ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمله پهپادهای حوثی‌های یمن به فرودگاه شهر «خمیس مشیط» عربستان سعودی

ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی اعلام کرد که پهپادها رهگیری و حمله آن‌ها خنثی شده. تضمین «امنیت ملی عربی» یکی از خواسته‌های سران عرب در اجلاس مکه بود.

حوثی‌های یمن دست‌کم با دو پهپاد پایگاه هوایی خمیس مشیط در عربستان سعودی را هدف قرار دادند. این شهر پنجمین شهر بزرگ عربستان و از مراکز تجاری این کشور است و در نزدیکی مرز با یمن قرار دارد. ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی اعلام کرده که پهپادها رهگیری و حمله آن‌ها خنثی شده است.  تضمین «امنیت ملی عربی» یکی از خواسته‌های سران عرب از ایران در اجلاس مکه بود.

خمیس مشیط، در نزدیکی مرز عربستان سعودی با یمن

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس تلویزیون المسیره صبح سه‌شنبه ۱۱ ژوئن/ ۲۱ خرداد گزارش داد که شورشیان حوثی با دو فروند پهپاد از نوع قاصف ۲ فرودگاه شهر خمیس مشیط را هدف قرار دادند. در این فرودگاه یک پایگاه هوایی هم قرار دارد.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی به نقل از ترکی المالکی سخنگوی ائتلاف عربی اعلام کرد که نیروهای سعودی موفق شدند این پهپادها را رهگیری و حملات آن‌ها را خنثی کنند.

خمیس مشیط در ۸۱۵ کیلومتری جنوب غربی ریاض و در نزدیکی مرز با یمن قرار دارد.

در توافق استکهلم بازگشایی فرودگاه صنعا پیش‌بینی شده اما تاکنون ائتلاف عربی به این بند از توافق عمل نکرده است. سخنگوی انصارالله یمن پیش از این تهدید کرده بود که چنانچه ائتلاف عربی به توافق استکهلم عمل نکند فرودگاه‌های عربستان سعودی را در معرض حملات پهپادی و موشکی قرار می‌دهد.

ماه گذشته حوثی‌های یمن به پایگاه هوایی جیزان حمله کرده بودند. جیزان هم در مرز با یمن واقع شده و فرودگاه آن از فرودگاه‌های بزرگ عربستان سعودی است.

در بیانیه پایانی اجلاس فوق‌العاده سران عرب که ۱۰ خرداد در مکه برگزار شد، در بندهای چهارم و پنجم  با اشاره به حمایت ایران از حوثی‌های یمن، اعلام شده که این حملات «امنیت ملی عربی» را به مخاطره می‌اندازد. این امر بخشی از «تهدید ایران» در تنش با آمریکا محسوب می‌شود.

محمد علی حوثی اما ماه گذشته در گفت‌وگو با شبکه جهانی بی بی سی اعلام کرده بود که حوثی‌ها عامل ایران نیستند. رئیس شورای عالی یمن درباره زرادخانه پهپادی انصارالله یمن گفته بود:

«این پهپادها تولید محلی است. بخشی‌هایی از این پهپاد را از آمریکا، چین و کشورهای به دست آوردیم و این پهپادها را به صورت محلی تولید کرده‌ایم.»

حمله ماه گذشته حوثی‌های یمن با پهپاد به ایستگاه پمپاژ نفت متعلق به شرکت آرامکو در استان‌های «الدوادمی» و «عفیف»، به تنش ایران و آمریکا دامن زد و سبب برگزاری اجلاس فوق‌العاده سران عرب در مکه شد.

از آغاز جنگ داخلی یمن در سال ۲۰۱۵ تاکنون عده زیادی از غیرنظامیان جان خود را در درگیری‌ها و بمباران‌های مکرر از دست داده‌اند، بخش عمده‌ای از زیرساخت‌های جامعه مدنی یمن از بین رفته و بیش از ۲۴ میلیون نفر از جمعیت این کشور در آستانه گرسنگی قرار گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.