ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کاهش غیرمنتظره مراجعه مردم به مراکز درمانی بر اثر فشار اقتصادی

با وجود رشد جمعیت و انتظار افزایش سه تا هفت درصدی مراجعه‌ شهروندان به مراکز درمانی، این مراجعه‌ها در سال جدید کاهش پیدا کرده و مراجعه مستقیم به داروخانه‌ها افزایش یافته است.

معاون کل وزارت بهداشت از کاهش مراجعه‌های مردم به مراکز درمانی به‌ دلیل مشکلات اقتصادی ابراز نگرانی کرد. به‌ گفته ایرج حریرچی با وجود رشد جمعیت و انتظار افزایش سه تا هفت درصدی بار مراجعات درمانی، این رقم تا پنج درصد کاهش پیدا کرده است.

معاون کل وزارت بهداشت: ۳۰ درصد بار مراجعات به داروخانه‌ها بدون داشتن نسخه و بدون مراجعه مجدد به پزشک است

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حریرچی با اشاره به کاهش مراجعات مردم به مراکز درمانی، دلیل این کاهش غیرمنتظره را فشار اقتصادی در شرایط تحریم دانسته و گفته است:‌

«در شرایط تحریم‌ها مشاهده می‌شود به علت فشار اقتصادی که بر مردم وارد می‌شود، آنها تنها منابع خود را صرف هزینه‌های ضروری مانند خوراک، پوشاک و مسکن می‌کنند و بیشتر اوقات از اقدامات پزشکی خود غافل می‌شوند. چیزی که ما در تحریم‌های گذشته یعنی در سال ۱۳۹۱ مشاهده کردیم این بود که با توجه به رشد جمعیت، بار مراجعه به حوزه درمان باید سالانه بین سه الی هفت درصد افزایش می‌یافت، اما به دلیل مشکلات موجود این بار مراجعه تا حدود پنج درصد کاهش یافت.»

بر اساس اظهارات حریرچی، همراه با کاهش مراجعه مردم به مراکز درمانی، رجوع مستقیم به داروخانه‌ها افزایش پیدا کرده است:

«ما در شرایط فعلی می‌بینیم که حدود ۳۰ درصد بار مراجعات به داروخانه‌ها بدون داشتن نسخه و بدون مراجعه مجدد به پزشک است تا از این طریق بتوانند هزینه‌های خود را کاهش داده و پول ویزیت را پرداخت نکنند. اینها نشانه‌های نگران‌کننده‌ای است. از همین‌ رو خاضعانه از تمام کسانی که در این حوزه تلاش می‌کنند تقاضا داریم تا به فکر اقشار محروم جامعه باشند.»

به‌ گفته حریرچی تحریم‌ها دست دولت را برای رسیدگی به این موارد کوتاه کرده است. او به صورت ضمنی نیز به تاثیر مسائل درمانی در مهاجرت اشاره کرده و گفته است از آنجا که یکی از ملاک‌های مهاجرت افراد، استحکام حوزه سلامت کشورهاست، از مهم‌ترین تاکیدات ما حفظ سلامت و رسیدگی به بیماران در مناطق محروم و مرزی بدون توجه به مسائل سیاسی است.

فشار‌های اقتصادی بر ایران ابعاد مختلف زندگی مردم از جمله تامین هزینه‌های درمانی را تحت تاثیر قرار داده است. بر اساس آمارهای رسمی، فقر در ایران هر روز فراگیرتر می‌شود و بیش از نیمی از جمعیت ایران زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

  • بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.