ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آتش‌سوزی در بازار بزرگ تاریخی تبریز مهار شد

بازار تبریز بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده ایران است و در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده. ارتش هم به محل حادثه اعزام شده بود.

غروب روز گذشته رسانه‌های داخلی گزارش دادند که بخش‌هایی از بازار تاریخی تبریز در آتش می‌سوزد. آتش‌سوزی «سرای دو دری» تا ۲ و ۳۵ دقیقه بامداد پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت ادامه داشت و اکنون مهار شده است. بازار تبریز با مساحت یک کیلومتر مربع بزرگ‌ترین بازار ایران است.

آتش‌سوزی در ایکی قاپیلار تبریز

با تلاش آتش‌نشانان آتش‌سوزی ایکی قاپیلار بازار بزرگ تبریز مهار شد. به گزارش ایرنا، پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی گفت آتش‌نشانان همچنان در محل حضور دارند و در حال لکه‌گیری آتش‌سوزی‌اند.

به گفته محمد باقر هنرپور نیروی انتظامی هم برای برقراری امنیت در محل حادثه مستقر شده است.

علت وقوع این حادثه در دست بررسی است. در شبکه‌های اجتماعی ویدیوهایی از این حریق منتشر شده که نشان می‌دهد ارتش نیز برای کمک به آتش‌نشانان به بازار تبریز اعزام شده است. ایرنا گزارش داد که مقام‌های ارشد آذربایجان شرقی، امام جمعه تبریز، استاندار، فرماندار، مدیرکل میراث فرهنگی، شهردار و برخی از اعضای شورای شهر برای نظارت بر اطفای حریق به محل حادثه رفته بودند.

در بخش ایکی قاپیلار بازار تبریز حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ دهنه مغازه وجود دارد.  دامنه حریق به دلیل قابل احتراق بودن اجناسی مانند اسپری، ادکلن و پارچه و سقف چوبی بازار وسیع بود. امدادگران ناگزیر شدند بخشی از بازار تبریز را ویران کنند.

به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی، در آتش‌سوزی بازار تبریز ۲۹  نفر مجروح شدند. ۱۹ نفر آن‌ها آتش‌نشان هستند. سرای ایکی قاپیلار بازار بزرگ تبریز محل فروش وسایل آرایشی است.

سرای ایکی قاپیلار در سال ۱۳۸۸ هم دچار آتش‌سوزی شد که بعد از مدتی مرمت شد. بازار بزرگ تبریز در میراث فرهنگی یونسکو به ثبت رسیده. طرح مرمت این بازار جایزه معماری آقاخان را به دست آورده بود.

مجموعه بزرگ بازار تبریز که حدود هزار سال پیش ساخته شد قرن‌ها به عنوان اصلی‌ترین مرکز تجاری شهر به فعالیت خود ادامه داد و هم‌‌اکنون نیز کانون بسیاری از فعالیت‌های بازرگانی در این شهر بزرگ ایرانی است. این مجموعه در دهه‌های گذشته بر اثر عوامل مختلف طبیعی و انسانی رو به فرسایش گذاشت و بسیاری از فضاها، راسته‌ها، کاروانسرها و تیمچه‌های آن آسیب‌های کوچک و بزرگی را متحمل شدند.

در اثر آتش‌سوزی شامگاه گذشته در دالان میانی ایکی قاپیلار دو طاق فرو ریخت.

بازار تبریز با مساحتی حدود یک کیلومتر مربع، بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده ایران است. تاریخ بنای این مجموعه مشخص نیست اما شهر تبریز بر سر راه جاده ابریشم بود و راویان زیادی در طول تاریخ در مورد بازار تبریز، معماری آن و فرهنگ آن نوشته‌اند.

ابن بطوطه، یکی از معاصران مارکوپولو و یکی از سیاحان بزرگ ۸۰۰ سال قبل در وصف بازار تبریز نوشته است:

 «به شهر تبریز درآمدیم و به بازار بزرگی رسیدیم و آن از بهترین بازارهایی بود که در همه شهرهای دنیا دیده بودم.»

این بازار حدود سه قرن قبل و بعد از وقوع زمین‌لرزه تاریخی تبریز در سال ۱۱۹۳ قمری توسط نجف‌قلی‌خان دنبلی، حاکم وقت تبریز، بازسازی شد. بازار تبریز در سال ۱۳۵۴ خورشیدی در فهرست آثار ملی ایران و در سال ۱۳۸۹ در فهرست میراث فرهنگی یونسکو به ثبت رسید.

تیر سال گذشته مسجد جامع ساری یکی از آثار کهن تمدن ایرانی در آتش سوخت. این اثر با سقف چوبی در سال ۷۷ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده بود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.