ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

زنگنه: در حال حاضر فروش نفت ما خارج از رویه‌های متعارف است

وزیر نفت گفته است برای فروش نفت در دوران تحریم‌ یا با «شیوه جدید» هفت نفر زیر تصمیم‌ها را امضا می‌کنند: یک امضا از وزارت نفت و شش امضا از جاهای دیگر.

وزیر نفت جمهوری اسلامی با خبرگزاری خانه ملت گفت‌و‌گو کرده و از شرایط دشواری گفته است که پس از تحریم‌های سنگین آمریکا، عملکرد این وزارتخانه را تحت تاثیر قرار داده است.

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران

بیژن نامدار زنگنه در این گفت‌و‌گوی مفصل که روز شنبه ۱۸ خرداد منتشر شده، از یک سو از فشارهایی که از ناحیه نزدیکان پرنفوذ بابک زنجانی به او و وزارت نفت وارد می‌شود گفته و از سوی دیگر آمریکایی‌ها را در «تحریم‌های هوشمند» صاحب «بلوغی شیطانی» خوانده است.

شرایطی که زنگنه در این گفت‌و‌گو به تصویر کشیده، موقعیتی است که او را در تنگنا و منگنه قرار داده اما پرسابقه‌ترین وزیر جمهوری اسلامی تاکید دارد که از پس کار برمی‌آید چون نه پیر است و نه خسته، زبانش هم گویاست، جیبش بسته و کمربندش هم محکم!

احتمالا طعنه‌ای به آن‌چه بر محمدعلی نجفی، از همکاران سابقش رفته.

زنگنه در عین حال تاکید کرده است که نمی‌خواهد رجز بخواند چون حالا وقت رجزخوانی نیست، اما:

«آتش توپخانه رفقای زنجانی شدید است و وزارت نفت نیز در حد توان خود می‌تواند به این حملات پاسخ دهد.»

زنگنه گفته است در تحریم‌های فعلی شخصا می‌توانسته «شلوغ و پلوغ و پر سر و صدا» کار ‎کند و اختیارات بسیاری برای خود از حاکمیت بگیرد، اما قانونمند کار می‌کند و برای هر کار جدیدی مصوبه می‌گیرد و طبق آن عمل می‌کند، به نحوی که «همه بزرگان» مطلع باشند و بدانند چه تصمیماتی می‌گیرد.

او گفته است در مورد فروش نفت در دوران تحریم‌ها یا با «شیوه جدید»، هفت نفر زیر تصمیم‌ها را امضا می‌کنند که یکی از آن امضاها از وزارت نفت است و شش امضای آن از جاهای دیگر.

زنگنه درباره این «جاهای دیگر» توضیحی نداده اما احتمالا تصمیم‌های او در هماهنگی با دفتر رهبر جمهوری اسلامی، اطلاعات سپاه و دیگر مراکز قدرت خارج از دولت گرفته می‌شود چون او گفته است نمی‌خواهد به زندان بیفتد:

«شما حاضرید به زندان بروید؟! چه کسی حاضر است کار و خدمت کند و پس از آن به زندان برود؟ هیچ‌کس نمی‌خواهد به چنین مرحله‌ای برسد. در مورد همکاران من هم نباید به این شکل باشد و باید آن‌ها امنیت کافی داشته باشند. ما اکنون در وزارت نفت فعالیت‌های بسیاری انجام می‎دهیم که نمی‌گویم خلاف قانون است اما از رویه‌های متعارف خارج است که در مورد انجام این کارها اجازه گرفته‌ایم و تصمیم‌ها در یک گروه گرفته می‌شود و برای همه تصمیم‌ها مصوبه داریم. باید کار را با دقت و حوصله پیش برد نه با عجله، البته این تامل سبب نمی‌شود که در انجام کارها تأخیر کنیم.»

او در عین حال گفته است نمی‌تواند یک‌سری مسائل را افشا کند:

«بعضی‌ها می‌خواهند با فشار آوردن من را در یک موضعی قرار دهند که برخی از فعالیت‌هایمان را افشا کنم.»

وزیر نفت در پاسخ به این سوال که شرایط فعلی ریسک‌پذیری او را پایین‌ آورده یا نه نیز گفته است:

«ریسک‌پذیری یعنی چه؟ فقط خیلی سربسته می‌توانم اشاره کنم و بگذرم که اگر بخواهم ریسک‌پذیری را معنا کنم باید بگویم بزرگ‌ترین ریسک در کار ما این است که نفت را به کسی بفروشیم، اما ندانیم پولش برمی‌گردد یا خیر.»

آرایش جنگی وزارت نفت: من نگفتم

۱۹ اردیبهشت ۹۸، وزیر نفت ایران گفت وزارت نفت یک سال است آرایش جنگی گرفته اما شیوه جنگ به گونه‌ای است که نمی‌توان دستاوردهایش را لو داد.

بیژن نامدار زنگنه اما امروز گفته است اصطلاح آرایش جنگی را او نگفته و آن شخصی که گفته باید بگوید منظورش چیست:

«من این حرف را در پاسخ به آقای [عزت‌الله] ضرغامی نوشتم که اگر بخواهم با ادبیات ایشان صحبت کنم، می‌گویم نه تنها ما مدت‌هاست آرایش جنگی گرفته‌ایم، بلکه درگیر جنگیم و شرایط فعلی از جنگ تحمیلی هم سخت‌تر است.»

بر اساس روایت بیژن نامدار زنگنه تفاوت وضعیت حال حاضر با زمان جنگ که او مسئولیت وزارت جهاد سازندگی را بر عهده داشته در این است که آن زمان اگر بمباران نبود، ایران می‌توانست نفت مورد نظر خود را به هر میزان بفروشد. از نظر تامین کشتی هم مشکلی در میان نبوده و پول نفت هم از هر بانکی در جهان دریافت و با آن هر کالایی خریداری می‌شده، اما:

«اکنون فروش نفت، تامین کشتی و جابه‌جایی پول و حتی خرید بسیاری از کالاها با مشکل رو‌به‌روست.»

به گفته زنگنه این دوره از تحریم حتی با تحریم دوره‌ گذشته هم «بسیار متفاوت» است:

«در واقع شدیدترین تحریم‌های سازمان یافته تاریخ علیه ملت ایران اعمال و تجربه می‌شود. بنابراین باید بدانیم با چه جنگ شدیدی درگیر هستیم. اگر این شدت و سختی درک نشود -که به نظرم برخی‌ها آن را درک و حس نمی‌کنند- دچار ارزیابی‌های غلط می‌شویم.»

وزیر نفت ایران در این گفت‌و‌گو حاضر به ارائه آمار و ارقام نشده و گفته است در مورد عدد نه در دوره قبل و نه در حال حاضر چیزی نمی‌گوید تا روزی که تحریم‌ها برداشته شوند.

بابک زنجانی توان پرداخت بدهی‌هایش را ندارد

بیژن زنگنه در بخش دیگری از گفت‌و‌گوی خود با خبرگزاری خانه ملت گفته است بعید می‌داند بابک زنجانی توان پرداخت بدهی‌های وزارت نفت را داشته باشد.

به گفته زنگنه، طبق گزارش کارشناسی، اموالی که در سال‌های گذشته ارزیابی شده حدود دو هزار میلیارد تومان است که البته مبلغ ارزیابی ۶۰۰ میلیون دلار با نرخ دلار آن زمان بوده.

این اموال بابک زنجانی اکنون در اختیار وزارت نفت است اما فروش نرفته و وزارت نفت بر فروش آن اصرار دارد چون به پول آن احتیاج دارد.

اما باقی‌مانده بدهی زنجانی به وزارت نفت به روایت بیژن زنگنه:

«باقیمانده طلب وزارت نفت به جز بهره آن بیش از دو میلیارد دلار است و زنجانی باید این مبالغ را پرداخت کند. البته بعید می‌دانم چنین پولی داشته باشد. پول دارد اما نه در این حد و اندازه، چرا که اکنون دو هزار میلیارد دلار می‌شود ۲۵ هزار میلیارد تومان که به یقین زنجانی چنین پولی ندارد.»

او در پاسخ به این پرسش که ارزیابی‌اش درباره حمله بی‌محاباتر برخی‌ افراد و گروه‌های همسو با زنجانی به وزارت نفت در روزهای اخیر چیست، گفته است:

«بخش اصلی کار ما در مقابل این مسائل تحمل، صبوری و حوصله است. چاره‌ای نیست. آن‌ها اکنون می‌خواهند نفت را زمین بزنند و اگر نفت را زمین بزنند کشور را زمین زده‌اند چرا که بخش مهمی از کشور به نفت وابسته است. نفت و دیپلماسی دو بخش مهم برای کشور در کنار بانک مرکزی به شمار می‌آیند. البته باید پولی باشد تا بانک مرکزی عملیاتی‌اش کند. منظور پول نفت، پتروشیمی، گاز و... است. بخش مهمی از صادرات غیرنفتی ایران نیز در حوزه پتروشیمی است. اگر بتوانند نفت را زمین بزنند برایشان اتفاق خوبی افتاده است و اکنون عده‌ای با به کارگیری بعضی رسانه‌ها بر این اساس عمل می‌کنند. البته ما نیز در حد توان خود پاسخ می‌دهیم اما آتش توپخانه آن‌ها شدید است.»

وزیر نفت اما تاکید کرده که در برابر آتش شدید این توپخانه مقاومت می‌کند:

«من فضا را باز نمی‌کنم که یک‌سری بیایند دوباره بابک زنجانی درست کنند. حتما چنین اجازه‌ای نمی‌دهم. بارها گفته‌ام تا زمانی که این امانت دست من است با همه وجود تلاش می‌کنم از این امانت مردم حفاظت کنم حتی به قیمت جانم که هیچ، به قیمت آبرویم هم. ان‌شاءالله نمی‌گذارم از پول ملت ببرند. نمی‌گذارم از این پول ببرند و من بمانم.»

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • علی

    امریکایی ها یک برنامه جامع و کامل برای حمله نظامی به خاک ایران را دارند، برای اجرای این برنامه انها به این نیاز دارند که مانع دستیابی ایران به سلاح اتمی و موشک قاره پیما شوند، چرا که در صورت دستیابی ایران به چنین تکنولوژی هایی، ایران امکان حمله تلافیجویانه به خاک ایالات متحده امریکا را فراهم می کند. لذا ایالات متحده برای انکه بتواند با خیال راحتی به ایران حمله کنه به این نیاز دارد که بوسیله تحریم و مذاکره مانع دستیابی ایران به سلاح اتمی و موشک قاره پیمای امریکا زن شود. از سوی دیگر جمهوری اسلامی به دآمدهای نفتی اعتیاد پیدا کرده و مانند یک فرد معتاد حتی در راکتور اتمی هم بتن ریختند تا بتوانند به این درآمدها دست یابند.

  • Nasim

    محمد عبدالله پور، فرمانده سپاه قدس گیلان، روز سه‌شنبه ۱۴ خرداد گفته است که دو هزار گروه مقاومت در راستای «تذکر لسانی»‌ و «عملی» در استان گیلان تشکیل شده است. او به حضور حدود ۲۲ هزار نفر گشت نیروهای بسیجی در محله‌های گیلان در طول هفته اشاره کرده و گفته است که «برخورد عاقلانه، مدبرانه، و هوشمندانه در مورد حجاب باید انجام شود.» پیش از این نیز نیروهای سپاه و بسیج از راه اندازی «گشت رضویون» در شهرهای مختلف ایران خبر داده بودند!!.