورای عالی کار حداقل دستمزد سال ۹۸ را یک میلیون و ۵۱۷ هزار تومان تعیین کرد. این در حالی است که در اثر کاهش ارزش ریال دستمزد واقعی کارگران به‌شدت کاهش یافته و تشکل‌های مستقل کارگری و اقتصاددانان مستقل رقم ۷ میلیون تومان را پاسخگوی هزینه‌های یک خانوار کارگری در سال ۹۸ می‌دانند.

در چنین شرایطی روحانی می‌گوید: «هر واحدی که ظرفیت تولید را توسعه دهد بیشتر از منابع صندوق توسعه بهره‌مند می‌شود.»

او توضیح نمی‌دهد که کارگران با چه انگیزه‌ای باید بیشتر کار کنند اما از آن‌ها می‌خواهد برای این‌که «ارزش ریال در برابر ارز خارجی کاهش نیابد» از جمله باید عرضه و تولید افزایش یابد: «شاید شما به دولت خطاب کنید که چرا قیمت ارز کاهش نمی‌آید، هر چقدر تولید افزایش یابد و به سمت خودکفایی حرکت کنیم، قیمت ارز کاهش می‌یابد. [...] هر چه تولید افزایش یابد، مردم در رفاه قرار می‌گیرند و قدرت اقتصادی خواهیم بود.»

حسن روحانی برای ایجاد انگیزه در میان کارگران تنها به دادن وعده و شعار بسنده می‌کند: «کارگری که بداند پس از چند سال تلاش می‌تواند صاحب خانه شود و دغدغه‌های مربوط به تهیه مسکن را ندارد، با روحیه بهتری می‌تواند در مسیر تولید محصول باکیفیت تلاش کند [...] حمایت از کارگر تنها به معنای افزایش حقوق آنان نیست بلکه باید در بسیاری موارد به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که کارگران در سود حاصل از تولید و صادرات محصولات سهیم و شریک شوند.»

«با قدرت به صادرات نفت ادامه می‌دهیم»

حسن روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به تحریم‌های نفتی آمریکا اشاره کرد و گفت: «همه مسئولان اتفاق نظر دارند که تصمیم آمریکا برای رساندن صادرات نفت ایران به صفر تصمیمی غلط و نادرست است که اجازه نخواهیم داد اجرایی و عملیاتی شود.»

او با بیان این‌که «آمریکایی‌ها در ماه‌های آینده متوجه می‌شوند که صادرات نفت خود را ادامه خواهیم داد»، افزود: «ممکن است از یک راه درها را بر روی ما ببندند، اما یک باب وجود ندارد که آمریکا فشار می‌آورد تا بسته شود، بلکه هنوز ۶ درب وجود دارد و ما با قدرت به صادرات نفت ادامه خواهیم داد.»

با خروج آمریکا از برجام در آبان ۹۷ و از سرگیری تحریم‌های اقتصادی علیه جمهوری اسلامی، برخی از مشتریان نفتی ایران معافیت تحریمی موقت دریافت کردند. دولت آمریکا که پیشتر اعلام کرده بود می‌خواهد درآمد نفتی ایران را به صفر برساند اکنون از تمدید این معافیت‌ها که ۲ مه به پایان می‌رسند، خودداری کرده است. این شرایط فشار را بر ایران بیشتر می‌کند.

برایان هوک، مسئول «کارگروه ایران در وزارت امور خارجه آمریکا» پس از این تصمیم اعلام کرد که در ماه‌های گذشته آمریکا بیش از ۱۰ میلیارد دلار از درآمد نفتی ایران را کاهش داده و اکنون تصمیم گرفته‌ است که دیگر هیچ معافیتی به کشورها برای خرید نفت ایران ندهد و رقم درآمدهای نفتی ایران بازهم کاهش خواهد یافت.

حسن روحانی در پایان سخنرانی خود گفت: «کارگران غیور کشور، زنان، مردان و جوانان نخواهند گذاشت که آمریکا پیروز شود و ما قطعاً آمریکا را به زانو در می‌آوریم.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.