ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نگاهی به صنعت لنج‌سازی در روز خلیج فارس

در سال ۱۳۸۸ لنج‌سازی سنتی در یونسکو به ثبت رسید. اما دیگر «گَلّافی» نبود تا لنج‌سازی را دوباره برپا کند.

روز دهم اردیبهشت در ایران «روز ملی خلیج فارس» نام‌گذاری شده است. ۲۱ آوریل سال ۱۶۲۲ میلادی، ارتش ایران با حمایت بریتانیا، تنگه هرمز و خلیج فارس را از پرتغالی‌ها بازپس گرفت. به همین مناسبت نگاهی خواهیم داشت به صنعت لنج‌سازی در «بندر کُنگ» واقع در استان هرمزگان. بر اساس منابع تاریخی و گمانه‌زنی‌ها این بندر قدمتی ۱۸۰۰ ساله دارد. لنج‌سازی یکی از قدیمی‌ترین صنایع بومی در این منطقه به شمار می‌رود.

گفته می‌شود این صنعت به دوره افشاریان باز می‌گردد. لنج‌سازی سنتی با ورود لنج‌های فایبرگلاس از رونق افتاده است. در سال ۱۳۸۸ لنج‌سازی سنتی در یونسکو به ثبت رسید. اما دیگر «گَلّافی» نبود تا لنج‌سازی را دوباره برپا کند. در گویش محلی به لنج‌سازان «گَلّاف» می‌گویند. هزینه‌های بالا و ورشکستگی لنج‌سازها توانی برای بازیابی این صنعت باقی نگذاشتند. لنج‌سازی ظرفیت ایجاد چند صد شغل را در خود دارد اما این روزها تعداد انگشت شماری به آن اشتغال دارند. جایگزینی لنج‌های فایبرگلاس خطری برای محیط زیست محسوب می‌شود، چرا که غرق شدن احتمالی هر کدام از آنها موجب نابودی گونه‌های آبزی و گیاهی خلیج فارس و دریای عمان خواهد شد. آلبوم پیش‌رو تصاویری از لنج‌سازی سنتی را در «بندر کُنگ» نشان می‌دهد.

[sliderpro id="749"]

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.