ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نظامیان سودان معترضان را به ایجاد تنش متهم کردند

اعتصابات در سراسر سودان ادامه دارد. نظامیان، معترضان را به اخلال در نظم عمومی متهم کردند. زمینه‌سازی برای کشتار بعدی؟

در دومین روز اعتصابات گسترده در سراسر سودان در پی فراخوان ائتلاف آزادی و تغییر، زندگی اجتماعی در خارطوم و سایر شهرهای این کشور متوقف شده. نظامیان سودان، معترضان را متهم به اخلال در نظم عمومی و ایجاد تنش کردند. زمینه‌سازی برای سرکوب بعدی؟ هدف معترضان از نافرمانی مدنی کناره‌گیری نظامیان از قدرت و برگزاری انتخابات آزاد در سودان است. عدم حضور کارمندان در بخش دولتی و خصوصی به ۹۰ درصد رسید.

دوشنبه ۳ ژوئن/ ۱۳ خرداد: خارطوم (عکس: توییتر)

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس دوشنبه ۱۰ ژوئن/ ۲۰ خرداد در دومین روز اعتصاب سراسری در سودان، مغازه‌ها در خارطوم بسته ماندند. در خیابان‌ها برخلاف روز گذشته که آمد و شد کاملاً متوقف شده بود، اندک رفت و آمدی مشاهده شده است.

دوشنبه ۳ ژوئن/ ۱۳ خرداد شبه‌نظامیان جنداوی زیر نظر ارتش، خیابان‌های پیرامون محل تحصن در اطراف وزارت دفاع خارطوم را مسدود کردند و معترضان را به گلوله بستند و چادرها در محل تحصن را نیز به آتش کشیدند. بیش از ۱۱۸ نفر از معترضان کشته و بیش از ۷۸۴ نفر مجروح شده‌اند. گزارش‌هایی منتشر شده که شبه‌نظامیان جنازه کشته‌شدگان را شبانه در گورهای بی‌نام و نشان دفن کرده‌اند. سازمان بهداشت جهانی هم نسبت به بدرفتاری شبه‌نظامیان با پرسنل بیمارستان‌ها و مراکز درمانی برای توقف درمان مجروحان هشدار داده است. ائتلاف «آزادی و تغییر» و ائتلاف مشاغل سودان از معترضان خواسته‌اند که تا کناره‌گیری نظامیان از قدرت، با نافرمانی مدنی و سنگربندی در خیابان‌ها و مسدود کردن پل‌ها به اعتراضات خود ادامه دهند.

ژنرال جمال‌الدین عمر، یکی از اعضای شورای انتقالی نظامی سودان، معترضان را متهم کرد که با سنگربندی در خیابان‌ها و مسدود کردن راه‌های آمد و شد، سبب اخلال در نظم عمومی و مرتکب اقدام مجرمانه شده‌اند:

«این تاکتیک که خیابان‌ها را مسدود کنند و سنگربندی کنند یک جنایت است. شهروندان نمی‌توانند زندگی روزانه خود را از سر بگیرند.»

جمال‌الدین عمر ائتلاف «آزادی و تغییر» را که تا پیش از توقف گفت‌وگوها با نظامیان، خواسته‌های معترضان را نمایندگی می‌کرد، مسئول ایجاد «اخلال در نظم عمومی» و سایر «رویدادهای تأسف‌آور» دانست. یکی از این «رویدادهای تأسف‌آور» کشتار هفته کذشته در خارطوم است. ژنرال عمر گفت:

«رهبران معترضان با فعالیت‌های اخیرشان از مرز فعالیت‌های صلح‌آمیز عبور کرده‌اند و مسئول اخلال در امنیت و نظم عمومی در کشورند.»

عضو شورای انتقالی نظامی سودان همچنین یادآوری کرد که نیروهای امنیتی و شبه‌نظامیان حضور خود در خیابان‌ها را تقویت کرده‌اند. هشداری به معترضان. خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌نویسد چنانچه نافرمانی مدنی ادامه پیدا کند، این سخنان ژنرال سودانی ممکن است زمینه‌ساز سرکوب‌های بعدی باشد.

شبکه اینترنت در سودان قطع شده و دسترسی به تلفن‌های هوشمند هم محدود شده است. با این‌حال ویدیوهای تأیید نشده‌ای در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که شبه‌نظامیان جنداوی را در خیابان‌های خالی از جمعیت خارطوم نشان می‌دهد. دو تن از شبه‌نظامیان بی‌هیچ دلیلی به در بسته خانه‌ای شلیک می‌کنند.

گفته می‌شود در اعتصاب همگانی عدم حضور کارمندان در بخش دولتی و خصوصی به ۹۰ درصد رسیده است.

اتحادیه عرب عضویت سودان را به دلیل کشتار خارطوم به تعلیق درآورده است. پس از سفر آبی احمد نخست‌وزیر اتیوپی به سودان برای میانجیگری در بحران و از سرگیری گفت‌وگوهای معترضان با نظامیان، عبدل مفتی و محمد عصمت، دو تن از اعضای هیأت مذاکره‌کننده از سوی معترضان بازداشت شده‌اند. اسماعیل جلاب، از رهبران اپوزیسیون و رهبر «جنبش آزادی‌بخش مردم سودان‌-شمال» (SPLM-N) و سخنگوی او، مبارک اردول نیز بعد از دیدار با آبی احمد دستگیر شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    تعجب آورنیست درهمچنین کشوری که قشونی ازمردمانش باگل آلود شدن اوضاع سودان درصدد شکارکردن پست ومقام و ریاست کردن برآمده اند..این جماعت عجله دار برای رسیدن به اهدافشان که بدون شک عمرالبشیرهائی خواهند بود نه صبرانقلابی و فهم انقلابی دارند و بسیاری ازمردم را همانند ابزارووسیله شان طعمه کرده وبه خیابانها می فرستند..این شرایط درست شباهت به خروج محمدرضا پهلوی ازایران و تشکلیل دولت موقت شریف امامی و بختیاررا دارد برای ایجاد تشکیلات حکومتی ومجلس وغیره دارد و حاجی بازاری ها و اخوندها که منافعشان درتصرف کشور با خمینی بود با مهملات انقلابی اسلامی و تقسیم پول نفت و آب وبرق و گازو تحصیل و خانه مجانی مردم را وسوسه کردند و مردم هم برای این سوغاتی های آخوندی وخمینی فهم وشعورشان و صبرو واقع بینی را بسته بندی کرده درمنازلشان گذاشتند ودرخیابانها براه افتادند..حالا اسلامیون سودان هم همان قول و قرارهای مردم فریبانه سرمیدهند..حالا چقدرهم عجله دارند..درست ودرست حکایت ریشه کن عمرالبشیر همانند محمدرضاشاه توسط کارتل های نفتی با موفقیت انجام شد