ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هیئت امناء خانه مصدق: «اجازه نمی‌دهیم میراث ملی را مصادره کنند»

هیئت امناء تبعیدگاه مصدق اعلام کرد: این بنا متعلق به هیچ نهاد حاکمیتی و حکومتی نیست و مستقل از سیاست حاکم توسط هیئت امنا در چهارچوبی قانونی مدیریت می‌شود.

هیئت امناء قلعه احمدآباد، محل سکونت محمد مصدق در دوران تبعید و مقبره او با صدور اطلاعیه‌ای، اعلام کرد که «هیچ نهادی حق مصادره این میراث ملی را ندارد».

مقبره محمد مصدق در قلعه احمدآباد

این اطلاعیه پس از آن صادر شد که مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز ۲۱ خرداد از صدور مجوز و تصویب اعتبار برای بازسازی و مرمت عمارت احمد‌آباد خبر داد.

فخرالدین صابری، مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز، گفته بود که این بنا پس از بازسازی به موزه تبدیل خواهد شد.

این اظهارات واکنش هیئت امناء این بنا تاریخی را به دنبال داشت تا با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کند: «هیچ نهادی بدون هماهنگی و اجازه هیات امنا حق مصادره این میراث ملی را ندارد».

در این اطلاعیه که شامگاه جمعه ۲۴ خرداد منتشر شد، آمده است: «هیئت امنای قلعه ی احمدآباد بدون اتکا و التجا به هیچ نهاد حاکمیتی و تنها به پشتوانه کمک‌های مردمی و دوستداران صادق دکتر محمد مصدق جهت حفظ و مرمت و مدیریت این میراث گرانسنگ تاریخی که نماد و یادمان مردی کم نظیر در تاریخ ایران زمین است که هستی خود را برای آبادی و آزادی ایران ساخت و تا واپسین دم حیات برای استقرار حاکمیت ملت و قانونی دموکراتیک و حافظ منافع ملی و تمامیت ارضی کوشید، وظیفه خود را با جدیت و استمرار انجام داده است و با وجود همه موانع و مشکلاتی که نهادهای حاکمیتی برای این بنا به وجود آورده اند تا کنون عقب ننشسته است».

هیئت امناء اعلام کرده که «تعمیرات اساسی و مرمت‌های داخل بنا، کوشش برای حفظ گیاهان داخل حیاط، نظافت و رسیدگی به بنا توسط متخصصان زیر نظر هیئت امنا انجام شده است» و افرادی جهت محافظت از کارهای انجام شده استخدام شده‌اند.

در بخش دیگری از این اطلاعیه با اشاره به عدم صدور مجوز برای گشایش آن در زادروز و سالگرد درگذشت محمد مصدق با وجود پیگیری‌های هیئت امناء از سال ۱۳۸۸ تا کنون، آمده است: « این بنا متعلق به هیچ نهاد حاکمیتی و حکومتی نیست و مستقل از سیاست حاکم توسط هیئت امنا در چهارچوبی قانونی مدیریت می‌شود».

خانه دکتر مصدق قلعه‌ای خشتی در دهستان احمدآباد است. این خانه در مجاورت روستاهای حسین‌آباد و حسن بکول و قازپوزآباد در بخش مرکزی شهرستان نظرآباد استان البرز واقع شده و در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده. دکتر مصدق پس از پایان دوره زندان، باقی‌مانده عمر خود را در حصر خانگی و انزوای سیاسی در زمان سلطنت محمدرضاشاه پهلوی در قلعه احمدآباد گذراند.

نمای ظاهری قلعه احمدآباد یادآور کوشک ساده دوران قاجاریه است: مصالح آجری، تزئینات محدود و مختصر، ایوان‌ها و ستون‌های چهارگوش، اتاق‌های ساده، درها و پنجره‌های چوبی و بام شیروانی.

نهادهای حکومتی ایران از سال ۱۳۸۸ تا به حال مانع حضور علاقه‌مندان به محمد مصدق بر سر مزار او و قلعه احمد‌آباد شده‌اند.

طرفداران مصدق هر سال ۱۴ اسفند و ۲۹ اردیبهشت همزمان با سالروز درگذشت و تولد او با وجود محدودیت‌های حکومت در این مکان گردهم می‌آیند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.