ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سایپا و ایران‌خودرو عملاً ورشکسته شده‌اند

این گمان وجود دارد که دو شرکت بزرگ‌خودروسازی ایران عامدانه به سمت ورشکستگی کشانده می‌شوند که در تملک عده‌ای خاص درآیند.

کل سرمایه شرکت خودروسازی سایپا چهار هزار میلیارد تومان است این شرکت اما بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارد. ایران خودرو نیز دست‌کم هشت میلیارد تومان زیان انباشته دارد. بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی می‌گوید دو شرکت خودروسازی بزرگ ایران می‌بایست اعلام ورشکستگی کنند.

تصویری از مونتاژ خودرو در ایران- عکس: آرشیو

زندگی و معیشت نزدیک به یک میلیون نفر از جمعیت شاغل ایران به صنایع خودروسازی وابسته است. در صنابع خودروسازی ایران ۱۲۲ هزار نفر اشتغال مستقیم دارند که ۱۱۰ هزار نفر آن‌ها در دو گروه بزرگ خودروسازی ایران‌خودروو سایپا کار می‌کنند و ماهانه نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان حقوق و مزایای آ‌ن‌هاست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی دوشنبه ۲۷ خرداد اعلام کرد که سایپا و ایران خودرو باید با توجه به میزان زیان انباشته‌شان اعلام ورشکستگی کنند.

پرونده خودروسازان به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی ارجاع شده است. بهرام پارسایی به ایسنا گفت:

«یکی از تخلفات جدی خودروسازها که وزارت صنعت، معدن و تجارت هم در آن مقصر است این است که طبق قانون تجارت هر شرکت و مجموعه‌ای که زیان انباشته‌اش ۵۰ درصد سرمایه‌اش باشد، باید جلسه مجمع عمومی تشکیل دهد و اعلام ورشکستگی کند. این از قوانین صریح تجارت است. استعلام از خودروسازان هم نشان می‌دهد هر دو خودروساز میزان زیان انباشته‌شان چند برابر کل سرمایه آن‌هاست و قانوناً ورشکسته هستند و باید اعلام ورشکستی کنند.»

مطابق ماده ۱۴۱قانون تجارت، چنانچه زیان یک شرکت به ۵۰ درصد سرمایه شرکت برسد، این شرکت علناً ورشکسته محسوب می‌شود. به این ترتیب چنانچه بر اثر زیان‌های وارد شده حداقل نصف سرمایه شرکت از میان برود، هیأت‌مدیره مکلف است بلافاصله مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام را برگزار کند تا در مورد انحلال یا بقای شرکت تصمیم‌گیری شود. ایران خودرو و سایپا علاوه بر زیان انباشته، مقدار زیادی هم بدهی بانکی دارند. به گفته بهرام پارسایی، آخرین استعلام از بانک مرکزی نشان می‌دهد حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان بدهی کل خودروسازهاست که ۲۴ هزار میلیارد تومان آنها مربوط به ایران خودرو و سایپاست و میزان خودروهای پیش فروش شده‌ای که تحویل نداده‌اند هم تقریباً به همین میزان است.

وزارت صنعت در پی افزایش قیمت خودروهاست. برخی از کارشناسان این گمان را مطرح کرده‌اند که ممکن است دو خودروساز بزرگ ایران با دستکاری در آمار تولید و فروش خود قصد داشته باشند بر وزارت تجارت تأثیر بگذارند.

بهرام پارسایی در گفت وگو با ایسنا درباره این احتمال سکوت کرد. سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت خودروسازان در بسیاری از مواقع تخلف کرده‌اند:

 «خودروها به بهانه نداشتن قطعه در پارکینک مانده و تحویل داده نمی‌شوند. خودروسازان فقط برای فروش نقدی قطعه دارند، زیرا قیمت‌شان فقط چند درصد زیر قیمت بازار است و سود بیشتری برایشان دارد. همچنین چند ۱۰ هزار میلیارد تومان پول پیش‌فروش دست خودروسازهاست که معلوم نیست با این پول چه کار می‌کنند. فقط ایران خودرو تا پایان سال گذشته بابت پیش فروش بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان از مردم پول دریافت کرده که معلوم نیست این خودروها کجاست.»

دولت در نظر دارد ایران‌خودرو و سایپا را به بخش خصوصی واگذار کند. بهرام پارسایی هشدار داد که ممکن است عده‌ای این شرکت‌ها را به سمت ورشکستگی بکشانند که بعد با لابی‌هایی که در اختیار دارند آن‌ها را در تملک خود درآورند. این نماینده مجلس گفت:

«واگذاری این دو شرکت باید با نظارت بسیار دقیق و شفاف باشد و اگر این کار چند سال گذشته اتفاق می‌افتاد می‌توانست تحولی در صنعت خودرو ایجاد کند.»

بهرام پارسایی اعلام کرد که قوه قضائیه علاقه‌ای به بررسی تخلفات خودروسازان ندارد:

«دو خودروساز بالغ بر چند صد هزار شاکی و ناراضی دارند و همین‌که قوه قضاییه به صورت جدی برای بررسی تخلفات آن‌ها ورود نمی‌کند برای ما جای سوال دارد.»

  سال گذشته واگذاری نیشکر هفت‌تپه و فولاد اهواز به بخش خصوصی سبب اعتراضات کارگری شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • محسن

    عاقبت آشغال فروشی ومجبورکردن مردم بدبخت به خریداجباری تولیدات داخلی همینه

  • فریاد

    شما ببینید که قوه قضائیه اصلا" وارد این بحث نمی شود که چرا خودروهایی ایرانی بعد از سی سال با کیفیت دهه شصت هجری شمسی به بازار عرضه می شود ؟؟؟ ولی اگر زنان بخواهند به استادیوم وارد شوند فورا" برخورد می کنند ؛ اگر کسی در داخل خودرو روسری را بردارد فورا" تذکر می دهند خودرو را توقیف می کنند کسی پیدا نمی شود به این افراد بگوید چرا مگر قانون برای اجرا نیست ؟؟ البته تا زمانی که دین در راس همه کارها باشد بهتر از این هم نمی شود به قول استاد بهرام مشیری بله دیگ ؛ بله چغندر

  • حسن

    انشالله هر چه سریع تر ورشکسته قطعی سونند.مردمب که نان ندارند ماسین لازم ندارند

  • احمدی

    سلام، باید بگم که اگه مردم به همین وضع نخریدن ادامه بدن قطعا خودروسازان ما ورشکست خواهند شد، خلاصه بگم که دلیل گرانی بیش از حد خودرو در ایران تحریم هست که خودرو ساز میگه ای مردم نمیخرید؟ اشکال نداره ما خودرو را چند برابر میکنیم اما کمتر میفروشیم همون سود رو میکنیم، اما کور خوندن اگه به همین روال پیش بره اگه ورشکست نشن باید به قوانین فیزیک موجود در جهان شک کنیم، البته اینم بگم مثل بعضی مردم ورشکست میشن اما به هیچ کس نمیگن.

  • پرهام

    خدا لعنتشون‌کنه که ماشین ثبت نام‌کردم برج ۵پارسال باید تحویل میدادن هنوز بهم ندادن ادم پیش کی داد بزنه روزی ۳۰هزارتومن کرایه اژانس میدم خدا ازتون نگذره

  • محسن

    جمعش کنید باو دوباره دم انتخابات یادشون افتاد مردمی هم هستن، فحش گذاشتم هر کی بره رای بده

  • فریدون

    آقا من تو یک کارخونه خصوصی کار کردم چرا سرمایه را بدست کسی میدن که لیاقت ندار د آقا سرمایه را به کسی بده که برکشت داشته باشه کسی که بلد نیست یک مغازه را اداره کنه یک کارخونه را بهش میدن که از جیب من و شما سرمایه دود کند تا کی چند سال باید به حلقوم این مدبران نالایق این خودرو و سایپا باید پول از سفره مردم هزینه شود از خواب بیدا ر شوید.

  • غریبه

    انشالله هر چه زودتر در این دو شرکت گاری سازی بسته بشه ،یه میلیون نفر توش اشتغال دارن هفتادو نه میلیون نفر رو بدبخت کردن ، چرا باید ورشکست بشن؟؟؟ ماشینی که ساخته نشده پولش رو میگیرن هزار جور ادا در مزارن تا دیر تر ماشین رو بدن همینا اگه نبودن الان سانتافه رو با ۱۰۰ میلیون میشد خرید منتها چون آشغالای اینارو کسی نمیخره مجبورن تعادل ایجاد کنن، آرزوی هفتادو نه میلیون ایرانی بسته شدن در این دو شرکت هست والسلام

  • احمد

    تارانت خواردراین سرامسوءل است اقتصاد روبه زوال است مرگ براونیکه این مدیری که منتخب این مسوءل روگذاشته نه کالا کالاست نه هم جنس کالا بی مقداراست اصلا" هم ربطی به تحریم نیست ماخودمون به خودمون رحم نمیکنیم چطورچین بااون جمعیت میتونه رتبه اول اقتصادوداشته باشه ماکه بااین همه پتانسیل صنعتی ومادی داریم این همه مثل بحران زده باشیم واقعا"بریدخجالت بکشید دست برداریدازاین همه ***گی ومن واقعاًمتاسفم برااین مردم

  • امیر قزلباش

    برای دور بعدی مجلس برایت تبلیغ می کنم . از رای ام پشیمان نیستم . شیر مادرت حلالت باد

  • زبان زخمی

    چرا نه باید؟ چرا نباید این بلا سر مردمان بیاید؟ حکومت شاه دیکتاتوری بود، اما شبه سکولار. جریان چپ متایل به شوروی و نه چندان روی خوش به اسلام و تشیع آنگاه التقاطی های خردسوز که میخواستند مارکس به اسلام شیعی پیوند بزنند خب، اینجا اسلام ناب محمدی (ولایت فقیه) از زبان خمینی برون میزند زنان و مردان شیعه، با ظهور آرزوی شوشیانتی/مهدوی، خمینی بر بقیه ترجیح میدهند (98% رای مثبت به ج.ا. )! در ادامه طی 40 سال هر سال متوسط 70% رای مشروعیت بخشی و میلیون ها نفر در رسومات کاملا سیاسی شده شیعی شرکت میکنند و ازجمله راهپیمایی پرریسک اربعین و حالا این مردم با دلار 14000 تومان روزی 40 هزار تومان دستمزد و بیکارند ماهی 45000 یارانه این بها (بلا)یی است چندین نسلی که برای عشق سیاسی اکثریت.

  • آرش

    خدا خودروسازان (فرغون سازان) را لعنت ابدی کند.

  • علی

    بهرام پارسایی بزرگ مردی از استان فارس.همیشه همینطور از مردم مظلوم دفاع کن.همه مردم تلاش و صداقت و شجاعت و زبان گویای ملت بودن تو را می فهمند و متوجه می شوند...اولین بار است که از رای دادن در جمههوری اسلامی پشیمان نشده ام