ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اقشار میانی و حتی بالاتر دیگر توان خرید مسکن را ندارند

قیمت یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی در تهران در اردیبهشت امسال نسبت به اردیبهشت پارسال ۱۱۲ درصد افزایش داشته، اما سطح درآمدها ثابت مانده است. بازار مسکن همچنان راکد است.

یک کارشناس اقتصاد مسکن می‌گوید خرید مسکن در ایران حتی از توان دهک‌های بالای جامعه نیز خارج شده است. بانک مرکزی می‌گوید قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی در تهران در اردیبهشت امسال نسبت به اردیبهشت سال گذشته ۱۱۲ درصد افزایش داشته است.

تصویری از تهران ـ عکس از آرشیو

«قیمت مسکن متأثر از شرایط اقتصادی است. هر آن‌چه در تحولات اقتصادی رخ می‌دهد و اتفاقاتی که در اقتصاد می‌افتد دامن بخش مسکن را هم می‌گیرد»، این گفته محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی ایران است.

سلمان خادم‌المله، کارشناس اقتصاد مسکن نیز گفته است قیمت‌های فعلی مسکن، تناسبی با توان دهک‌های میانی و حتی بالای جامعه ندارد و اگر قرار است تعادل در بازار مسکن ایجاد شود باید نرخ رشد قیمت‌ها پایین‌تر از تورم عمومی قرار گیرد.

براساس آمار مرکز آمار ایران، نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸ به ۳۴،۲ درصد رسید که نسبت به ماه قبل (۳۰،۶ درصد) ۳،۶ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. تورم نقطه به نقطه اردیبهشت ۹۸ نسبت به ماه مشابه سال گذشته به بالای ۵۲ درصد رسیده است.

این در حالی است که براساس آمار بانک مرکزی قیمت مسکن با افزایش ۱۱۲درصدی در یک سال اخیر مواجه بوده است.

پول ملی ایران نیز از ابتدای سال گذشته تاکنون ۷۰ درصد ارزش خود را از دست داده است.

خادم‌المله می‌گوید «سطح درآمدها نسبت به سال قبل تغییر چندانی نداشته اما قیمت مسکن جهش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده است. در این شرایط افراد مجبورند خانه‌های کوچک‌تر، قدیمی‌تر یا مناطق پایین‌تر را برای زندگی انتخاب کنند».

او معتقد است که اغلب متقاضیان واقعی کنونی در بازار مسکن کسانی هستند که می‌خواهند ملک خود را تبدیل به ملک بهتری کنند و خریدار اولیه کم شده است.

در سال گذشته میزان معاملات مسکن کاهش بسیار چشمگیری داشته  و همین موضوع باعث شده است که بسیاری از خریداران مسکن به حومه کلانشهر‌ها مهاجرت کنند.

حسین افضلی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی می‌گوید رکود تورمی بازار مسکن کوتاه مدت نیست و در سال‌های آتی نیز تداوم خواهد داشت.

او وعده کاهش قیمت مسکن را چنین عنوان می‌کند: «با افزایش قیمت مسکن و کاهش ارزش پولی سرمایه خریداران، تقاضا برای خرید مسکن کاهش خواهد یافت، از این رو زمانی که تقاضا نباشد، عملاً قیمت‌ها نیز کاهشی می‌شود».

برخی از کارشناسان موثرترین راهکار دولت برای خروج بازار مسکن از رکود را افزایش قدرت خرید مردم از طریق افزایش سقف تسهیلات بانکی یا حذف قیمت زمین از هزینه خرید ملک می‌دانند. اما گروهی دیگر می‌گویند اقدامات دولت و سیاست‌ بانک‌ها اما نه تنها کمکی به کنترل قیمت نکرده، بلکه به گرانی دامن زده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.