ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انفجار نفت‌کش‌ها ــ اعتراض تهران به «مواضع غیرقابل قبول» لندن

مدیرکل اروپای وزارت امور خارجه ایران در ملاقات با سفیر بریتانیا در تهران، لندن را به پیگیری «سیاست‌ دنباله‌روانه» از واشنگتن متهم کرد.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی از احضار راب‌ مک‌ایر،‌ سفیر بریتانیا در ایران در اعتراض به مواضع «غیرقابل قبول» لندن در رابطه با حادثه اخیر انفجار نفت‌کش‌ها در دریای عمان خبر داد.

راب مک‌ایر، سفیر بریتانیا در ایران

به گزارش رسانه‌های رسمی ایران، محمود بریمانی ــ مدیرکل اروپای وزارت امور خارجه این کشور ــ شنبه ۲۵ خرداد / ۱۵ ژوئن در ملاقات با سفیر بریتانیا در ایران اتهام‌ها علیه جمهوری اسلامی در رابطه با حادثه اخیر در دریای عمان را «بدون کمترین سند و مدرکی» توصیف،‌ و بریتانیا را به «سیاست‌ دنباله‌روانه» از واشنگتن متهم کرد.

انفجار در دو نفت‌کش پنج‌شنبه ۱۳ ژوئن / ۲۳ خرداد در دریای عمان تنش‌ها در منطقه را بالا برد. ایالات متحده با انتشار ویدئویی جمهوری اسلامی را عامل این حملات معرفی کرد. پس از آن جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا نیز با مقصر دانستن تهران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این حادثه از رفتار «بی‌ثبات‌کننده» جمهوری اسلامی انتقاد کرد.

تهران هر گونه دخالتی در این حادثه را تکذیب کرده و آن را «مشکوک» توصیف کرده است.

بریمانی در دیدار شنبه با مک‌ایر گفت: «واکنش‌های مردمی علیه  انگلیس ناشی از اینگونه رویکردهای حمایت گرانه این کشور از ادعاهای بی پایه و اساس مقامات آمریکایی در مسائل مختلف از جمله موضوع فوق است و اتخاذ مواضع واقع‌گرایانه از سوی دولت انگلیس منطبق با واقعیات سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران و لزوم تجدید نظر در رویکرد این کشور، را یادآوری می‌کنیم.»

هر چند رسانه‌های ایران از احضار سفیر بریتانیا خبر می‌دهند،‌ یک مقام بریتانیایی به خبرگزاری «رویترز» گفته است که گزارش‌ها نادرست هستند و سفیر احضار نشده است.

جدل هانت و کوربن

وزیر خارجه بریتانیا در بیانیه‌اش با حمایت از ارزیابی ایالات متحده مبنی بر دست داشتن جمهوری اسلامی در انفجار نفت‌کش‌ها در دریای عمان،‌ گفته بود که «تقریباً به‌قطع» تهران مقصر است.

اما جرمی کوربن،‌ رهبر حزب اپوزیسیون کارگر با انتقاد از این بیانیه گفت: «این ادبیات دولت، بدون ارائه هیچ‌گونه مدرک معتبری درباره حملات به نفتکش‌ها، تنها به افزایش خطر جنگ منجر خواهد شد.» کوربن همچنین از کشورش خواست که به جای تشدید تنش‌های نظامی در خلیج فارس که به گفته او با خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای آغاز شد، برای آرام‌گرفتن این تنش‌ها تلاش‌ کند.

جرمی هانت در واکنش سخنان کوربن را «رقت‌انگیز و قابل‌پیش‌بینی» خواند و گفت: «چرا او (کوربن) نمی‌تواند هیچ‌وقت از متحدان بریتانیا، اطلاعات بریتانیا، یا منافع بریتانیا حمایت کند؟»

پاتریک شاناهان سرپرست وزارت دفاع ایالات متحده امریکا گفته است که واشنگتن به دنبال «اجماع بین‌المللی علیه اقدام ایران» در رابطه با انفجار نفتکش‌ها در دریای عمان است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • You are Russian agent Peyk net said

    آنچه درباره ایران می توان گفت، علاوه بر سخنرانی روحانی در اجلاس سیکا، نکته دیپلماتیک مهمی بود که پوتین در سخنرانی خود و در ارتباط با ایران و برجام مطرح کرد. او ضمن دفاع قاطع از برجام و اهمیت آن برای صلح و جلوگیری از گسترش کشاکش های اتمی گفت: ما از همه طرف های برجام می خواهیم که به این قرارداد متعهد بمانند و از آن حفاظت کنند. او دراین جمله امریکا را حذف نکرد و برای مثال از کشورهای باقی مانده در برجام و یا 4 باضافه 1 و یا هر اصلاح دیگری که کنار رفتن امریکا از برجام برساند نام نبرد و راه را برای بازگشت امریکا به برجام باز گذاشت. همچنان که از مذاکره و حل مناقشات از راه گفتگو تاکید کرد. بنظر می رسد که آنچه او در باره برجام گفت و شگردی که در باره دعوت از امریکا برای بازگشت به برجام به کار برد بدون همآهنگی با دیدگاه های ایران نبود. باحتمال زیاد او توسط روحانی در جریان مذاکرات علنی نشده رهبر جمهوری اسلامی با نخست وزیر ژاپن قرار گرفته و آنچه را که گفت به نوعی نظر ایران بود. یعنی ابتدا بازگشت به برجام و لغو تحریم ها و سپس گشوده شدن باب گفتگوها! باید دید که حاصل و جمعبندی دو اجلاس شانگهای و سیکا چه بازتابی در اجلاس جی 20 خواهد داشت و کشورهای اروپائی و امریکا چه عکس العملی درباره آن نشان خواهند داد. بویژه که ریاست اجلاس این دوره جی 20 را نخست وزیر ژاپن بر عهده دارد و او با اطلاع مستقیم از نظرات جمهوری اسلامی با ترامپ و سران اروپا سخن خواهد گفت!

  • سیاوش

    حتی بچه توی قنداق هم میفهمه که انفجار در کشتیها کار رژیم اسلامی آخوندها است . تایید بزن . چند وقتی است که نظرات کاربران را منعکس نمیکنید .