ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

با اعتصاب زنان در سوئیس شهرهای بزرگ تعطیل شدند ــ گفت‌و‌گو با جمشید پوران‌پیر

به گفته یک فعال سندیکایی از محل تظاهرات «اعتصاب زنان» در ژنو، صدها هزار زن سوئیسی با خواست برابری جنسیتی اعتصاب و تظاهرات کردند. 

زنان سوئیس جمعه ۱۴ ژوئن ۲۰۱۹/ ۲۴ خرداد ۹۸ با خواست برابری جنسیتی و پایان خشونت علیه زنان‌، اعتصاب و تظاهرات کردند. جمشید پوران‌پیر فعال سندیکایی که از محل تظاهرات در ژنو با زمانه گفت‌و‌گو کرد، گفت: «امروز صدها هزار زن در سوئیس اعتصاب کردند. زنان در بسیاری از بخش‌های اقتصاد به سر کار نرفتند. در بسیاری از شهرها از جمله زوریخ، ژنو، برن و لوزان شهرها کاملا بلوکه و راه‌ها مسدود شدند».

اعتصاب و تظاهرات زنان که توسط سازمان‌های مدافع حقوق زنان سازماندهی شده و مورد حمایت اتحادیه‌های کارگری قرار گرفته، همزمان است با اجلاس سالانه آی ال او که تا ۲۱ ژوئن در ژنو جریان دارد.

«برابری یعنی زندگی بدون ترس»

طی ۱۰ سال گذشته، هر سال به طور متوسط ۲۵ نفر در نتیجه خشونت خانگی در سوئیس کشته شده‌اند. ۷۵ درصد قربانیان زن و دختر بودند. زنان بیشتر از مردان قربانی اشکال دیگر خشونت و شایع‌ترین آن انواع خشونت خانگی نیز هستند. زنان و دختران خارجی در سوئیس بیش از دو برابر زنان سوئیسی در معرض خشونت خانگی از طرف شریک زندگی خود هستند.

در فراخوان اعتصاب آمده است:

«ما از سکسیم و خشونت خسته‌ایم. برابری یعنی زندگی بدون ترس از حمله، بدون ترس از آزار و اذیت کار کردن، کار کردن بدون ترس از تعرض و خانه رفتن بدون ترس از مورد خشونت قرار گرفتن. برابری یعنی احترام به جسم و زندگی ما.

ما جامعه‌ای مبتنی بر برابری و همبستگی می‌خواهیم، صرف نظر از رنگ پوست، فرهنگ، محل تولد یا مذهب، هویت جنسی، سن یا وضعیت اجتماعی.

ما جامعه‌ای بدون تبعیض، بدون جنسیت و عاری از خشونت علیه زنان می‌خواهیم. به همین دلیل اعتصاب می‌کنیم.»

وظیفه ما چیست؟

جمشید پوران‌پیر در پایان می‌گوید: «لازم می‌دانم اضافه کنم که مبارزان ایرانی؛ زنان و مردان ایرانی که ابراز همبستگی می‌کنند ما از این جور مبارزات مردم سوئیس و جاهای دیگر نمونه‌برداری کنیم و ما هم برای حقوق خودمان مبارزه کنیم و واقعیت این است که ۹۰ درصد شرکت‌کنندگان در این تظاهرات زن هستند و این نشان می‌دهد خود کسانی که تحت فشار هستند خودشان باید به زمین مبارزه بیایند و حقوق خودشان را بگیرند. زیرا حق دادنی نیست، گرفتنی است.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.