ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تداوم سرکوب کارگران نیشکر هفت‌تپه و حامیان‌شان

کانال مستقل کارگران نیشکر هفت‌تپه اسامی حدود ۱۰۰ نفر از کارگران و حامیان آنها را که تحت پیگرد قرار گرفته‌اند، منتشر کرد. بر اساس فهرست منتشر شده، تاکنون ۳۱ نفر از کارگران این شرکت پس از اعتراض به روند خصوصی‌سازی و تعویق در پرداخت دستمزدها بازداشت شده‌اند.

کانال مستقل کارگران نیشکر هفت‌تپه اسامی حدود ۱۰۰ نفر از کارگران و حامیان آنها را که تحت پیگرد قرار گرفته‌اند، منتشر کرد. بر اساس فهرست منتشر شده، تاکنون ۳۱ نفر از کارگران این شرکت پس از اعتراض به روند خصوصی‌سازی و تعویق در پرداخت دستمزدها بازداشت شده‌اند. همچنین در همین رابطه ۹ نفر از مدافعان حقوق کارگران و نیز ۶۰ کارگر دیگر طی ماه‌های اخیر بازداشت، زندانی یا به‌صورت تلفنی از سوی نهادهای امنیتی تهدید شده‌اند.

تصویری از اعتراضات کارگران هفت تپه- عکس از آرشیو

فعالان کارگری مجتمع نیشکر هفت‌تپه اخیرا از دولت ایران به کمیته آزادی انجمن در سازمان جهانی کار به دلیل بازداشت‌ها و پیگردهای امنیتی کارگران شکایت کرده‌اند.

فهرست اولیه اسامی کارگران و همچنین مدافعان آنها که توسط نهادهای امنیتی بازداشت و زندانی شده‌اند به این شرح منتشر شده است:

کارگران: اسماعیل بخشی، علی نجاتی، عظیم سرخه، محمد خنیفر، امید آزادی، عماد کثیر، محمود سعدی، مسلم آرمند، مهدی داوودی، سلامت نیا، پویا بشمه، خالد تمیمی، سعید منصوری، سعید آل کثیر، جلیل احمدی، حسن (محسن) فاضلی، سمیر احمدی، صاحب ظهیری، علیزاده، ناصر نعامی، کیانی نژاد، فیصل ثعالبی، عارف جمیلی، حسن کهنکی، قاسم بلدی، عادل سماعی، رستم کثیر، حسین انصاری، رستم عبدالله زاده، سید اسماعیل جعاوله، محمد امیدوار.

مدافعان حقوق کارگران: عسل (فرشته) محمدی، امیر امیرقلی، ساناز الله‌یاری، امیرحسین محمدی‌فر، سپیده قلیان، مهدی قلیان، پیمان نجاتی، مجید رعایایی، شهین پیشآهنگ.

در بخشی از شکایت‌نامه ارسالی کارگران به سازمان جهانی کار آمده است:

«دولت ایران سعی می‌کند با بهانه‌های نخ نما و پوسیده کارگران و فعالان کارگری را به جریانات سیاسی و اپوزیسیون و به طرزی بی‌شرمانه به فعالیت‌های تروریستی وصل کند. باید تاکید کنیم این کارگران تنها فعالیت صنفی داشته‌اند یا عضو تشکل مستقل کارگری و دفاع از حقوق و مطالبات کارگران هفت‌تپه بوده‌اند.»

این کارگران در همین نامه پرسیده‌اند:

«آیا دولت ایران عضو پیوسته‌ سازمان جهانی کار نیست؟ آیا هرگز از دولت ایران خواسته می‌شود که پاسخگو باشد؟ چرا ما کارگران به دلیل ایجاد تشکل‌های صنفی خود تحت بازجویی، شکنجه، آزار و اذیت، اخراج و حبس قرار می‌گیریم؟»

اعتراض‌های گسترده کارگران هفت‌تپه به دنبال تعویق سه ماهه در پرداخت دستمزدها در سال ۱۳۸۴ آغاز شد و در سال‌های بعد به دنبال خصوصی‌سازی این مجتمع در سال ۹۴ و نیز عدم پرداخت چند ماهه حقوق کارگران، اعتراض‌ها و اعتصاب‌ها ادامه یافت.

سازمان خصوصی‌سازی اما در پاسخ به مطالبات کارگران اعلام کرد به دلیل اینکه خریدار مجتمع نیشکر هفت‌تپه به تعهدات خود در قبال دولت عمل کرده، قرارداد خصوصی‌سازی این شرکت لغو نشده و همچنان پابرجا خواهد ماند.

اسماعیل بخشی، یکی از نمایندگان کارگران معترض که هم اکنون زندانی‌ست، پیش از بازداشت گفته بود از سال ۹۴ تا الان کارگران حقوق‌های خود را بدون اعتصاب دریافت نکرده‌اند:

«مدیران شرکت با فامیل‌بازی شرکت را به فنا داده‌اند و باعث کاهش تولید شده‌اند. حقوق را سر وقت نمی‌دادند و در نهایت معلوم شد میلیون‌ها دلار ارز دولتی گرفته و در بازار به قیمت گزاف فروخته‌اند و بعد هم متواری شده‌اند.»

علی نجاتی، از کارگران اخراجی هفت‌تپه و نماینده کارگران معترض هم گفته است:

«مسئول دفتر مدیر عامل شرکت هم خبر دقیقی از وضعیت او ندارد. برخی می‌گویند بازداشت شده و برخی هم می‌گویند از کشور خارج شده است. با این همه، ‌هنوز از طرف مراجع قضایی هیچ اشاره موثقی به این موضوع نشده است.»

بر اساس گزارش ایلنا در آبان ماه گذشته، امید اسدبیگی، کارفرمای خصوصی مجتمع نیشکر هفت‌تپه به دلیل آنچه که از سوی قوه قضاییه «تخلفات ارزی» اعلام شده، تحت پیگیرد قرار گرفته که تاکنون از جزییات این پرونده و روند رسیدگی به آن اخبار دقیقی منتشر نشده است.

از سال گذشته به این سو طی در تمامی حرکت‌های اعتراضی کارگران هفت‌تپه، غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان که پیشتر سمت‌هایی همچون مدیریت سیاسی و انتظامی استانداری خوزستان و سرپرستی معاونت سیاسی و امنیتی استانداری خوزستان را در کارنامه خود دارد، همسو با نهادهای امنیتی سعی در کنترل و بی‌نتیجه گذاشتن مطالبات کارگران هفت‌تپه داشته است.

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.