ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمریکا به واردات کالاهای ترکیه بدون تعرفه‌های گمرکی پایان داد

کاخ سفید گفت از این پس توافق‌نامه تجارت ترجیحی متوقف می‌شود اما تعرفه واردات فولاد از ترکیه کاهش می‌یابد.

دولت آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که از این پس توافق‌نامه تجارت ترجیحی که بر اساس آن کالاها بدون تعرفه‌های گمرکی وارد آمریکا می‌شوند شامل ترکیه نخواهد شد. دونالد ترامپ اما دستور داد که تعرفه‌های گمرکی واردات فولاد از ترکیه کاهش یابد.

عکس: آرشیو

به گزارش رویترز، کاخ سفید در بیانیه خود گفته است که توافق‌نامه تجارت ترجیحی (PTA) از امروز جمعه ۲۷ اردیبهشت / ۱۷ مه در مورد ترکیه پایان می‌گیرد.

براساس توافق‌نامه تجارت ترجیحی به کالاهای ترکیه اجازه داده می‌شد تا بدون تعرفه‌های گمرکی وارد خاک آمریکا شوند.

توافق‌نامه تجارت ترجیحی به توافق بین دو یا چند کشور گفته می‌شود که در آن‌ها تعرفه‌های وضع‌شده بر کالاهای تولیدشده در کشورهای عضو، کمتر از تعرفه‌های وضع شده بر کالاهای تولیدشده در کشورهای غیرعضو است. این توافق امتیازی برای کشور صادرکننده کالا محسوب می‌شود و متضمن توسعه اقتصادی آن کشور می‌شود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا پیش از این در ۱۳ اسفند / ۴ مارس به كنگره این کشور اطلاع داده بود كه اين اقدام را انجام خواهد داد. پس از تنظیم قانون، ترکیه از فهرست کشورهای معاف از مالیات حذف شد. دفتر نمایندگی تجاری آمریکا نیز گفته بود ترکیه به‌دلیل آن‌که از نظر اقتصادی به اندازه کافی توسعه یافته است از توافق‌نامه تجارت ترجیحی با آمریکا نمی‌تواند سود ببرد.

برنامه تجارت ترجیحی آمریکا از ۱۹۷۴ میلادی به‌اجرا در آمد و از سال ۱۹۷۵ شامل ترکیه شد. بدین ترتیب حدود ۴ هزار نوع کالا از ۱۲۱ کشور جهان با معیارهای لازم بدون تعرفه‌های گمرکی وارد آمریکا شدند.

همزمان با اجرای این تصمیم، دونالد ترامپ جمعه ۲۷ اردیبهشت / ۱۷ مه تصمیم گرفت که ۲۵ تا ۵۰ درصد از تعرفه گمرکی واردات فولاد از ترکیه را کاهش دهد.

با این تصمیم جدید رئیس‌جمهوری آمریکا، مقررات گمرکی با ترکیه به همان میزان پیش از ماه اوت گذشته بازگشت که به‌دلیل بازداشت اندرو برانسون، کشیش متهم به جاسوسی در ترکیه روابط دو کشور به تنش کشیده شد.

برانسون ۵۰ ساله، پس از ۲۳ سال زندگی در ترکیه در سال ۲۰۱۶ در چارچوب سرکوب‌های دولتی پس کودتای نافرجام ماه ژوئیه همان سال دستگیر شد. او اتهامات وارده بر خود را رد کرد اما ترکیه برانسون را ۲۱ ماه در زندان و پس از زندان در حبس خانگی نگه داشت. در پی فشارهای آمریکا برانسون سرانجام در ماه اکتبر سال گذشته (مهرماه) آزاد شد.

آمریکا در اعتراض به بازداشت اندرو برانسون تعرفه‌های جدید گمرکی برای صادرات آلومینیوم و فولاد ترکیه تعیین کرد. این اقدام آمریکا بر سقوط بیشتر ارزش لیر تأثیر گذاشت. دولت ترکیه نیز در اقدامی تلافی‌جویانه تعرفه برخی محصولات آمریکایی را افزایش داد.

ترامپ در بیانیه روز جمعه خود گفته است که واردات محصولات فولاد از ترکیه در سال ۲۰۱۸ به میزان ۴۸ درصد کاهش یافت.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.