ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نگرانی از افزايش بيابان در ايران

<p>افزايش &quot;بی&zwnj;رويه&quot; بيابان&zwnj;های ايران باعث بروز نگرانی&zwnj; فعالان محيط زيست شده است. به گفته اين فعالان &quot;حفر چاه&zwnj;های عميق توسط کشاورزان و احداث سد&zwnj;های بدون مطالعه، مهمترين علل بروز پديده بيابان&zwnj;زايی در ايران هستند.&quot;</p> <!--break--> <p>&nbsp;</p> <p>فاطمه ظفرنژاد، پژوهشگر مسائل آب روز سه&zwnj;شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۱ به خبرگزاری ميراث فرهنگی (CHN) گفت: &quot;بر اثر ساخت سد، رودخانه&zwnj;ها از بالادست خشک می&zwnj;شوند و در نتيجه بستر رودخانه به فضايی آلوده تبديل می&zwnj;شود. به علاوه در مخزن سد، جنگل و مرتع و زمين&zwnj;های کشاورزی زير درياچه سد مدفون می&zwnj;شوند و از اساس کارآيی خود را از دست می&zwnj;دهند.&quot;</p> <p>ظفرنژاد افزود: &quot;در سال&zwnj;های اخير، تب سدسازی بالا گرفته است، اين در حالی&zwnj;است که نياکان ما در شش هفت قرن پيش می&zwnj;دانستند در اقليمی مانند ايران که دما بالايی دارد و موجب بالا بودن ميزان تبخير می&zwnj;شود،&zwnj; ذخيره کردن آب اقدام بخردانه&zwnj;ای نيست.&quot;</p> <blockquote> <p>به گفته&zwnj; مسئولان سازمان حفاظت محيط زيست ايران، بيابان در برخی نقاط ايران با سرعت در حال پيشرفت است و بخش&zwnj;های بيشتری از کشور در حال از دست دادن پوشش گياهی خود هستند</p> </blockquote> <p>به گفته اين پژوهشگر &quot;ميزان تبخير در درياچه سدها در ايران بسيار بالاست و اين همان چيزی است که موجب می&zwnj;شده در روزگاران قديم مردم ايران آب را به زير زمين هدايت کنند و رودخانه&zwnj;های زيرزمينی بسازند.&quot;</p> <p>وی درباره نقش سدها در بيابان&zwnj;زايی گفت: &quot;مسأله ديگر پايين دست سد است و رودخانه&zwnj;ای که در اين منطقه خشک می&zwnj;شود و بابت خشکی آن تمام زيست بوم&zwnj;های وابسته به آن اعم از جنگل و گياه از بين می&zwnj;روند.&quot;</p> <p>ظفرنژاد افزود: &quot;نمونه اين ماجرا را می&zwnj;توان به وضوح در تالاب گاوخونی مشاهده کرد. هنگامی که زاينده&zwnj;رود به دليل سدسازی خشک شد، گاوخونی هم به شوره&zwnj;زار مبدل شد و تمامی اکوسيستم&zwnj;های وابسته به آن از بين رفتند.&quot;</p> <p>به گفته&zwnj; مسئولان سازمان حفاظت محيط زيست ايران، بيابان در برخی نقاط ايران با سرعت در حال پيشرفت است و بخش&zwnj;های بيشتری از کشور در حال از دست دادن پوشش گياهی خود هستند.</p> <p>ايران که در اقليمی خشک و نيمه خشک قرار گرفته همواره با خطر پيشروی و زايش بيابان&zwnj;ها روبه&zwnj;رو بوده است. </p> <p>فعاليت برای متوقف کردن زايش بيابان&zwnj;ها در ايران از چندين دهه قبل آغاز شده اما برخی عوامل از جمله خشکسالی و عوامل انسانی باعث شده است تا در برخی مناطق ايران، بيابان همچنان به گسترش و پيشرفت خود ادامه دهد.</p> <p>&nbsp;</p>

افزايش "بی‌رويه" بيابان‌های ايران باعث بروز نگرانی‌ فعالان محيط زيست شده است. به گفته اين فعالان "حفر چاه‌های عميق توسط کشاورزان و احداث سد‌های بدون مطالعه، مهمترين علل بروز پديده بيابان‌زايی در ايران هستند."

فاطمه ظفرنژاد، پژوهشگر مسائل آب روز سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۱ به خبرگزاری ميراث فرهنگی (CHN) گفت: "بر اثر ساخت سد، رودخانه‌ها از بالادست خشک می‌شوند و در نتيجه بستر رودخانه به فضايی آلوده تبديل می‌شود. به علاوه در مخزن سد، جنگل و مرتع و زمين‌های کشاورزی زير درياچه سد مدفون می‌شوند و از اساس کارآيی خود را از دست می‌دهند."

ظفرنژاد افزود: "در سال‌های اخير، تب سدسازی بالا گرفته است، اين در حالی‌است که نياکان ما در شش هفت قرن پيش می‌دانستند در اقليمی مانند ايران که دما بالايی دارد و موجب بالا بودن ميزان تبخير می‌شود،‌ ذخيره کردن آب اقدام بخردانه‌ای نيست."

به گفته‌ مسئولان سازمان حفاظت محيط زيست ايران، بيابان در برخی نقاط ايران با سرعت در حال پيشرفت است و بخش‌های بيشتری از کشور در حال از دست دادن پوشش گياهی خود هستند

به گفته اين پژوهشگر "ميزان تبخير در درياچه سدها در ايران بسيار بالاست و اين همان چيزی است که موجب می‌شده در روزگاران قديم مردم ايران آب را به زير زمين هدايت کنند و رودخانه‌های زيرزمينی بسازند."

وی درباره نقش سدها در بيابان‌زايی گفت: "مسأله ديگر پايين دست سد است و رودخانه‌ای که در اين منطقه خشک می‌شود و بابت خشکی آن تمام زيست بوم‌های وابسته به آن اعم از جنگل و گياه از بين می‌روند."

ظفرنژاد افزود: "نمونه اين ماجرا را می‌توان به وضوح در تالاب گاوخونی مشاهده کرد. هنگامی که زاينده‌رود به دليل سدسازی خشک شد، گاوخونی هم به شوره‌زار مبدل شد و تمامی اکوسيستم‌های وابسته به آن از بين رفتند."

به گفته‌ مسئولان سازمان حفاظت محيط زيست ايران، بيابان در برخی نقاط ايران با سرعت در حال پيشرفت است و بخش‌های بيشتری از کشور در حال از دست دادن پوشش گياهی خود هستند.

ايران که در اقليمی خشک و نيمه خشک قرار گرفته همواره با خطر پيشروی و زايش بيابان‌ها روبه‌رو بوده است.

فعاليت برای متوقف کردن زايش بيابان‌ها در ايران از چندين دهه قبل آغاز شده اما برخی عوامل از جمله خشکسالی و عوامل انسانی باعث شده است تا در برخی مناطق ايران، بيابان همچنان به گسترش و پيشرفت خود ادامه دهد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.