ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تاجیکستان: کشته شدن ۳۲ نفر در شورش زندانیان اسلامگرای تندرو

در زندانی در نزدیکی دوشنبه پایتخت تاجیکستان زندانیان جهادی دست به شورش زدند که در جریان آن ۲۹ زندانی از جمله ۲۴ زندانی داعشی و سه نگهبان زندان کشته شدند.

مقامات تاجیک اعلام کردند که زندانیان متعلق به گروه‌های تندرو اسلامگرا در زندانی در نزدیکی شهر دوشنبه دست به شورش زدند که در جریان آن ۲۹ زندانی از جمله ۲۴ زندانی داعشی و سه نگهبان زندان کشته شدند.

عکس از آرشیو

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت دادگستری تاجیکستان دوشنبه ۳۰ اردیبهشت / ۲۰ مه اعلام کرد که «۲۴ زندانی عضو گروه دولت اسلامی (داعش) در شورشی که یکشنبه شب در این زندان رخ داد کشته شدند. اسلامگرایان عضو داعش سه نگهبان و پنج زندانی دیگر را هم کشتند.»

در بیانیه وزارت دادگستری تاجیکستان آمده است که شورش در ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه شب گذشته به وقت محلی در زندان شهر «وحدت»، واقع در ۱۷ کیلومتری شرق دوشنبه، پایتخت این کشور آغاز شد. در این زندان یک‌هزار و  ۵۰۰ زندانی نگهداری می‌شوند.

براساس این بیانیه زندانیان نخست سه نگهبان را به قتل رساندند و سپس «برای ارعاب زندانیان دیگر» پنج زندانی را کشتند. آن‌ها سپس قبل از آتش زدن امکانات پزشکی زندان و «حمله به کارکنان مؤسسه برای فرار» چند نفر را گروگان گرفتند. در ادامه، در عملیات تلافی‌جویانه ۲۴ عضو این گروه کشته، ۳۵ نفر از آن‌ها بازداشت و گروگان‌ها آزاد شدند. این عملیات با بازگشت آرامش در زندان پایان یافت.

مقامات تاجیک در میان رهبران این شورش بهروز گلمراد ۲۰ ساله را شناسایی کردند. او فرزند فرمانده سابق نیروهای ویژه تاجیکستان است که بعد به یکی از کادرهای مهم داعش در سوریه تبدیل و در سپتامبر ۲۰۱۷ کشته شد.

بهروز گلمراد در ژوئیه ۲۰۱۷ به جرم پیوستن به صفوف داعش در سوریه، به ۱۰ سال زندان محکوم شد.

در نوامبر ۲۰۱۸ نیز زندانیان عضو داعش شورش دیگری در زندان شهر خُجند در شمال شرقی تاجیکستان به‌راه انداختند که در آن شورش دست‌کم ۲۶ نفر کشته شدند. یک «عضو سابق» داعش که قصد انجام عملیات بزرگ فرار داشت عامل این شورش بود.

تاجیکستان با جمعیت غالب سنی، مبارزه علیه بنیادگرایی مذهبی را یکی از اولویت‌ها قرار داده است. مقامات این کشورِ همسایه افغانستان تخمین می‌زنند که بیش از ۱۰۰۰ تاجیک به اسلامگرایان تندرو در عراق و سوریه پیوسته‌اند.

مقامات تاجیک از سال ۲۰۱۵، اقدامات شدیدی برای مقابله با نفوذ افراطیون مذهبی انجام داده‌اند، از جمله اصلاح ریش و راه‌اندازی کارزاری علیه حجاب زنان.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.