ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ظریف: چرا باید تماس تلفنی پمپئو را جواب بدهم؟

تحلیل‌گران می‌گویند جمهوری اسلامی و آمریکا باید برای جلوگیری از افزایش تنش و درگیری تصادفی وارد گفت‌وگوهای رسمی شوند.

محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی اقدام تازه آمریکا مبنی بر اعزام سرباز به خاورمیانه را «شدیدا خطرناک [برای] صلح بین‌‌المللی» خواند. او گفت‌وگوی تلفنی با مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا را رد کرد و گفت: «پمپئو هربار که درباره ایران صحبت می‌کند، به من هم توهین می‌کند. چرا باید به تماس تلفنی او جواب بدهم؟»

تحلیل‌گران می‌گویند جمهوری اسلامی و دولت ایالات متحده آمریکا باید برای جلوگیری از افزایش تنش و درگیری تصادفی وارد گفت‌وگوهای رسمی شوند

وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی در مصاحبه با خبرگزاری رویترز تماس میان وزرای ایران و آمریکا را رد کرد. او دلیل این کار را موضع توهین‌آمیز وزیر امور خارجه آمریکا نسبت به ایران خواند و گفت چرا من باید تماس تلفنی پمپئو را جواب بدهم در حالی‌که او هر بار درباره ایران صحبت می‌کند به من هم بی‌احترامی می‌کند؟ به نوشته رویترز، دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل اعلام کرده که ظریف و مایک پمپئو وزیر خارجه ایران هرگز به طور مستقیم گفت‌وگو نکرده‌اند.

از یک‌سو خرابکاری در چهار نفتکش‌ در بندر فجیره، خروج کارکنان سفارت آمریکا در بغداد و کنسولگری این کشور در اربیل و حمله با کاتیوشا به محله سبز بغداد و گزارش نهادهای اطلاعاتی آمریکا از تهدیدهای ایران و از سوی دیگر اقدامات اخیر آمریکا برای فرستادن ناوهای جنگی، سیستم پاتریوت، بمب‌افکن‌های بی-۵۲ و ۱۵۰۰ نیروی نظامی به خاورمیانه بر تنش‌های موجود میان دو کشور دامن زده است. پاتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع آمریکا ارسال این نیروها و تجهیزات دفاعی را به کنگره اطلاع داده و گفته بود اعزام نظامیان آمریکایی برای تقویت نیروها در مقابل تهدید مداوم نیروهای ایرانی از جمله سپاه پاسداران و وابستگانش انجام می‌شود.

بسیاری از کارشناسان و تحلیل‌گران نگرانند که نبودن کانال گفت‌وگو میان دو کشور اتفاقات و اشتباهات تصادفی را به افزایش تنش و درگیری بدل کند.

محمد جواد ظریف درباره این‌که آیا امکان دارد یک بحران مشابه با ورود ۱۰ ملوان آمریکایی به آب‌های سرزمینی ایران (در سال ۲۰۱۶) و آزادی آنها، به سرعت حل و فصل شود، به خبرگزاری رویترز گفته: «نه. چگونه می‌توان آن را رفع کرد؟»

مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اما در این مورد پاسخی نداده و گفته: «وقتی زمان گفت‌وگو فرا برسد یقین داریم که هر ابزاری برای انجام آن خواهیم داشت». به گفته او کارزار «حداکثر فشار» علیه ایران که در دولت آمریکا تشکیل شده می‌خواهد از تمام توانش استفاده کند تا مقامات دو کشور را وادار به مذاکره کند. او به رویترز گفته اگر «ایرانیان متعهد شوند که رفتار خود را تغییر دهند و مانند یک کشور عادی رفتار کنند، ما نیز مایلیم تا با آن‌ها به مذاکره بنشینیم».

در نبود رابطه رسمی دوجانبه، وزاری امور خارجه دو کشور از طریق توییتر پیامشان را به یکدیگر می‌رسانند. با این‌حال پمپئو گفته: «راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانیم از طریق آنها کانال ارتباطی داشته باشیم». برخی از دیپلمات‌ها، کشورهای واسطه مانند سوئیس، عراق و عمان را از جمله این کانال‌های ارتباطی میان ایران و آمریکا می‌دانند.

کارشناسان می‌گویند خودداری از گفت‌وگو و انزوای دیپلماتیک بخشی از سیاست فشار است. آمریکا باوجود ابراز تمایل به گفت‌وگو همچنان ایران را تهدید می‌خواند و به تقویت نیروها و متحدان خود ادامه می‌دهد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، در آخرین اقدام تنش‌زا اعلام کرده که برای مقابله با «تهدید ایران» بدون کسب اجازه از کنگره، میلیاردها دلار سلاح به عربستان سعودی می‌فروشد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • قاسم

    اقای ترامپ نیروهایت رو بردار و برو خونت بادم شیر بازی نکن مردان ایران بچه شیر وقوی هستند همه شان مرد وبا گذشت ولی بجاش برسه اهل جنگ وتا اخرش می ایستند. فکر میکنی که پیروز میدان خواهی بود ؟.دیگرامروز ایران چهل سال قبل نیست . فکر نکنم با نیروی انسانی زیاد با تو روبروبشه پس بهتره به تاریخ ایران مراجعه کنی بعد وارد عمل بشی

  • علیرضا

    آقای ترامپ شما هم مانند مسولان ایرانی فقط شعار میدی. چشم امید ملت مظلوم ایران بعد خدا به شماست. کار را تمام کن ملت ایران از چهل سال فقر و گرانب و نبود رفاه و دارو ؛ خسته و از انقلاب نا امید شده اند