ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مردان مسلح یک مجری زن تلویزیون را در کابل کشتند

به دنبال کشته شدن مینه منگل، منتقدان دولت و نهادهای امنیتی کشور را به بی‌پروایی و ناتوانی در تامین امنیت جان خبرنگاران و کارمندان رسانه‌‌ها متهم کردند.

وزارت امور داخله افغانستان گفته است مینه منگل، مجری شناخته شده رسانه‌های افغانستان، صبح روز شنبه ۱۱ ماه مه/ ۲۱ اردیبهشت به دست تفنگداران مسلح ناشناس به قتل رسیده است. قتل مینه منگل واکنش‌های بسیار را در میان خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها در افغانستان به همراه داشته است. آنان حکومت و به ویژه نهادهای امنیتی کشور را به بی‌پروایی و ناتوانی در تامین امنیت جان خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای متهم می‌کنند.

مینه منگل، مجری نام‌آشنا در تلویزیون‌های لمر، آریانا نیوز و شمشاد بود

پلیس کابل، انگیزه این قتل هدفمند را بر بنیاد گفته‌های خانواده بانو منگل، خصومت‌های خانوادگی گفته است.

مینه منگل، مجری نام‌آشنا در تلویزیون‌های لمر، آریانا نیوز و شمشاد بود که به تازگی به حیث مشاور فرهنگی مجلس نمایندگان افغانستان استخدام شده بود.

پلیس کابل تحقیقاتش را در پیوند با این رویداد آغازکرده و گفته است تلاش‌ها برای بازداشت همسر پیشین بانو منگل، در پیوند با این قتل جریان دارد.

خانواده مینه منگل، همسر پیشین او را متهم به این قتل کرده است.

مادر مینه منگل دریک پیام تصویری که در رسانه‌های اجتماعی پخش شده، از نهادهای عدلی و قضایی خواسته است تا عاملان قتل دخترش را به سختی به کیفر رسانند.

به گفته او، مینه منگل یک بار هم دو سال پیش هدف حمله قرار گرفته بود.

مادر مینه منگل گفته است:

«دخترم دو سال پیش هم اختطاف شده بود. دخترم بارها تهدید شده بود، اما امروز او را به قتل رساندند .... حکومت باید از خون مینه منگل که خبرنگار، شاعر و نویسنده بود پرسان بکند.»

در این میان، حشمت رادفر، مشاور مطبوعاتی ریاست اجراییه افغانستان، قتل بانو منگل را یک ضایعه بزرگ و تاسف‌بار خوانده و از نهاد‌های مسئول خواسته است تا عاملان این رویداد را مورد پیگرد قرار دهند.

حشمت رادفر، مشاور مطبوعاتی ریاست اجراییه افغانستان گفته است:

«ترور خانم مینه منگل، ژورنالیست و فعال رسانه‌ای کشور، به هر عنوانی که صورت گرفته است، بخشی از حملات گروه‌های واپسگرا و پیشمرگه‌های ایدئولوژیک طالبان و تفکر طالبانی علیه آزادی بیان و ارزش‌های انسانی در کشور است.»

قتل مینه منگل واکنش‌های بسیار را در میان خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها در افغانستان به همراه داشته است. آنان حکومت و به ویژه نهادهای امنیتی کشور را به بی‌پروایی و ناتوانی در تامین امنیت جان خبرنگاران وکارمندان رسانه‌ای متهم می‌کنند.

بهار جویا، خبرنگار افغان، در صفحه فیس‌بوک‌ خود نوشته است:

«مینه، مرا به یاد روزهای سخت کارم در افغانستان انداختی. وقتی سایه مرگ بالای سرم بود و هیچ‌کس باور نمی‌کرد. ما باید بمیریم و در خون بغلتیم تا جهان تهدید علیه ما را باورکند.»

از آغاز سال جاری میلادی تاکنون، چهار خبرنگار و کارمند رسانه‌ای در افغانستان کشته شده‌اند.

نهادهای دفاع از حقوق خبرنگاران نیز از افزایش تهدیدها و قتل‌های هدف‌مند در برابر خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای در افغانستان به شدت نگران هستند.

وحیده فیضی، مسئول بخش زنان کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان به زمانه می‌گوید که تهدید‌ها و خطرها در مقایسه با هر زمان دیگری در برابر خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای افزایش یافته است.

به گفته بانو فیضی، گروه طالبان و داعش خطری جدی برای خبرنگاران شده‌اند.

وحیده فیضی می‌گوید:

«تهدیدها و خطرها برجان خبرنگاران وکارمندان رسانه یی، افزایش یافته است. ما ازحکومت می‌خواهیم تا درتامین جان آنان به گونه جدی باید تلاش بکند.»

سال گذشته خونین‌ترین سال برای رسانه‌های افغانستان بوده است. در این سال ۱۷ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای از سوی گروه‌های هراس‌افگن و افراد مسلح ناشناس کشته شدند.

در سال‌های گذشته، گروه طالبان و نیز گروه داعش به گونه‌ای مستقیم خبرنگاران و رسانه‌ها را تهدید کرده‌اند. این گروه‌ها بارها هم بر رسانه‌ها و خبرنگاران حمله‌های انتحاری، انفجاری و نیز حمله‌های مسلحانه داشته‌اند.

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.