ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«لشگر فاطمیون»: سوء استفاده حکومت ایران از فقر مهاجران افغانستانی

مختار وفایی_ایران به آنها گفت؛ اگر زنده از جنگ باز نگشتند، خانوادهایشان صاحب شناسنامه ایرانی می‌شوند و برای همیشه تحت حمایت دولت قرار می‌گیرند. حالا اما از درمان مجروحان هم خودداری می‌کند.

در ۳۰ عملیات سخت و مرگبار علیه داعش حضور داشتم و ۳ بار مجروح شدم. ضمن این‌که مسئولان سپاه پاسداران به وعده‌های که به ما داده بودند عمل نکردند، حتی از مداوای مجروحان «فاطمیون» سر باز زدند. من فعلاً با بدن مجروح در حالی که توانایی کار هم ندارم، در تلاش برگشت به افغانستان هستم، چون به این نتیجه رسیدم که از عقیده و مجبوریت ما سوءاستفاده شد. این سخنان حسن رضایی، عضو «لشگر فاطمیون» است که پس از چهارسال عضویت در این گروه نظامی، اکنون به دلیل جراحت‌های که در جریان نبردها در سوریه برداشته، در ایران سرگردان است.

او که در ایران «مصروف کارگری» بود، اوایل سال ۱۳۹۴ و پس از گسترش سیطره داعش در سوریه و عراق، در حالی که سپاه پاسداران لشگر جنگجویانی را از میان مهاجران افغاستانی در ایران سازمان می‌داد، به این گروه پیوست. رضایی می‌گوید؛ سه بار در نبرد با داعش مجروح شده، بارها برای معالجه به بیمارستان‌های مربوط به سپاه مراجعه کرده، اما تحویل گرفته نشده است.  او سرخورده و ناراحت از وعده‌های عملی نشده سپاه پاسداران می‌گوید که دنبال راهی برای برگشت به افغانستان است.

رضایی و صدها مهاجر افغانستانی در ایران برای جنگ در سوریه به کار گرفته شدند. حالا ایران «به ناچار» یا خود خواسته نیروهایش را از این کشور خارج می‌کند و اعضای «لشگر فاطمیون» سرگردان میان بازگشت به افغانستان یا تحمل شرایط ایران مانده‌اند. روایت چند تن از آن‌ها را بخوانید.

ایران از میان مهاجران افغانستانی «لشگر بزرگ ۳۴هزار نفری» را سازمان داد.

فاطمیون، جنگجویان اجاره‌ای یا عقیدتی؟

«لشگر فاطمیون» در ۲۲ اردیبهشت سال ۱۳۹۲، توسط «سردار سلیمانی» فرمانده سپاه قدس با هدف مبارزه با داعش ایجاد شد. در ابتدا فرماندهی آن‌ را علی‌رضا توسلی مشهور به «ابوحامد» از مهاجران افغانستانی در ایران به عهده داشت. این گروه نقش عمده‌ی در جنگ علیه داعش تحت پرچم ایران داشت و نیروهای آن تا یک‌سال قبل به ۳۶۴۸۰ تن می‌رسید.

هرچند فعالیت این گروه تحت عنوان شعارهایی چون؛ «دفاع از حرم اهل‌بیت»، مبارزه با تفکر ضد شیعی و خدمت به مذهب تشیع صورت می‌گیرد، اما وعده‌های جذاب مسئولان سپاه پاسداران برای مهاجرانی که از فقر و گرسنگی کشورشان را ترک کرده‌اند، عامل اصلی در بسیج این لشگر در جنگ سوریه دانسته می‌شود. شناسنامه ایرانی، حقوق ماهانه برای جنگجویان، خانواده‌های‌شان و حمایت دایم از خانواده‌ کسانی که در جنگ کشته می‌شوند، از جمله وعده‌های بود که هزاران مهاجر افغانستانی را طی شش سال گذشته به جبهه سنگین جنگ در سوریه فرستاد.

نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق بشر و حکومت افغانستان بارها در مورد سربازگیری حکومت ایران از مهاجران برای جنگ در سوریه و عراق انتقاد کرده و آنرا نقض صریح اصول و رفتارهای بین‌المللی در باره مهاجران دانستند، اما حکومت ایران بدون توجه به این انتقادات، از میان مهاجران، لشگر بزرگ ۳۴هزار نفری را سازمان داد.

اکنون در حالی که جنگ علیه داعش در سوریه پایان یافته و هزاران نیروی لشگر فاطمیون به ایران و افغانستان برگشته‌اند، شماری از اعضای این لشگر می‌گویند که مورد سوءاستفاده حکومت ایران قرار گرفته و از آنان بحیث ابزار در جنگ سوریه استفاده شده است.

به گفته اعضای لشگر فاطمیون، حقوق هر عضو این گروه، سه میلیون تومان در  ماه بود؛ معادل حقوق ماهانه یک سرباز ارتش در افغانستان.

وعده‌های سرِ خِرمن

حسن رضایی یکی از مهاجرانی است که به لشگر فاطمیون پیوست. او به «زمانه» می‌گوید؛ او و بسیاری از اعضای لشگر فاطمیون با اجبار اقتصادی، اعتقاد مذهبی و اطمینان از وعده‌های مسئولان سپاه پاسداران، «برای دفاع از اماکن مقدس به جنگ علیه داعش رفتند، در حالی که هیچ یک از وعده‌های داده شده عملی نشده است». به گفته رضایی، پس از آن‌که قاسم سلیمانی در نامه‌‌ای به خامنه‌‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران از «پایان سیطره داعش در سوریه» سخن گفت، «مجروحان و خانواده کشته شدگان لشگر فاطمیون، مورد بی توجهی قرار گرفتند».

کودکان مهاجر افغانستانی هم از جنگ و مداخله نظامی ایران در سوریه در امان نماندند.

فرهاد امیری باشنده اصلی ولایت سرپل در شمال افغانستان و عضو دیگر لشگر فاطمیون است که طی دوسال حضور در سوریه، در پانزده عملیات علیه داعش در نقاط مختلف سوریه شرکت کرده است. او می‌گوید؛ به دلیل  فقر و بیکاری در افغانستان، پنج سال قبل به ایران سفر کرد و  «آن‌جا مصروف کارگری بود» که تبلیغات و وعده‌های سپاه پاسداران برای عضویت در لشگر فاطمیون توجه او را جلب کرد. فرهاد می‌گوید که مسئولان سپاه پاسداران به او و همقطارانش وعده داده بودند که «اگر از جنگ زنده برگشتند، صاحب شناسنامه ایرانی خواهند شد».

فرهاد اکنون با بدن مجروح در شهر سرپل در شمال افغانستان به سختی زندگی خود را می‌گذراند. او می‌گوید که حدود یک‌سال قبل و پس از جراحت‌های عمیق در نبرد با داعش، از سوریه به ایران برگشت تا زخم‌هایش را به کمک سپاه پاسداران معالجه کند. زمانی که فرهاد برای دریافت کمک‌های مالی و معالجه زخم‌هایش به سپاه پاسداران در تهران مراجعه کرد، به مرز افغانستان فرستاده شد. فرهاد دیگر به درد جبهات جنگ نمی‌خورد و به همین دلیل با یک دست‌لباس ژولیده و بدن مجروح از ایران اخراج شد.

فرهاد می‌گوید:« سپاه پاسداران برای جلب توجه مهاجران افغان به جبهه جنگ در سوریه، وعده‌های زیادی می‌داد که بعداً فهمیدیم همه وعده‌های سر خِرمن بودند. اگر وعده‌ها عملی می‌شد حالا من صحتمند بودم، اما اکنون با بدن متلاشی شده در جنگ، تلاش می‌کنم لقمه نانی برای زنده ماندن پیدا کنم.» فرهاد با ابراز پشیمانی می‌گوید که از «مجبوریت، اعتقاد و اعتماد مهاجران افغانستانی در ایران سوءاستفاده شده است».

فرهاد روایت‌های تکان‌دهنده‌یی از جبهه جنگ در سوریه و کشته شدن همراهانش دارد؛ در یکی از عملیات‌ها علیه داعش در دمشق، با ۱۷۰۰ تن از اعضای لشگر فاطمیون به عملیات رفته است که پس از ۱۰ساعت نبرد، تنها ۳۰۰ تن زنده و سالم برگشتند.

خانواده‌های بی‌شماری بی سرپرست شدند

محمود سادات از فرماندهان لشگر فاطمیون که از سال ۱۳۹۳ تا اواخر ۱۳۹۷ در فعالیت‌های نظامی این گروه حضور داشته می‌گوید که طی شش سال گذشته، ۵۵۰۰تن از اعضای این لشگر کشته، ۱۲۰۰تن مفقود و حدود ۷۰۰۰تن دیگر مجروح شده اند.

محمود که در رده‌های مختلف نظامی در این گروه فعالیت کرده، می‌گوید که در ۹۰درصد عملیات‌های فاطمیون علیه داعش در نقاط مختلف سوریه از جمله دمشق، ادلب، جورین و حلب حضور داشته و چهار بار مجروح شده است. با وجودی که محمود تاکید دارد که برای دفاع از اماکن مقدس جنگیده، اما از عدم توجه سپاه پاسداران به مجروجان و خانواده‌های کشته شدگان جنگ سوریه ناراحت است.

لشگر فاطمیون در دفاع از منافع جمهوری اسلامی و بشار اسد در سوریه به کار گرفته شد. مهاجران افغانستان در ایران به دلیل فشارهای اقتصادی و یا تحت تاثیر تبلیغات سپاه پاسداران به این گروه نظامی پیوستند.

او می‌گوید که شخصاً توقع پول و شناسنامه ایرانی از سپاه پاسداران ندارد، اما «وعده‌های داده شده به خانواده‌های بی‌سرپرست که مردان‌شان در جنگ سوریه کشته شدند، باید عملی می‌شد».

رسانه‌های اینترنتی و کانال تلگرامی وابسته به «فاطمیون» همه روزه از برگزاری مراسم‌های مختلف برای دلجویی از زنان و فرزندان کشته‌شدگان جنگ سوریه سخن می‌گویند، اما اعضای این لشگر می‌گویند که «این برنامه‌ها ریا و فریب است».

«مراسم خاکروبی از مزار شهدا»، «جشن تولد برای فرزندان شهدا»، «دلجویی نمایندگان رهبر ایران از مادران کشته شدگان» و مراسم‌های یادبود برای کشته شدگان از جمله برنامه‌هایی است که در شبکه‌های رسانه‌ای لشگر فاطمیون همه روزه تبلیغ می‌شوند.

رضایی می‌گوید که هزاران خانواده مهاجر افغانستانی در ایران، در جریان شش سال جنگ علیه داعش در سوریه، بی‌سرپرست شدند. به گفته او، سپاه پاسداران در ابتدا به اعضای فاطمیون وعده داده بودند که اگر در جنگ کشته شوند، خانواده‌هایشان شناسنامه ایرانی دریافت کرده و از کمک‌های دایمی حکومت برخوردار خواهند شد. اما آنچه اکنون بنظر می‌رسد «تنها کاری که برای این خانواده‌ها صورت می‌گیرد، برگزاری جشن تولد برای یتیم‌ها و برپایی مراسم خاکروبی از سنگ مزارِ کشته شده‌ است».

کودکان سرباز در لشگر فاطمیون

از آتش جنگ در سوریه حتی کودکان مهاجر افغانستانی در ایران نیز در امان نماندند. دیده بان حقوق بشر در  اکتبر سال ۲۰۱۶ اعلام کرد که سپاه پاسداران ایران، کودکان زیر سن قانونی ۱۸سال را از میان مهاجران افغانستان در قالب لشگر فاطمیون برای جنگ به سوریه فرستاده است. دیده بان حقوق بشر قبر ۸ کودک مهاجر افغانستانی که در جنگ سوریه کشته شده بودند را شناسایی و این عملکرد حکومت ایران را مصداق «جنایت جنگی» دانست.

اعضای «لشگر فاطمیون»در گفت‌وگو با «زمانه» هم  حضور کودکان زیر ۱۸سال در جنگ سوریه  را تایید می‌کنند. محمود سادات می‌گوید که صدها کودک از میان مهاجران افغانستانی در ایران، بصورت داوطلبانه و یا تحت  تاثیر تبلیغات سپاه پاسداران به گروه فاطمیون پیوستند که «شمار زیادی از آنان به دلیل نداشتن تجربه نظامی، کشته شدند».

حکومت ایران، ضمن عمل نکردن به هیچ یک از وعده‌هایش در قبال کسانی که در جریان جنگ علیه داعش کشته و مجروح شده اند، در موارد زیادی «حتی زحمت انتقال اجساد را از سوریه به افغانستان جهت خاکسپاری توسط خانواده‌های‌شان متقبل نشده است».

به باور محمود، «مجبوریت های اقتصادی» نیز در پیوستن همه افراد خصوصاً کودکان در لشگر فاطمیون نقش داشت، «چون دستمزد کارگران افغان طی سال‌های اخیر به دلیل اُفت ارز ایران در بازارهای جهانی، کاهش یافته است».

کانال تلگرامی «لشگر فاطمیون» هم به تازگی برگه‌ی از یک برنامه برای نوجوانان کشته شده افغان در سوریه را منتشر کرده که مربوط به تاریخ ۱۸اسفند است. این برگه با عنوان«یادواره شهدای نوجوان مدافع حرم»، با تصاویر چند نوجوان مهاجر در لباس نظامی در شبکه‌های اجتماعی پخش شده است. تصاویر دیگری نیز در شبکه‌های رسانه‌یی «لشگر فاطمیون» از جنگجویان این گروه نشر شده که حضور نوجوانان به وضوح در آنان مشاهده می‌شود. این نشان می‌دهد که سپاه پاسداران برای نایل شدن به اهداف خود در سوریه، از هیچ ابزاری دریغ نکرده است.

دیوان بین‌الملل کیفری مقرر می‌داردکه بسیج اجباری یا داوطلبانه کودکان زیر ۱۵ سال در نیروهای مسلح  و به کارگیری آن‌ها برای مشارکت فعال در مخاصمات مسلحانه جنایت جنگی است.

راضیه موسوی فعال رسانه‌ای در مزارشریف که دو برادرش بدون اجازه خانواده و در اثر تبلیغات و وعده‌های سپاه پاسداران به جذب فاطمیون شدند، می‌گوید که ایران «به‌صورت بی‌رحمانه از مجبوریت و اعتقادات افغان‌های مهاجر در ماجراجویی‌هایش سوءاستفاده کرده است».

موسوی که بارها در مورد حضور افغانستانی‌ها در جنگ سوریه گزارش‌های مستند تهیه کرده، می‌گوید، خانواده‌های زیادی می‌شناسد که نوجوانان زیر ۱۸سال‌شان را در جنگ سوریه از دست داده اند. او می‌افزاید که حکومت ایران، ضمن عمل نکردن به هیچ یک از وعده‌هایش در قبال کسانی که در جریان جنگ علیه داعش کشته و مجروح شده اند، در موارد زیادی «حتی زحمت انتقال اجساد را از سوریه به افغانستان جهت خاکسپاری توسط خانواده‌های‌شان متقبل نشده است».

به باور راضیه موسوی، مهاجرت یک پدیده طبیعی و حقوق بشری است، اما «حکومت ایران از مهاجران افغانستان هم‌چون ابزاری برای جنگ و وسیله‌ی اعمال فشار در دیپلماسی‌اش استفاده می‌کند».

جنگ با داعش تمام شد، فاطمیون اما نه

اکنون پس از پایان سیطره داعش در سوریه، بخشی از نیروهای فاطمیون در آن کشور باقی مانده و بخش دیگر به ایران و افغانستان برگشته‌اند. محمد دانش که هنوز در ایران و در یکی کمپ‌های فاطمیون بسر می‌برد از زبان مرتضوی و سیدجواد دو تن از فرماندهان این گروه می‌گوید؛ «قرار است ۷۰۰۰تن نیروی زبده و کارآزموده از میان ۳۴هزار تن عضو این لشگر گزینش شده و در بدنه سپاه قدس باقی بمانند.».

هرچند هنوز مشخص نیست که هدف سپاه پاسداران از حفظ نیروی ۷۰۰۰ نفری مسلح در داخل ایران چیست، اما این اقدام، نگرانی‌های را در مورد استفاده از این نیروها علیه اعتراضات در داخل ایران مطرح کرده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ناشناس

    طبق آمار رسمی سازمان ملل داعش نزدیک به هشت هزار کودک رو قتل عام کردن آیران و نیروهای تحت حمایتش بیست و دو هزار کودک رو قتل عام کردن آیران از تروریست های داعش بیشتر جنایت کرده

  • محمد خدایی

    همانهای که سوریه رفتن غلط کرند، نه تنها قبر خود را در افغانستان کندند بلکه مناطق شیعیان افغان بکلی نا امن شد در سوریه کشته شدند خانواده شان در ایران نه تنها کمک نمیشود که تحقیرو اهانت میشود.......

  • Faryad

    - حشد الشعبی و حزب الله و فاطمیون جایی در بین مردم کشورشان ندارد برای سرکوب مردم سیلزده به ایران آورده اند و ماهی ۵۰۰ تا ۸۰۰ دلار حقوق میدهند. - 10هزار شهروند این کشور که از سوی حکومت ایران در قالب «لشکر فاطمیون» برای جنگ به سوریه کار می‌کردند، به افغانستان بازگشته‌اند. مهدی یکی از جوانان افغان که چهار سال در لشکر فاطمیون جنگیده در مصاحبه با آسوشتیدپرس گفت، زمانی که 17 سال داشت و در ایران پناهجو بود، از سوی دولت این کشور آموزش نظامی دید و برای جنگ به سوریه فرستاده شد. این جوان تایید کرد که به‌خاطر پول به این گروه پیوسته‌ بود اما اکنون پس از سال‌ها جنگ، به کشورش برگشته است. «این‌جا در افغانستان در هراس به‌سر می‌بریم؛ زیرا هموطنان خود ما می‌گویند که ما تروریست هستیم

  • نیلوفر پارسی

    جناب "مجید. ر. آیا برای شما جالب نیست که چگونه خود جمهوری جهنمی اسلامی در این ۴۰ سال اخیر بهترین خدمات و کمکها را به امپریالیزم جهانی, صیهونیزم و غرب کرده است؟ آیا این جمهوری اسلامی نبود که از حمله و اشغال نظامی افغانستان توسط آمریکا حمایت کرد؟ آیا این ج.ا. نبود که از حملهء و اشغال نظامی آمریکا و متحدینش از عراق هم پشتیبانی سیاسی و هم حمایت لژستیک کرد؟ آیا اساسی ترین جاسوس های اسرائیل همگی از کادرهای بالای ضد اطلاعات سپاه نبوده اند؟ چگونه است که برای شما هر کسی در اینجا جنایات ج.ا. را ذکر میکند متهم به "کینه ورزی" میشود, اما جمهوری خلایی اسلامی که ۴۰ سال است بدترین نوع کینه توزی را در کشور پرورش میدهد, برای شما هیچ مسولیتی به عهده ندارد؟ آیا شما تا به حال نام "کوبانی" و "انقلاب روژوا" را شنیده اید؟ فکر میکنید چه کسانی مرکز خلافت داعش را از تروریستها آزاد کردند؟ و از همه اینها مهمتر آیا این خود جمهوری جهنمی اسلامی نیست که سی و چند سال قبل از طالبان و داعش عقب مانده ترین قوانین قرون وسطی ی را در ایران پیاده کرد. حکومت آخوندها در ایران در حقیقت امر پدر خواندهء تمامی تروریستهای خاورمیانه هستند, و تمامی مسولان و نمایندگان (از ولی وقیح تریاکی, تا نمایندهء سازمان مللش) در ایران آزاد پس از ج.ا. به سزای اعمالشان خواهند رسید. اما بر خلاف فرافکنی های کودکانه و ناشیانهء شما, در ایران پس از ج.ا. نه از اعدام خبری خواهد بود و نه از شکنجه. تمامی جنایتکاران ج.ا. و همکاران جنایتکاران جاعش بر اساس متمدن ترین هنجارهای قانونی بین المللی و اصول حقوق بشر محاکمه خواهند شد. به امید آن روز فرخنده و خجسته که چندان دور نیست.

  • باران

    فراموش نکنیم که اگر ج.ا در سوریه مداخله نمی‌کرد و رژیم اسد سرنگون می‌شد، داعش هرگز سر از سوریه در نمی‌آورد. ج.ا یکی از مسببان به قدرت رسیدن داعش بود. راستی اگر داعش نبود، ج.ا به چه بهانه‌ای نیروی مستشاری!! افغانی به سوریه گسیل می‌کرد؟ دوست عزیز شما که برای درخت صحبت نمی‌کنید! ما خودمان در داخل کشور می‌بینیم که ج.ا از تمامی این گروههای طالبان و القاعده و اخیراً داعش هم حمایت می‌کند. در خبرهای اخیر به حمایت و پناه دادن به القاعده و طالبان اعتراف کردند. در آینده هم به داعش اعتراف خواهند کرد. این فاطمیون و سپاه قدس نبود که سوریه را از لوث وجود داعش پاک کرد، بلکه در ابتدا روسیه و در نهایت آمریکا و کردهای سوریه و عراق بودند که داعش را پاک کردند.

  • محسن مشهد

    سالهاست که مهاجرین افغانی از تمام امکانات ایرانیان در مشهد و در هزاران جای ایران استفاده میکنند حالا هم فکر کنند دین این چند سال رو ادا کردند هر چند که من خودم شاهد بودم که عکسهای شهدای افغانی سر در هر محلی اویزان بوده و از اونها تجلیل شده

  • majid r

    من یه سوال دارم دین و اعتقاد رو بریزید دور ، چه کسی باید با داعش یا مخالفان اسد (القاعده ، النصر و...) مبارزه می کرد امنیت تمام کشورهای منطقه به هم متصل است چون مرزها به هم متصل هستند امنیت سوریه ، امنیت عراق است امنیت عراق ، امنیت ایران و امنیت ایران امنیت افغانستان. در ضمن در جواب به او عزیزی که گفته بود چرا اینها نمی رن در افغانستان بجنگند باید بگم متاسفانه به خاطر نفوذ و حضور آمریکا در افغانستان اینها تحت تعقیب هستند. هیچکس به خاطر فقر (پول ) به جنگ نمی رود مگر به جنگ کسی که باعث این فقر شده است. بارها وقتی سرباز نیروی انتظامی بودم وقتی از افغانها می پرسیدم که مثلا چرا به سوریه نمی روید می گفتند مگر جانمان را از سر راه آورده ایم اگر در ایران کارگری کنیم بیشتر از اینکه به سوریه برویم درآمد داریم و جانمان هم حفظ می شود. اگر موقعیت حرم را در سوریه روی نقشه نگاه کنید در صورت سقوط منطقه ای که حرم در آن ولقع است دمشق نیز سقوط می کرد بعد دولت داعش با وسعتی به اندازه کشورهای سوریه و عراق با تمام امکانات و تجهیزات این کشورها با 1600 کیلومتر مرز مشترک با ایران تشکیل می شد. به درخت اینو بگی می فهمه ولی بعضی افراد انقدر درونشان از کینه جمهوری اسلامی پر شده که نابینا شده اند و واقعیت را نمی بینند. این همکاری فکری و رسانه ای جریان غربگرا با کشورهای مرتجع عرب و دیکتاتوری بین المللی (آمریکا ) و صهیونیزم جهانی برای من جالب توجه است.

  • Homayon Kabairzad

    مهاجرات حق بشری و طبیعی انسانی بود و هدف نجات حیات بوده و در نهایت بهبود زندگی و ادامه حیات از مصیبت جنگ و آفات طبیعی یست ، اما با دریغ تمام که مهاجرت امروزی همه ناشی از مداخلات کشورهای و رقابتهای سیاسی و نظامی در امور کشور سومی و یک جنگ استخباراتی و دینی و مذهبی است ، بعد از انقلاب اسلامی ایران منطقه ما دچار آشوب و دست خوشی مذهبی.ن. ایران و سعودی قرار گرفت ، درست این زمانی آغاز شد که آقای خمینی که خود را پیشوا و علمبردار مذهب شیعه اعلان نمود و یک تعداد مذهب گرایان شیعه در منطق با همسوهی به آن پیوستند و کشور ما افغانستان دچار افت و مرض شیعه و سنی ایران و سعودی قرار گرفت بدون آنکه در این معامله غیر انسانی زیر سیاست مذهب دچا. آشوب شدیم ، خداوند انصاف و عدالت اعطا کند این آشوبگران و پسران شیطان را که چگونه و بودن خواست و اراده هزار آن انسان بیگناه را دچار آشوب و مصیبت پالیسی و نقشهای پلید و شوم خویش گردانیدند ، و زیر نام دین و مذهب به نفع امریالیزم و صیهونیزم جهانی خدمتگزاری میکنند .

  • فیضی

    متاسفم برای حکومت و مردمی که با فریب و وعده های دروغین با جان هزاران انسان چه کودک‌چه بزرگ بازی میکند و ای وای بر آنهایی که به راحتی نه تنها خون شهید را بلکه اعتقادش را زیر پا میکند. افسوس !

  • ساشا

    عزیزان افغان هم مانند مردم ایران در سال 57 به هوای آب و برق مجانی، از حول حلیم افتادن تو دیگ، چون نیک نظر کرد پر خویش در ان دید گفتا ز که نالیم که از ماست که بر ماست

  • بردیا

    اعتقادی در کار نبوده و نیست، که اگر بود در همان یکهفته ابتدای اعزام به سوریه برای مزدوران جنگی مشخص می شد که هدف حفظ اسد است و نه حرم. دلیل دیگر اینست که امروزه در افغانستان، داعش عَلَم جهاد را برافراشته است. چرا آنها برای جهاد با داعش به کشورشان بازنمی‌گردند؟ سپاه قدس هرگز برای دفاع از حرم به سوریه نرفت، و مطابق با اخبار، کمترین درگیری و رو در رویی را با داعش داشت. بیشترین درگیری سپاه قدس و نیرهای شبه نظامی آن با مخالفان اسد اتفاق افتاده، که در صحبتهای این افراد اشاره‌ای بدانها نشده است.

  • بهرام

    سؤ استفاده ایران؟! بیچاره و ستمدیده ایران که خودش چهل سال است که اسیر این گروه جنایتکار است.

  • ابوهندل

    مزدوری برای هردیکتاتورفرجام خوبی نداردکارگری شرف داردبرمزدوری