ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قوه قضائیه: مهناز افشار حکم احضار گرفته نه جلب

سخنگوی قوه قضائیه می‌گوید ارتباطی میان قتل طلبه همدانی و توئیت منتشرشده مهناز افشار احراز نشده اما محتوای توئیت این بازیگر «وصف مجرمانه داشته است». او گفت مهناز افشار ممنوع‌الخروج نشده است.

سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد که توئیت مهناز افشار و قتل طلبه همدانی ارتباطی با هم ندارند اما توئیت این بازیگر محتوای مجرمانه داشت. او گفت مهناز افشار از سوی دستگاه قضائی احضار شده و حکم جلب برای او صادر نشده است و او ممنوع‌الخروج نیست.

مهناز افشار

سخنگوی قوه قضائیه سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت در ارتباط با مسائل مطرح‌شده در مورد توئیت مهناز افشار و ارتباط آن با قتل یک طلبه همدانی گفت در این‌ زمینه اعلام شکایت شد و پرونده‌ای نیز تشکیل شد و «مدعی‌العموم به جهت محتوای غیرقانونی مطالب ورود کرده و رسیدگی می‌کند ولی شخص مورد نظر در خارج است و وکیلش گفته به‌زودی بازمی‌گردد.» غلامحسین اسماعیلیپ گفت:

«حکم جلب و ممنوع‌الخروجی صحت ندارد و آن‌چه عنوان شده احضار بود نه جلب. تاکنون حکم جلبی صادری نشده و به دلیل این‌که شخص در خارج از کشور است هنوز احضار هم اجرا نشده است.»

مهناز افشار، بازیگر ایرانی و همسر یاسین رامین (فرزند محمدعلی رامین معاون مطبوعاتی دوران احمدی‌نژاد و مشاور رئیس جمهوری وقت) پیامی در توئیتر را بازنشر کرده بود که ادعا می‌‌کرد آخوندی به نام سید غفار دریاباری از زنان ایرانی خواسته است که به صیغه نیروهای حشد الشعبی که در استان خوزستان مستقر شده‌اند درآیند. به‌زودی معلوم شد که نام آخوند مازندرانی را در توئیتر جعل کرده‌اند و او این سخن را نگفته است. سید غفار دریاباری اعلام کرد که از مهناز افشار به دلیل انتساب اظهارات خلاف واقع شکایت برده است. رسانه‌های داخلی نیز گزارش دادند که در پی این شکایت، حکم جلب این بازیگر خبرساز صادر شده است.

محمدرضا قربانی، دادیار شعبه سوم دادسرای عمومی و انقلاب بابل هفته گذشته از دادسرای تهران خواسته بود که مهناز افشار را احضار و در صورت عدم حضور جلب کند. در این نامه «تشویش اذهان عمومی و نشر اکاذیب» به‌عنوان اتهامات این بازیگر ذکر شده بود.

غلامحسین اسماعیلی در پاسخ به سئوالی مبنی بر این‌که برداشت قوه قضائیه از ماجرای قتل طلبه همدانی چیست و آیا مدرکی هست که نشان دهد قاتل او تحت تأثیر توئیت مهناز افشار این اقدام را انجام داده است؟ گفت:

«در این پرونده هنوز تحقیقات مقدماتی به اتمام نرسیده اما ارتکاب قتل از ناحیه قاتل با تصمیم‌گیری بوده و ابزار و آلات قتاله را آماده کرده و به محل وقوع جنایت با انگیزه ارتکاب جرم مراجعه کرده و [...] قاتل در عملیات کشته شده و برخی از عوامل دستگیر شدند و این موضوع در حال بررسی است. تا این‌جا به این‌که این اقدام سازمانی بوده به نتیجه‌ای نرسیدیم اما در حال حاضر نفیاً و اثباتاً نمی‌توان اظهار نظر کرد.»

ظهر شنبه ۷ اردیبهشت یک روحانی ۴۶ ساله به نام مصطفی قاسمی در محله حاجی همدان با اسلحه کلاشنیکف به‌دست فردی کشته شد. خبرگزاری میزان، متعلق به قوه قضائیه یک روز بعد به نقل از فرمانده انتظامی استان همدان خبر داد که قاتل پس از تعقیب و گریز با پلیس کشته شده است.

سخنگوی قوه قضائیه با بیان این‌که افرادی که با قاتل در ارتباط بودند چه فرد دوم حاضر در صحنه قتل و چه افرادی که او را تشویق و ترغیب کردند دستگیر و بازداشت شدند، در مورد پیام‌ها و مطالب منتشر شده در فضای مجازی در حمایت از عمل قاتل افزود: «افرادی هستند که آن‌ها را مرتبط با این قتل نمی‌دانیم و این موضوع برای ما احراز نشده است. برای اغلب این افراد وصف مجرمانه برابر قانون قائل هستیم و کسانی که تعقیب شدند کسانی بودند که محتوای مطالب منتشر شده از ناحیه آن‌ها وصف مجرمانه داشتند و ارتباطی میان آن‌ها برای ما احراز نشده است.»

پیش از این، جواد جاویدنیا، معاون دادستان از بررسی توئیت مهناز افشار و ارتباطش با قتل روحانی همدانی خبر داده بود و ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه نیز اعلام کرده بود که دستگاه قضائی صیانت از فضای سایبری را در دستور کار قرار داده است.

عبدالصمد خرمشاهی، وکیل مدافع مهناز افشار، جمعه گذشته، ۱۳ اردیبهشت اعلام کرد که موکلش در خارج از کشور است و در صحبتی که با او داشته گفته که تابع قوانین و مقررات است و «اصلاً فکر نمی‌کرده که اتهامی متوجه او باشد و مشکلی ایجاد کند و به محض اینکه به ایران برگردد در اولین فرصت در مرجع قضائی مربوطه حاضر خواهد شد».

خرمشاهی همچنین خواهان بررسی این پرونده «در یک فضای آرام و به‌دور از جو و حواشی» شده بود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.