ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پاسخ ظریف به ترامپ: تهدید نکنید

وزیر خارجه ایران در پاسخ به رئیس جمهوری آمریکا نوشت: احترام بگذارید. این روش جواب می‌دهد. در همان حال مقتدی صدر به گروه‌های شبه‌نظامی شیعه عراقی هشدار داد.

وزیر خارجه ایران از رئیس جمهوری آمریکا به دلیل توییت شبانه‌ او که ایران را تهدید کرده بود «اگر بخواهد بجنگد، رسماً به پایان می‌رسد» انتقاد کرد. ظریف به ترامپ توصیه کرد اگر خواهان مذاکره است احترام بگذارد. این روش است که جواب می‌دهد. ترامپ تأکید کرد که او هم کسی نیست که در پی جنگ با ایران باشد. در همان حال مقتدی صدر به گروه‌های شیعه تحت حمایت ایران در عراق هشدار داد که عراق را به صحنه درگیری ایران و آمریکا بدل نکنند.

کاخ سفید (عکس: آرشیو)

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران دوشنبه ۲۰ مه/ ۳۰ خرداد با انتشار پیامی در توییتر نوشت:

«دونالد ترامپ با تحریک تیم ب، امیدوار به دستیابی به چیزی است که اسکندر (مقدونی)، چنگیز (خان) و دیگر غاصبان نتوانستند به آن دست یابند. ایران برای هزاران سال پابرجا باقی مانده است اما غاصبان همه کنار رفتند.»

ظریف در ادامه این پیام نوشت:

«تروریسم اقتصادی و طعنه‌زدن درباره نسل‌کشی باعث "پایان دادن به ایران" نخواهد شد. هرگز یک ایرانی را تهدید نکنید. احترام بگذارید، این روش (احترام گذاشتن) جواب می‌دهد.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا بارها ایران را به میز مذاکره دعوت کرده است. آخرین بار چهارشنبه ۱۵ مه/ ۱۵ فروردین با انتشار پیامی در توییتر ترامپ اطمینان داده بود که ایران سرانجام خواهان گفت‌وگو می‌شود.

رئیس جمهوری آمریکا صبح دوشنبه ۲۰ مه/ ۳۰ اردیبهشت در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز گفت:

«توافقی که باراک اوباما با ایران امضا کرد وحشتناک بود. این توافق میلیاردها دلار پول نقد در اختیار ایران گذاشت.»

ترامپ سپس در ادامه این گفت‌وگو یک بار دیگر تأکید کرد که خواهان جنگ با ایران نیست:

«من کسی نیستم که وارد جنگ شوم. من به دنبال جنگ با ایران نیستم اما ما همچنین نمی‌خواهیم ایران سلاح هسته‌ای داشته باشد، به آنها اجازه چنین کاری را نخواهم داد، اگر من بخواهم با ایران وارد جنگ شوم آن جنگ اقتصادی خواهد بود.»

ماجرای توییت شبانه ترامپ چه بود؟

شامگاه گذشته همزمان با شلیک یک گلوله کاتیوشا (یا راکت. هنوز معلوم نیست) به محله سبز بغداد در حوالی سفارتخانه آمریکا در این شهر، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد:

«اگر ایران بخواهد بجنگد، این پایان رسمی ایران خواهد بود. دیگر هرگز ایالات متحده را تهدید نکنید.»

همزمان با انتشار این پیام جلسه شورای امنیت کاخ سفید هم برای بررسی شلیک گلوله کاتیوشا به محله سبز بغداد برگزار شده بود. اما ظاهراً پیام رئیس جمهوری آمریکا به این حادثه ربط نداشته است. متیو گرتز، عضو ارشد گروه دولتی «رسانه برای آمریکا مهم است» ادعا می‌کند که رئیس جمهوری آمریکا این پیام را تخت تأثیر گزارش فاکس‌نیوز ( ساعت ۴:۱۶ به وقت محلی) درباره تهدید ایران صادر کرده است. (پیام ترامپ تنها ۹ دقیقه بعد از این گزارش صادر شد) گرتز به دو پیام بعدی ترامپ استناد می‌کند که آن‌ها هم تحت تأثیر گزارش فاکس‌نیوز نوشته شده‌اند.

هشدار مقتدی صدر

در همان حال مقتدی صدر، روحانی متنفذ عراقی دوشنبه ۲۰ مه/ ۳۰ اردیبهشت  هشدار داد که در صورت درگیری نظامی بین ایران و آمریکا، عراق هم ممکن است ناخواسته به صحنه این جنگ تبدیل شود و خسارات زیادی ببیند.

بیانیه صدر چند ساعت بعد از اصابت یک گلوله کاتیوشا به حدود یک کیلومتری سفارتخانه آمریکا در بغداد منتشر شد. پلیس عراق در حال بررسی این حادثه است و جزئیات آن را هنوز اعلام نکرده. یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت ایالات متحده چنین حملاتی را تحمل نمی‌کند و با عزم راسخ به این حملات پاسخ می‌دهد و همچنین به گفته این سخنگو، مسئولیت این حمله با ایران است، اگر «شبه‌نظامیان نیابتی یا عناصر وابسته به آن‌ها این حملات را انجام داده باشند.»

مقتدی صدر در بیانیه‌ای که به مناسبت این حادثه منتشر کرد، گفت هر گروه یا حزب سیاسی که عراق را درگیر جنگ ایران و آمریکا کند، «دشمن مردم عراق» محسوب می‌شود. قیس الخزعلی، رهبر «عصائب اهل الحق»، بزرگ‌ترین گروه شیعه تحت حمایت ایران هرگونه «عملیاتی را که به بهانه‌ای برای جنگ با ایران» تبدیل شود، رد کرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس نیروی دریایی آمریکا بلافاصله بعد از حمله به محله سبز بغداد اعدام کرد که ناوگروه یو اس اس آبراهام لینکلن در دریای عربی تمریناتی را برای «خنثی کردن تهدید ایران» انجام داد. اهداف هوا به هوا و تغییر آرایش جنگی بخشی از این تمرینات نظامی است.

آخرین اظهار نظر یک مقام ایرانی در مورد تنش میان آمریکا و ایران گفته فرمانده سپاه پاسداران است. سرلشکر حسین سلامی در روز یکشنبه در یک مراسم نظامی گفت:

«ما به‌دنبال جنگ نیستیم اما از جنگ هم نمی‌ترسیم اما در مقابل ما دشمنان اراده جنگ ندارند و از جنگیدن می‌ترسند.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • طاهر

    اين آقاي ظريف مثل اينكه از اون وقتيكه راجع به دلايل توليد موشك توسط ايران براي عده اي توضيح ميداد باورش شده كه كلامش بسيار موثر و اقناع كننده است ، حالا يا خودش فكر كرده كه حضرات باورشون شد كه دلايلش مستدل و باورپذير بوده يا اطرافيان متملق چنين اطميناني در او بوجود آورده اند، اگر توانست با جان كري مذاكره كند و با فريب سرش را كلاه بگذارد بخاطر ساده لوحي انها و يا تبحر ظريف در كارش نبود بلكه بدليل طمع دمكراتها به كسب مجددقدرت بود . حال كار توهم اين شخص بدين مرحله رسيده كه ايشان براي رئيس جمهور آمريكا توضيح ميدهد كه تيم "ب" چه كساني هستند وشما نظرت چيست و آنها چه ميخواهند، در مورد كسي كه به همراه معاونانش براي دلجويي به ديدار سپاهياني ميرود كه برجامش را عقيم كردند باور نظرش در مورد چنگيز و اسكندر و مردمان ايران سخت به نظر ميرسد.

  • آزادی

    تجاوز به دختران و پسران ایرانی در زندانهای رژیم ضد بشری آخوندی را آقای ظریف چگونه توجیه می کند؟ به ناموس این مردم رحم نمی کنید ، ولی از ماندگاری ایران برای حفظ حکومت ضد ایرانیتان مایه میگذارید! مگر شماها نبودید که بویژه در دهه 60 به هرچه که نام و نشانی از ایران داشت توهین میکردید و می گفتید برای ما مکتب و حکومت اسلامی مهم است نه ایران و کشور و ملت؟! نام ملی را چرا از مجلس برداشتید و نام اسلامی بر آن گذاشتید؟ مگر کم در تلویزیون نظام مقدس به ایران و ایرانی توهین میکنید؟ از کدام دین آمدند و زنان و دختران و جوانان یکتاپرست ازیانی را به مدینه بردند، به آنها تجاوز کردند و بیشتر را در بازارهای برده فروشی فروختند؟ شما خود را نماینده آن دین میخوانید گرچه نفعتان که ایجاب کند آن را هم زیر پا میگذارید! مصلحت «نظام» و حفظ حکومت برای خمینی از حفظ اسلام هم مهمتر و واجب تر بود برای خامنه ای همچنین، ایران که برای شما همان اندازه ارزش دارد و مهم است که از سرمایه هایش سؤ استفاهده کنید. زمانی که «کی روش» به ایران آمد سخن از کورش گفت که من نیز کورش نام دارم. فوری به او فهماندند که این حکومت خود ضد کورش است ! سخن از تاریخ ایران میگویید ؟! پررویی شما از حد گذشت و وقاحت را هم از حد گذرانده اید.

  • حمید

    یکی رو به ده راه نمیدادند میگفت من وزیر خارجه ام من از این جماعت ضد امپریالیست در حیرتم که ۲۴ساعته نفرین حواله امریکا میکنند و *( سرنگون باد، مرگ بر،و ...میدهند) حالا که امکان کشتن و نابودی این هیولا پیش امده همه یک ترانه را زمزمه میکنند *(من نبودم دستم بود‌، تقصیر سر دستم بود!!) بقول معروف: چرا بزرگتر از دهنت حرف میزنی؟ اواز در غربت مم جوات ظریف و اتیش بازی جان بر کف چهار پا راسی چرا تمام جیره خوران جمهوری اسلامی فقط (ایران، ایران) میکنند و ناگهان تاریخ پرافتخار ایران یادشان امده؟!! پس *( نظام جمهوری اسلامی، انقلاب شکوهمند ضد امپریالیستی اسلامی)چی شد؟ میجنگیم میمیریم سازش نمی پذیریم کجا رفت؟ چرا سرکار پاسدار ژنرالهای در پیتی لالمانی گرفتند؟

  • آذران

    آقای ظریف ! ایران را امثال خمینی و خامنه ای و شیخ مصباح و مانند اینها و پیروانشان که شما نیز باشید در این چهل سال تحقیر کردید، از سرمایه ها و ظرفیت هایش سؤاستفاده کردید. چهل سال است که در فیلمهایی که باهزینه ایرانیان میسازید برنقشهای متجاوز و دزد و آدمکش و غارتگر و خیانتکار و دیگر نقش های منفی نام ایرانی میگذارید وبر نقشهای مثبت نام عربی ! ولی در این موقعیت های خطرناک برای حکومت ننگینتان از ایران و تاریخش مایه میگذارید ! توهینی و تحقیری نبوده که نسبت به ایران و ایرانی روا ندارید. کار به جایی رسد که رهبرتان دلار و طلا را بار تریلی میکند و به سوریه و لبنان می فرستد. از عراق خسارت جنگ را نگرفته در آنجا با پول مردم گرسنه ایران قبرستان و گنبد و منار طلایی و بزرگراه و نیروگاه و هتل و ... میسازید، گاز رایگان میدهید از چاه های مشترک نفت میبرند و اعلام میکنید که این تحریم ها در ساخت عتبات (!) اثری ندارد. خود شما در یکی از کشورهای افریقایی بیمارستان فوق تخصصی افتتاح کردید که از این گونه کارها با هزینه ایرانی کم نکردید. بودجه حوزه های علمیه آخوندی از جمله جامعت المصطفی العالمین و ... نجومی است. سپاه پاسداران با همه هزینه هایش هیچ نشانی از ایران ندارد. از کجای رفتار ضدایرانی شما بگویم که حق مطلب ادا شود ؟! حکومت بعثی سوریه عضو کنفرانس 2 + 6 در خلیج فارس است ولی شما ده ها میلیارد دلار از سرمایه های مردم ایران را هزینه کردید تا آن را نگه دارید ! آیا شما ایران ومیهن میشناسد؟! اسرائیل هست و اینها خلیج فارس را عربی، خوزستان را عربستان و سه جزیره ایرانی را از آن امارات عربی میخوانند، وای به آن زمانی که اسرائیل نباشد ! کشور را وابسته به روسیه کردید، از هیچ کوششی برای تحقیر ایرانی پروا و شرم ندارید و سخن از ماندگاری ایرانی میگویید ! شرم گرمی چند ؟ این را بدان که این حکومت ضد ایرانی، ضد بشری هم رفتنی است، ولی ننگش برای امثال تو میماند.

  • ماکه کاری نمیکینم،

    تهدید نکنید غرب و شرقی ها. ما ج.ا. ماکه کاری نمیکینم، فقط داریم ایران نابود میکنیم و نسل سوزی، یه خورده هم تروریسم اسلام گرایی ولاییسم صدور میکنیم، حماس و حزب اله را مسلح کردیم، در چند کشوری هم چندتا مخالف تررو کردیم و در ایران چند هزار قتل بریا بقای حکومت. خب هر حکومتی اینکارها میکند؟ نمیکند؟ حالا چرا جنگ؟ بیایید بنشنید چندتا امتیاز میدهیم، بگذارید 100 دیگه نوادگان خامنه ای و جنتی و.. حکومت کنند. اما ما ج.ا. قول میدهیم چند سال دیگه جهان تسخیر کردیم با شما اهل ذمه (مسیحی ها) مهربان باشیم و اما حتما ماتریالیستهای کمونیست وسویالیست را اعدام میکنند چون اونا کافرند دیگه.