ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مرکل قبل از گفت‌وگو با پمپئو: «جهان بسیار ناآرام است»

به مدت ۴۵ دقیقه مرکل و پمپئو پشت درهای بسته با هم گفت‌وگو می‌کنند. ایران با تأکید بر برجام و اینستکس یکی از موضوعات گفت‌وگوی صدراعظم آلمان با وزیر خارجه آمریکاست.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا جمعه ۳۱ مه وارد برلین، پایتخت آلمان شد. سوئیس، هلند و بریتانیا مقصدهای بعدی وزیر خارجه آمریکا در سفرش به اروپاست. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در بدو ورود وزیر خارجه آمریکا به برلین در جمع خبرنگاران گفت: «جهان بسیار ناآرام است». مرکل سپس به ایران، افغانستان، لیبی و سوریه اشاره کرد. به مدت ۴۵ دقیقه مرکل و پمپئو پشت درهای بسته درباره این موضوعات با هم گفت‌وگو می‌کنند.

جمعه ۳۱ مه: نشست خبری آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در برلین

سفر مایک پمپئو به اروپا، امروز جمعه ۱۰ خرداد / ۳۱ مه در برلین آغاز شد. وزیر خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران در برلین صرفاً به گفتن این نکته بسنده کرد که قصد دارد در سفر کوتاهش به برلین حداکثر استفاده از زمان محدودی را که در اختیار دارد ببرد. آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان گفت: «جهان بسیار ناآرام است.» و سپس به موضوعات گفت‌وگو اشاره مختصری کرد:  ایران، افغانستان، لیبی و سوریه.

گفت‌وگوی پمپئو با مرکل به مدت ۴۵ دقیقه، پشت درهای بسته برگزار می‌شود.

وزیر خارجه آمریکا آخرین بار ۱۷ اردیبهشت / ۷ مه سفر خود به برلین را ناگهان لغو کرد و به عراق رفت تا از امنیت سربازان آمریکایی مستقر در عراق در برابر تهدیدات ایران اطمینان یابد. لغو سفر قبلی وزیر خارجه آمریکا به برلین واکنش‌های منفی‌ای در آلمان به‌همراه داشت اما یک مقام ارشد آمریکایی پیش از سفر جمعه پمپئو به اروپا، به خبرنگاران گفت: «ما بسیار خوشحالیم که توانستیم تاریخی را قبل از پایان ماه مه برای دیدار از برلین پیدا کنیم.»

پمپئو که پیش از دیدار با مرکل در یک نشست خبری مشترک با هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان در برلین شرکت کرده بود، در پاسخ به سوالی درباره سازوکار اینستکس گفت: «اگر با هدف تسهیل معاملات کالاهایی که تحت تحریم نیست باشد، مشکلی ندارد.»

وزیر خارجه آلمان نیز اعلام کرد که در ضرورت لزوم ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای آلمان و آمریکا با هم تفاهم دارند. هایکو ماس گفت: «به همین دلیل اتحادیه اروپا از برجام حمایت می‌کند زیرا بهترین راه برای ممانعت از تجهیز ایران به سلاح اتمی است.»

برایان هوک، مسئول «کارگروه ایران در وزارت امور خارجه آمریکا» نیز روز جمعه ۱۰ خرداد / ۳۱ مه اعلام کرد که ایالات متحده با هر کشوری که از جمهوری اسلامی نفت خریداری کند برخورد و آن کشور را مجازات خواهد کرد. او گفت: «هر گونه خریداری نفت از ایران، حتی اگر کشور خریدار تا سقف تعیین‌شده به وسیله آمریکا از ایران نفت وارد نکرده باشد، با تحریم واشنگتن مواجهه خواهد شد. سیاست و موضع ثابت ما روشن است و آن توقف کامل خرید نفت ایران است.»

سفر پمپئو به آلمان در حالی برگزار می‌شود که هفته گذشته، ینس پلوتنر، مدیر کل سیاسی وزارت خارجه این کشور به تهران سفر کرد و روزنامه «زود دویچه سایتونگ» آلمان نوشت که برلین تلاش می‌کند که در تنش ایران و آمریکا میانجیگری کند. این روزنامه نوشت: «حفظ توافق هسته‌ای»، محور اصلی سفر پلوتنر به ایران است.

شورای عالی امنیت ملی ایران همزمان با سالگرد خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، در واکنش به «بی‌عملی اتحادیه اروپا برای حفظ منافع ایران در برجام»، اعلام کرد که بخشی از تعهدات خود را تعلیق می‌کند و ۶۰ روز به طرف‌های برجام مهلت می‌دهد که تعهدات خود را اجرایی کنند، در غیر این صورت ایران محدودیت‌های توافق هسته‌ای را کنار می‌گذارد. اتحادیه اروپا تعیین مهلت را نپذیرفته است.

سفر بعدی پمپئو به سوئیس خواهد بود و این کشور حافظ منافع آمریکا در ایران است. او سپس به هلند خواهد رفت و از آن‌جا عازم بریتانیا خواهد شد. این سفرها تا روز سه‌شنبه ادامه خواهد داشت و سپس پمپئو در بریتانیا به دونالد ترامپ که سفری رسمی به لندن خواهد داشت می‌پیوندد.

واشنگتن پست در گزارشی نوشته است که در سفر پمپئو به اروپا یک برنامه ویژه دیگر نیز قرار دارد: شرکت در نشستِ به‌دور از رسانه‌ها و پنهانی در مونترو سوئیس، واقع در کوهپایه آلپ، با حضور سیاستمداران آمریکایی و اروپایی. این نشست نام خود، «بیلدربرگ» را از هتلی که نخستین اجلاس آن در سال ۱۹۵۴ برگزار شد، گرفته است و در آن ۱۳۰ نفر از جمله جرد کوشنر، داماد و مشاور ترامپ، مدیرعامل سابق گوگل و مدیر عامل کنونی مایکروسافت، هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه سابق آمریکا شرکت دارند.

در این اجلاس، اطلاعاتی مبادله می‌شوند که در مجامع عمومی منتشر نمی‌شوند و سیاستمداران حاضر بدون ملاحظه درباره مسائل مهم جهان گفت‌وگو می‌کنند. پنهانی بودن این نشست موجب می‌شود که شرکت‌کنندگان آزادانه اظهار نظر کنند. به همین دلیل گفته شود افراد حاضر در این اجلاس نظم نوین جهانی را آماده می‌کنند.

به‌طور معمول پمپئو در چنین اجلاسی شرکت نمی‌کند اما امسال برای اظهارنظری کوتاه و پاسخ به برخی سئوالات در این نشست حضور خواهد یافت.

در برنامه اجلاس مونترو مسائلی همچون برگزیت، شبکه‌های اجتماعی، تهدیدهای سایبری، تغییرات اقلیمی، روسیه، آینده سرمایه‌داری و «نظم استراتژیک پایدار» گنجانده شده است.

پانویس: این خبر با اطلاعات تازه به روز شد و تیتر آن هم تغییر کرد

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرهان

    با احتمال بسیار و قریب به یقین موضوع اصلی این نشستِ به‌دور از رسانه‌ها و پنهانی در مونترو سوئیس که گفته میشود افراد حاضر در این اجلاس نظم نوین جهانی را آماده می‌کنند مسئله ایران خواهد بود و در مورد ادامه مدارا با ایران و یا برخورد و یکسره کردن وضعیت آن ، تصمیم نهائی را خواهند گرفت.خدا آخر وعاقبت ملت ستم کشیده ایران را ختم به خیر کند با این همه دشمن تراشی توسط آقایانِ در ناز و نعمت و رفاه.