ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نمایندگان کنگره و سنا: کاخ سفید «تهدید ایران» را مشخص کند

قانون‌گذاران آمریکایی می‌گویند دولت ترامپ درباره تهدید نامشخص ایران آن‌ها را عامدانه در ابهام قرار داده. نانسی پلوسی درخواست یک جلسه ویژه را داد.

با بالا گرفتن تنش‌ها در خلیج فارس و احتمال وقوع درگیری نظامی، نمایندگان کنگره آمریکا می‌گویند دولت ترامپ اطلاعات لازم درباره تهدید ایران را در اختیار آن‌ها قرار نداده است. نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از دولت ترامپ خواست در جلسه‌ای ویژه، نمایندگان را در جریان رویدادهای خلیج فارس و احتمال درگیری نظامی با ایران قرار دهد. کاخ سفید هنوز با این درخواست موافقت نکرده است.

نمایندگان کنگره و سنا: کاخ سفید «تهدید ایران» را مشخص کند

بر اساس گزارش نهادهای اطلاعاتی که ماهیت آن‌ها در ابهام است ایران تهدیدهایی متوجه نیروهای آمریکایی در خاورمیانه و به ویژه عراق کرده است. بر اساس این گزارش‌های شکننده و اثبات نشده وزارت دفاع آمریکا ناو هواپیمابر یو اس آبراهام لینکلن و چند فروند بمب‌افکن راهبردی بی ۵۲  و همینطور ناو جنگی یواس‌اس آرلینگتون و یک سامانه دفاع ضد موشکی را به خلیج فارس اعزام کرده. به گزارش خبرگزاری رویترز، قانون‌گذاران آمریکایی، از جمله گروهی از نمایندگان جمهوری‌خواه می‌گویند دولت ترامپ می‌بایست در گفت‌وگو با آن‌ها این تهدید نامشخص را مشخص کند. در دولت‌های پیشین، رئیس جمهوری آمریکا نمایندگان کنگره را در جریان تصمیات امنیت ملی کاخ سفید قرار می‌داد.

برخی از نمایندگان دموکرات می‌گویند برگزاری یک جلسه استماع در کنگره درباره این تهدیدات ضرورت دارد.

روز گذشته «نیویورک‌تایمز» به نقل از شماری از مقام‌های دولت آمریکا، از طرح پنتاگون برای اعزام ۱۲۰ هزار سرباز به خاورمیانه در صورت حمله ایران به منافع ایالات متحده یا سرعت‌بخشیدن به برنامه هسته‌ای‌اش خبر داده بود. رئیس جمهوری آمریکا سه‌شنبه ۱۴ مه/ ۲۴ اردیبهشت در جمع خبرنگاران گفت:

«خبر جعلی است. ولی، آیا من می‌توانم چنین کاری انجام می‌دهم؟ حتماً. ولی [در حال حاضر] برای این کار برنامه‌ریزی نکرده‌ایم. امیدوارم مجبور نباشیم برنامه‌ریزی کنیم، اما اگر این کار را انجام دهیم، خیلی بیشتر از اینها نیرو می‌فرستم.»

چند ساعت بعد ژنرال کریس گیکا، معاون فرمانده ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا  اعلام کرد «تهدید» نیروهای هم‌پیمان ایران در عراق و سوریه افزایش نیافته است:

«ما شاهد افزایش تهدیدِ نیروهای مورد حمایت ایران در عراق و سوریه نبودیم. معلوم است که ما از حضور آنها آگاهیم و آنها را در کنار طیف بزرگ دیگری از سایر گروه‌ها زیر نظر داریم چون ما اصولا در چنین محیطی فعالیت می‌کنیم.»

سخنان این فرمانده بریتانیایی در رسانه‌ها بازتاب گسترده‌ای داشت، چنانکه بیل اربن، سخنگوی سنتکام  (ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا) با انتشار بیانیه‌ای مدعی شد اظهارات گیکا با اطلاعات آمریکا و هم‌پیمانان این کشور درباره «نیروهای تحت حمایت ایران» در منطقه مغایر است. سنتکام در این اطلاعیه گفته است فرماندهی مرکزی آمریکا با هماهنگی ائتلاف ضد داعش سطح هشدار تمامی نیروهای ائتلاف در عراق و سوریه را افزایش داده:

 «در نتیجه، همزمان با آنکه ما تهدیدهای قریب‌الوقوع احتمالی علیه نیروهای آمریکایی در عراق را تحت نظر داریم و به دقت آن را رصد می‌کنیم، ائتلاف در سطح بالایی از هشدار قرار دارد.»

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از کاخ سفید درخواست کرد که جلسه‌ای برای توجیه نمایندگان درباره «تهدید ایران» برگزار کند. اما کاخ سفید هنوز این درخواست را نپذیرفته است. نمایندگان مجلس سنا هم که اکثریت در اختیار جمهوری‌خواهان است گفته‌اند که چنین جلسه‌ای با آن‌ها هم برگزار نشده. سناتور باب منندز عضو کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت:

«اگر ایران واقعاً مسئول حمله به نیروهای ماست، ما می‌بایست به شکلی متناسب به این حملات پاسخ دهیم که بازدارنده باشد و سطح تهدید را کاهش دهد. اما روشی را که دولت در پیش گرفته سخت می‌توان توجیه کرد. دولت تلاش می‌کند نمایندگان کنگره را در جریان کیفیت تهدیدها و استراتژی مقابله با آن‌ها قرار ندهد.»

خبرگزاری رویترز می‌نویسد کاخ سفید تاکنون درباره این موضوع سکوت کرده است. برخی از نمایندگان عضو کمیته‌های اصلی و فرعی مجلس نمایندگان آمریکا می‌گویند کاخ سفید درباره تهدید ایران با آن‌ها نشست‌هایی را برگزار کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.