ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سيما کوبان نويسنده و مترجم ايرانی درگذشت

<p>سيما کوبان، نويسنده، مترجم، نقاش و ناشر ايرانی روز سه&zwnj;شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۱ در شهر استراسبورگ فرانسه درگذشت.</p> <!--break--> <p>&nbsp;</p> <p>سردبير پيشين گاهنامه &quot;چراغ&quot; که متولد ۲۴ آبان ۱۳۱۸ در تهران بود به بیماری سرطان دچار شده بود.</p> <p>سيما کوبان در سال ۱۳۶۲ به همراه پرتو نوری&zwnj;علا و منير بيضايی نخستين انتشارات زنان را در ايران به نام &quot;انتشارات دماوند&quot; تشکيل دادند که بعد از سه سال از سوی دولت تعطيل شد.</p> <p>اين نويسنده مدتی نيز در بازداشت بود. خانم کوبان پس از آزادی از زندان در اوايل دهه ۷۰ خورشيدی ايران را ترک کرد و به فرانسه رفت.</p> <p>وی تا سال ۱۳۵۹ خورشيدی رئيس بخش هنرهای حجمی دانشکده هنرهای زيبا دانشگاه تهران بود.</p> <p>سيما کوبان از اعضای کانون نويسندگان ايران نيز بود. وی از جمله کسانی بود که در ۲۱ آبان ۷۳ نامه ۱۳۴ نويسنده ايرانی را با عنوان &quot;ما نويسنده&zwnj;ايم&quot; امضا کرد.</p> <p>نويسندگان در اين نامه به سانسور در ايران اعتراض کرده بودند و گفته بودند: &quot;حق طبيعی و اجتماعی و مدنی ماست که نوشته&zwnj;مان ـ اعم از شعر يا داستان، نمايشنامه يا فيلمنامه، تحقيق يا نقد، و نير ترجمه آثار ديگر نويسندگان جهان ـ آزادانه و بی هيچ مانعی به دست مخاطبان برسد. &quot;</p>

سيما کوبان، نويسنده، مترجم، نقاش و ناشر ايرانی روز سه‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۱ در شهر استراسبورگ فرانسه درگذشت.

سردبير پيشين گاهنامه "چراغ" که متولد ۲۴ آبان ۱۳۱۸ در تهران بود به بیماری سرطان دچار شده بود.

سيما کوبان در سال ۱۳۶۲ به همراه پرتو نوری‌علا و منير بيضايی نخستين انتشارات زنان را در ايران به نام "انتشارات دماوند" تشکيل دادند که بعد از سه سال از سوی دولت تعطيل شد.

اين نويسنده مدتی نيز در بازداشت بود. خانم کوبان پس از آزادی از زندان در اوايل دهه ۷۰ خورشيدی ايران را ترک کرد و به فرانسه رفت.

وی تا سال ۱۳۵۹ خورشيدی رئيس بخش هنرهای حجمی دانشکده هنرهای زيبا دانشگاه تهران بود.

سيما کوبان از اعضای کانون نويسندگان ايران نيز بود. وی از جمله کسانی بود که در ۲۱ آبان ۷۳ نامه ۱۳۴ نويسنده ايرانی را با عنوان "ما نويسنده‌ايم" امضا کرد.

نويسندگان در اين نامه به سانسور در ايران اعتراض کرده بودند و گفته بودند: "حق طبيعی و اجتماعی و مدنی ماست که نوشته‌مان ـ اعم از شعر يا داستان، نمايشنامه يا فيلمنامه، تحقيق يا نقد، و نير ترجمه آثار ديگر نويسندگان جهان ـ آزادانه و بی هيچ مانعی به دست مخاطبان برسد. "

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • علی حصوری

    دریغ از او! انسانی فرهیخته ، دانشی زن و هنرمند. حق طلب و مسئول. برهمه ی اعضای کانون نویسندگان و بر دوستان و آشنایانش تسلیت باد.

  • پویا حافظی پسر سیما کوبان

    در روز دوشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۱ در پاریس درگذشت. . بازداشتش کوتاه مدت بود و علت خروجش هم بازداشتش نبود. خروجش از ایران هم سال‌ها بعد از بازداشتش بود ... در دانشگاه تهران مدیر گروه هنرهای تجسمی بود...ـ