ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نظاميان مصر خواستار تشکيل هیأت تدوين قانون اساسی شدند

<p>شورای عالی نظامی حاکم بر مصر ضرب&zwnj;الاجلی برای احزاب سياسی تعيين کرده است که ظرف ۴۸ ساعت هيئت ۱۰۰ نفره&zwnj;ای را برای تدوين قانون اساسی جديد تشکيل دهند، در غير اين صورت، شورا خود در اين زمينه اقدام خواهد کرد.</p> <!--break--> <p><br /> به گزارش آسوشيتدپرس، مصطفی بکری، از قانون&zwnj;گذاران مصر روز گذشته، پنجم ژوئن (۱۶ خرداد) اين اولتيماتوم را پس از برگزاری نشست نمايندگان ۱۸ حزب سياسی و قانون&zwnj;گذاران مستقل با حسين طنطاوی، رئيس شورای عالی نظامی صادر کرد.</p> <p><br /> پس از آن&zwnj;که اعضای اسلام&zwnj;گرای پارلمان مصر که اکثريت آن را تشکيل می&zwnj;دهند، سعی کردند نفرات خود را در هيئت تدوين&zwnj;کننده قانون اساسی مصر بگنجانند، اعضای سکولار و ليبرال پارلمان دست به اعتصاب زدند و فرآيند تدوين قانون اساسی عملأ متوقف شد.</p> <p><br /> اين اختلاف&zwnj;ها که حکايت از شکافی بزرگ&zwnj; ميان احزاب سياسی در مصر دارد در حالی رخ داده که تنها دو هفته تا برگزاری دور دوم انتخابات رياست جمهوری در اين کشور باقی مانده است.</p> <blockquote> <p>چندين حزب سياسی، از جمله اخوان&zwnj;المسلمين حضور در نشست روز سه&zwnj;شنبه با حسين طنطاوی، رئيس شورای عالی نظامی را تحريم کرده بودند</p> </blockquote> <p>در دور دوم اين انتخابات، محمد مُرسی از اعضای گروه اخوان&zwnj;المسلمين در مقابل احمد شفيق، آخرين نخست&zwnj;وزير حسنی مبارک، رئيس جمهور برکنار شده مصر، به رقابت می&zwnj;پردازد.</p> <p><br /> اين موضوع در عين حال، نقش بحث&zwnj;برانگيز نظاميانی را که از زمان سقوط حسنی مبارک حاکميت مصر را بر عهده گرفته&zwnj;اند به&zwnj;طور برجسته&zwnj;تری نشان می&zwnj;دهد.</p> <p><br /> آنها عهد کرده&zwnj;اند که به محض آغاز کار رئيس جمهور جديد، قدرت را به دولت غيرنظامی او تحويل دهند اما نشانه&zwnj;هايی از اين احتمال نيز به چشم می&zwnj;خورد که اگر نتيجه انتخابات به نفع آن&zwnj;ها نباشد، در آخرين لحظه عهد خود را زير پا بگذارند و به&zwnj;طور مثال، عدم تدوين قانون اساسی جديد را دستاويزی برای تغيير عقيده خود قرار دهند.</p> <p><br /> چندين حزب سياسی، از جمله اخوان&zwnj;المسلمين حضور در نشست روز سه&zwnj;شنبه را تحريم کرده بودند. سعد الکاتتنی، عضو گروه اخوان&zwnj;المسلمين و سخنگوی پارلمان مصر، شورای عالی نظامی را به باد انتقاد گرفت و گفت: &quot;هيچ کس نمی&zwnj;تواند پارلمان را از اختيارات خود برای قانون&zwnj;گذاری و صدور قوانين محروم کند.&quot;</p> <p><br /> اين در حالی است که به گفته بکری چنان&zwnj;چه احزاب نتوانند اعضای هيئت تدوين&zwnj;کننده قانون اساسی را مشخص کنند، شورای عالی نظامی خود در مورد صدور &quot;متممی برای قانون اساسی&quot; اقدام خواهد کرد. <br /> &nbsp;</p>

شورای عالی نظامی حاکم بر مصر ضرب‌الاجلی برای احزاب سياسی تعيين کرده است که ظرف ۴۸ ساعت هيئت ۱۰۰ نفره‌ای را برای تدوين قانون اساسی جديد تشکيل دهند، در غير اين صورت، شورا خود در اين زمينه اقدام خواهد کرد.

به گزارش آسوشيتدپرس، مصطفی بکری، از قانون‌گذاران مصر روز گذشته، پنجم ژوئن (۱۶ خرداد) اين اولتيماتوم را پس از برگزاری نشست نمايندگان ۱۸ حزب سياسی و قانون‌گذاران مستقل با حسين طنطاوی، رئيس شورای عالی نظامی صادر کرد.

پس از آن‌که اعضای اسلام‌گرای پارلمان مصر که اکثريت آن را تشکيل می‌دهند، سعی کردند نفرات خود را در هيئت تدوين‌کننده قانون اساسی مصر بگنجانند، اعضای سکولار و ليبرال پارلمان دست به اعتصاب زدند و فرآيند تدوين قانون اساسی عملأ متوقف شد.

اين اختلاف‌ها که حکايت از شکافی بزرگ‌ ميان احزاب سياسی در مصر دارد در حالی رخ داده که تنها دو هفته تا برگزاری دور دوم انتخابات رياست جمهوری در اين کشور باقی مانده است.

چندين حزب سياسی، از جمله اخوان‌المسلمين حضور در نشست روز سه‌شنبه با حسين طنطاوی، رئيس شورای عالی نظامی را تحريم کرده بودند

در دور دوم اين انتخابات، محمد مُرسی از اعضای گروه اخوان‌المسلمين در مقابل احمد شفيق، آخرين نخست‌وزير حسنی مبارک، رئيس جمهور برکنار شده مصر، به رقابت می‌پردازد.

اين موضوع در عين حال، نقش بحث‌برانگيز نظاميانی را که از زمان سقوط حسنی مبارک حاکميت مصر را بر عهده گرفته‌اند به‌طور برجسته‌تری نشان می‌دهد.

آنها عهد کرده‌اند که به محض آغاز کار رئيس جمهور جديد، قدرت را به دولت غيرنظامی او تحويل دهند اما نشانه‌هايی از اين احتمال نيز به چشم می‌خورد که اگر نتيجه انتخابات به نفع آن‌ها نباشد، در آخرين لحظه عهد خود را زير پا بگذارند و به‌طور مثال، عدم تدوين قانون اساسی جديد را دستاويزی برای تغيير عقيده خود قرار دهند.

چندين حزب سياسی، از جمله اخوان‌المسلمين حضور در نشست روز سه‌شنبه را تحريم کرده بودند. سعد الکاتتنی، عضو گروه اخوان‌المسلمين و سخنگوی پارلمان مصر، شورای عالی نظامی را به باد انتقاد گرفت و گفت: "هيچ کس نمی‌تواند پارلمان را از اختيارات خود برای قانون‌گذاری و صدور قوانين محروم کند."

اين در حالی است که به گفته بکری چنان‌چه احزاب نتوانند اعضای هيئت تدوين‌کننده قانون اساسی را مشخص کنند، شورای عالی نظامی خود در مورد صدور "متممی برای قانون اساسی" اقدام خواهد کرد.
 

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.