ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دبیر کل ناتو: ایران برنامه موشکی‌اش را متوقف کند

اتحادیه اروپا در تلاش است همسو با آمریکا عمل کند و در همان حال از سطح تنش در خاورمیانه بکاهد. ینس استولتنبرگ برنامه موشکی ایران را یکی از دلایل بی‌ثباتی خاورمیانه دانست.

دبیر کل ناتو از ایران خواست از «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده‌اش در خاورمیانه» دست بردارد و برنامه موشکی‌اش را متوقف کند. همزمان اتحادیه اروپا در تلاش است همسو با آمریکا عمل کند و در همان حال از سطح تنش در خاورمیانه بکاهد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو (عکس: آرشیو)

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو که از روز گذشته (سه‌شنبه ۱۴ مه/ ۲۴ اردیبهشت) برای دیدار و گفت‌وگو با ترزا می، نخست‌وزیر و جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا به لندن سفر کرده، چهارشنبه ۱۵ مه/ ۲۵ اردیبهشت از ایران خواست که برنامه موشکی‌اش را متوقف کند. به گزارش شبکه «فورسز نتورک» دبیرکل ناتو گفت:

«ایران باید فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده‌اش را متوقف کند، از حمایت از گروه‌های تروریستی درست بردارد و برای مثال برنامه موشکی‌اش را متوقف کند.»

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی روز گذشته در دیدار با مقامات کشوری و لشکری برنامه موشکی ایران و «عمق راهبردی‌» ایران در منطقه را «نقاط قوت» جمهوری اسلامی خواند و اعلام کرد که ایران اصولاً با آمریکا مذاکره نمی‌کند:

«می‌گویند درباره‌ سلاح دفاعی شما مذاکره کنیم که چرا موشکی با فلان برد می‌سازید، این برد را کم کنید که اگر شما را زدیم نتوانید پایگاه ما را بزنید و جواب بدهید.»

حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در بریتانیا همزمان با سفر دبیر کل ناتو به لندن در گفت‌وگو با اسکای نیوز هشدار داد که نیروهای مسلح ایران از آمادگی لازم برخوردارند:

«ما هر چند خواهان درگیری در منطقه نیستیم، اما به شما اطمینان می‌دهم که نیروهای مسلح ایران برای همه گونه احتمالات مجهز شده‌اند. بهتر است اراده ایران را به بازی نگیرید و از هرگونه تنش در خاورمیانه خودداری کنید.»

امیر سرتیپ خاتمی، وزیر دفاع نیز در سخنانی که در روز چهارشنبه در تهران ایراد کرد گفت ایران «طعم تلخ شکست را به جبهه آمریکایی - صهیونیستی خواهد چشاند.»

همزمان با سفر دبیرکل ناتو به لندن، یک دیپلمات بریتانیایی به اسکای نیوز گفته است که بریتانیا بین انتظار ایالات متحده از این کشور و اتحادیه اروپا گرفتار دودلی و بی‌تصمیمی است و در نظر دارد سطح تنش‌ها در خاورمیانه را کاهش دهد.

ساعتی پس از صدور اطلاعیه سفارت آمریکا در عراق مبنی بر خروج کارکنان غیر ضروری ایالات متحده از این کشور، سفارتخانه‌های آمریکا در لبنان و امارات متحده عربی و در ترکمنستان نیز به شهروندان آمریکایی مقیم این کشورها هشدار دادند.  ارتش آلمان و هلند نیز اعلام کردند که به دلیل افزایش تنش‌ها در خاورمیانه برنامه آموزش نظامیان عراقی و کردها را متوقف می‌کنند. سخنگوی ارتش آلمان گفت این کشور همسو با آمریکا عمل می‌کند.  یتس فلوسدورف، اما به تأکید و با صراحت اعلام کرد: تهدید مشخصی وجود ندارد و دولت آلمان صرفاً وضع خاورمیانه را پرتشنج ارزیابی کرده است.

اولریکه دمر، سخنگوی آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان چهارشنبه ۱۵ مه/ ۲۵ اردیبهشت در جمع خبرنگاران در برلین گفت:

«ما طبعاً افزایش سطح تنش‌ها در منطقه را با نگرانی زیادی دنبال می‌کنیم و از هرگونه اقدامی که به یک راهکار صلح‌آمیز بینجامد استقبال می‌کنیم.»

دمر در ادامه این سخنان گفت دولت آلمان هر اقدامی را که سبب افزایش تنش‌ها شود محکوم می‌کند.

ماریا ادبار، سخنگوی وزارت خارجه آلمان نیز اعلام کرد که به رغم افزایش تنش‌ها دولت آلمان قصد ندارد کارکنان سفارتخانه این کشور در تهران را کاهش دهد.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان چهارشنبه ۱۵ مه/ ۲۵ اردیبهشت در سخنانی در پارلمان آلمان (بوندستاگ) گفت در اجلاس وزیران خارجه سه قدرت اروپایی در بروکسل که با حضور فدریکا موگرینی و مایک پمپئو برگزار شد، به وزیر خارجه آمریکا با صراحت گفته است که سیاست اعمال فشار حداکثری دولت ترامپ بر ایران مؤثر نیست:

«فشار حداکثری همیشه با خطر درگیری تصادفی همراه است. در ماجرای خرابکاری کشتی‌ها [در بندر فجیره امارات] و در ماجرای حمله به خطوط انتقال نفت در عربستان سعودی ما نشانه‌هایی از این خطر را دیدیم.»

جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا در جمع خبرنگاران در بروکسل نیز از احتمال وقوع یک درگیری تصادفی بین ایران و آمریکا در خاورمیانه اظهار نگرانی کرده است. دیمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس جمهوری روسیه چهارشنبه ۱۵ مه/ ۲۵ اردیبهشت در جمع خبرنگاران اعلام کرد مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در دیدار و گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه هیچ ضمانتی نداده است که درگیری نظامی بین آمریکا و ایران اتفاق نیفتد. پمپئو سه‌شنبه ۱۴ مه/ ۲۴ اردیبهشت در شهر سوچی در دیدار با پوتین گفت آمریکا به حملات احتمالی به مراکز این کشور در خاورمیانه پاسخ نظامی می‌دهد.

بر اساس گزارش نهادهای اطلاعاتی که ماهیت آن‌ها در ابهام است ایران تهدیدهایی متوجه نیروهای آمریکایی در خاورمیانه و به ویژه عراق کرده است. بر اساس این گزارش‌های شکننده و اثبات نشده وزارت دفاع آمریکا ناو هواپیمابر یو اس آبراهام لینکلن و چند فروند بمب‌افکن راهبردی بی ۵۲  و همینطور ناو جنگی یواس‌اس آرلینگتون و یک سامانه دفاع ضد موشکی را به خلیج فارس اعزام کرده است. نیویورک تایمز از طرح کاخ سفید برای اعزام ۱۲۰ هزار سرباز در صورت لزوم به خاورمیانه خبر داده بود. اما دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با تکذیب این خبر گفت:

« خبر جعلی است. ولی، آیا من می‌توانم چنین کاری انجام می‌دهم؟ حتماً.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • امیر معماریان

    ضد جنگ خانمان‌سوز بودن، عین شرافت است. اما اگر ضدجنگ بودن و فعالیت برایش دارای انگیزه‌های سیاسی و استاندارد های چندگانه باشد، عین جنایت است. این‌که یک آلمانی در زمان جنگ جهانی دوم از اشغال اوکراین و لهستان و بلژیک و ... اظهار خوشحالی کند و حتی اسمش را بگذارد بسط عمق استراتژیک، اما در زمان حمله‌ی متفقین به آلمان فاشیستی و آلمان خونخوار، ژست مدافع حقوق بشری بگیرد و نه از جایگاه یک فاشیست، بلکه از جایگاه یک مدافع حقوق انسان‌ها، جنگ را محکوم کند، نهایت بی‌شرافتی و بی‌پرنسیپی است. بد یا خوب بودنِ جنگ و بمب و خون و مرگ و آوار‌ه‌گی را، مرزهای جغرافیایی و سیاسی تعیین نمی‌کنند. این‌که حکومت اسلامی ایران، به طالبان آموزش نظامی بدهد؛ به القاعده کمک لجستیکی بکند، به قصاب سوریه هر کمکی که می‌تواند بکند و نیرو اعزام کند، یمن را آتش بزند، و در تمام این مدت هیچ‌کسی از این فعالان ضد جنگ که به زودی شاهد جنبیدنشان خواهیم بود، لب از لب باز نکنند، فعالیت ضد جنگ نیست، نژادپرستی مطلق است. ویران شدن یک روستا در افغانستان و یا مرگ یک سوریه‌ای چه تفاوتی با ویرانی روستایی در ایران و مرگ یک ایرانی دارد؟ آمریکا با همان منطقی در حال فشار به ایران است، که حکومت اسلامی با همان منطق سوریه را ویران کرد؛ بسط عمق استراتژیک و اگر امروز در خلیج فارس نجنگیم فردا باید در نیویورک بجنگیم! ایضا تمام این موضوعات در مورد عربستان صادق است.

  • نیلوفر پارسی

    جناب "مجید حاجی" شاید پرسشی که باید از ذهن شما می گذشت (و نگذشت) این بود که آیا فرقی اساسی و گوهری مابین ج.ا. و رژیم های غربی جود دارد یا نه؟ که پاسخ بدین پرسش یک نه بزرگ است. به نظر می رسد که شما تمامی تبلیغات ج.ا. در مورد گسترش "عمق استراتژیک" در سوریه و عراق را از یاد برده اید. آیا به یاد می آورید که چگونه جریان حزب الله لبنان آمدند در سوریه, شهر مضایا را محاصره کردند و ساکنین آنرا با گرسنگی کشیدن و قحطی دادن کشتند؟ آیا جوخه های مرگ شیعیان در عراق که توسط ج.ا. راه اندازی شده اند, اساسا تفاوتی با داعش دارند؟ بد نیست شما به جای "انتقادات جدی داشتن به رژیم" مقداری نیز جنایات ها و آدمکشی های رژیم در ایران و منطقه را به خاطر بیاورید, و از ارزش های دوگانه پیروی نکنید, و آدم کشی و جنایات را از سوی هر طرفی که اتفاق می افتد محکوم کنید.

  • مجید حاجی

    سئوالی که بارها از ذهن من میگذرد این است . چرا ما باید برنامه موشکی خود را متوقف کنیم ؟ مگر مردم یمن که سلاح ندارند مورد رحم و شفقت شما قرار گرفتند ؟ مگر روزهائیکه لبنان اشغال شده بود شما برای دفاعش کاری کردید ؟ مگر وقتی داعش داشت بیرحمانه خاک عراق را شخم میزد و جوانان را برگبار میبست زنان را به فجیع ترین وضع ببردگی جنسی میگرفت و در حالیکه ارتش عراق را نابود کرده بودید و وظیفه امنیت آنها بر عهده شما بود کاری انجام دادید . از این دست هزاران مورد در تاریخ وجود دارد . صرف نظر از انتقادات جدی که به حکومت دارم . نه تنها این سخنان را دور از رسم انصاف و وفای بعهد میبینم بلکه سخنانی سیار گمراه کننده و ناامید کننده میدانم و شدیدا از جمهوری اسلامی میخواهم هر چه سریعتر از پیمان عدم ساخت سلاح هسته ای خارج شده و علاوه بر ادامه برنامه موشکی ساخت بمب اتم را ادامه بدهد . شما ثابت کردید تنها چیزیکه برایتان ارزش ندارد پیمانهایتان و جان انسانهاست . و خود را نژاد برتر میدانید .. میدانم منتشر نمیشود . اما ارسال میکنم