ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هراس برخی ایرانی‌ها از جنگ‌افروزی تندروها در واشنگتن و تهران

روزنامه «واشگتن‌پست» در گزارشی با رجوع به شماری از ایرانیان داخل کشور به احساسات آنها درباره افزایش تنش‌ها بین واشنگتن و تهران در هفته‌های اخیر پرداخته است.

پنج‌شنبه گذشته ۱۳ ژوئن / ۲۳ خرداد انفجار در دو نفت‌کش در دریای عمان بر آتش تنش‌ها افزود. ایالات متحده با انتشار ویدئو و عکس جمهوری اسلامی را عامل حادثه خواند اما تهران هر گونه دست‌داشتن در آن را تکذیب می‌کند. در چنین شرایطی روزنامه «واشگتن‌پست» در گزارشی با رجوع به شماری از ایرانیان داخل کشور به احساسات آنها درباره افزایش تنش‌ها بین واشنگتن و تهران در هفته‌های اخیر پرداخته است.

ایرانی‌ها نگران بالاگرفتن تنش‌ها هستند ــ‌ عکس، تهران: از آرشیو

با افزایش تنش‌ها بین ایران و ایالات متحده در خلیج فارس، شماری از ایرانی‌ها می‌گویند که احساس می‌کنند از همه طرف تحت فشار قرار گرفته اند و نیروهای گوناگونی را در حال تنش‌آفرینی می‌بینند که می‌تواند به جنگ منجر شود.

فرزاد ۴۸ ساله، یک مهندس در نیروگاه برق در بوشهر در حاشیه خلیج فارس می‌گوید:

«ما می‌دانیم که سه گروه اصلی می‌خواهند ایران و ایالات متحده را به تقابل نظامی بکشانند: تندروها در ایران، رادیکال‌ها در ایالات متحده، و عربستان و اسرائیل».

فرزاد باور دارد که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده فریب مشاوران جنگ‌افروزشان را خورده‌اند؛ از جمله مقام‌هایی در سپاه پاسداران و جان بولتون، مشاور عالی امنیت ملی کاخ سفید.

تنش‌ها در خاورمیانه در هفته‌های اخیر در پی حملات به شش نفت‌کش تجاری بالا گرفت. ایالات متحده ایران را مقصر شمرده است. درحالی‌که تهران هر گونه مسئولیتی را تکذیب می‌کند،‌ برخی کارشناسان گمانه‌زنی کرده‌اند که این حادثه‌ها واکنش ایران به فشار فزاینده ایالات متحده، از جمله تحریم‌های اقتصادی است.

فرزاد می‌گوید اگر ایران اصلاً این حمله‌ها را انجام داده باشد، به خاطر فشار ایالات متحده نبوده است. او که پشت تلفن با خبرنگاری واشنگتن‌پست حرف می‌زد، گفت: «این به خاطر منفعت اقتصادی و سیاسی برخی گروه‌ها در ایران در صورت وقوع جنگ است. چنین اقداماتی به ضرر ایرانیان و حکومت به طور کلی است».

فرزاد و دیگر مصاحبه‌کنندگان با واشنگتن‌پست به دلیل هراس از تعقیب تنها با نام کوچک‌شان گفت‌و‌گو کرده‌اند.

تنش‌ها پس از کنار کشیدن دولت ترامپ از توافق هسته‌ای تاریخی بین تهران و قدرت‌های گروه ۱+۵ (برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام که ۲۰۱۵ به امضا رسید) در سال گذشته بالا گرفت. ایالات متحده در عوض کارزار «فشار حداکثری» را علیه تهران آغاز کرده است.

مقام‌های ایرانی آمریکایی‌ها را به «تروریسم اقتصادی» متهم کرده اند و ایران دوشنبه گفت که ذخایر اورانیوم غنی‌سازی‌شده‌اش به زودی فراتر از حدود مقرر در توافق هسته‌ای خواهد رفت.

آخرین دور افزایش تنش‌ها هفته گذشته آغاز شد؛ با انفجار دو نفت‌کش در نزدیکی تنگه هرمز، یک گلوگاه حیاتی برای کشتی‌رانی محصولات نفتی. این حملات دو شناور متعلق به ژاپن و نروژ را هدف قرار گرفت و زمانی به وقوع پیوست که شنیزو آبه (در ژاپن، آبه شینزو)، نخست‌وزیر ژاپن در حال انجام یک دیدار بلندپایه در تهران بود.

لیلای ۳۱ ساله، یک کارمند یک شرکت توزیع غذایی در پایتخت ایران می‌گوید: «اصلاً با عقل جور در نمی‌آید که ایران چنین عملیاتی را انجام داده باشد، چون قبل از هر چیزی به چهره خودش در منطقه آسیب می‌زند».

لیلا گفت که به نظر او به احتمال بیشتر یا عربستان سعودی یا اسرائیل، یعنی دشمنان اصلی ایران در منطقه،‌ «حمله را طراحی کردند و مدارک را نیز جعل کردند» تا «به جهان نشان دهند که ایران غیرقابل اعتماد است».

لیلا برای اثبات نظریه‌اش به این نکته اشاره کرد که حمله «درست در روزی اتفاق افتاد که ایران میزبان شینزو آبه بود و [مقامات] داشتند به او می‌گفتند که فقط خواهان بازگشت توافق هستند».

مرکز فرماندهی نیروهای آمریکایی در خاورمیانه برای اثبات تقصیرکاری جمهوری اسلامی ویدئوها و عکس‌هایی را منتشر کرده که ادعا می‌شود قایق گشت سپاه پاسداران جمهوری اسلامی را در حال نزدیک‌شدن به یک نفت‌کش و برداشتن یک مین منفجرنشده نشان می‌دهد.

مقام‌های اروپایی از ایالات متحده خواهان ارائه مدارک بیشتری برای اثبات گناهکاری ایران شده‌اند و طرفین را به آرامش دعوت کرده‌اند. پنتاگون دوشنبه ۱۷ ژوئن / ۲۷ خرداد اعلام کرد که یک‌هزار سرباز اضافه به خاورمیانه اعزام می‌کند.

اما حتی با وجود نگرانی برخی ایرانی‌ها از اقدام نظامی، برخی دیگر در مصاحبه‌شان گفتند که تصمیم ایران را برای کاهش تعهداتش ذیل برجام را درک می‌کنند. این توافق وعده برداشته‌شدن تحریم‌ها در عوض پایبندی به محدودیت‌های هسته‌ای را داده بود.

اکنون، با تحریم تقریباً همه‌جانبه ایالات متحده، اقتصاد ایران بحرانی است، فروش نفت پایین آمده است، و دیگر امضاکنندگان توافق از جمله اروپایی‌ها در حفظ سرمایه‌گذاری‌هایشان در ایران خیلی موفق نبوده‌اند.

برخی از ایرانی‌های مصاحبه‌شده به واشنگتن‌پست گفتند که کشورشان منزوی شده است و گزینه‌های بسیار کمی به جز یک پاسخ محکم باقی مانده است.

فهمیه، یک کارمند بخش خصوصی در تهران می‌گوید: «شاید اگر این مسأله هسته‌ای اصلاً از اول آغاز نشده بود، اوضاع نیز تا این حد تنش‌آلود نمی‌شد». او به تلاش جمهوری اسلامی برای دست‌یابی به فناوری هسته‌ای اشاره می‌کرد: «اما حالا اینجاییم دیگر. می‌توانم بفهمم چرا مقام‌های ایرانی هیچ گزینه‌ی بهتری ندارند به جز تهدید در مورد غنی‌سازی اورانیوم».

فرزاد، مهندس در بوشهر گفت که به باور او تهدیدهای ایران برای افزایش اورانیوم غنی‌سازی‌شده «جدی‌تر به نظر می‌رسند از اقداماتی که آنها عملاً انجام می‌دهند»‌، اما هنوز «این حرکت بسیار خطرناکی است. نمایشی این‌چنینی فقط تحریک‌های آمریکا را توجیه می‌کند».

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • محمود

    جناب "محسن" (پالیزی) حمل بر جسارت نشود, اما نظرات شما بسیار بسیار نامربوط است. تا آنجایی که ما میدانیم اکثریت قریب به اتفاق ایرانیان مخالف جنگ هستند. بجز سلطنت باختگان پَرت و مزاحمین خلق, که چند هفته پیش خیلی سیخ کرده بودند و روزانه از بمباران هوایی کوتاه تر نمی آمدند, اما برای صدمین بار باز هم درسشان را یاد نگرفتند: هر که ناموزد ز چرخ روزگار.... جالب است که شما مقولهء "پول گرفتن" را به میان میاوارید, اما از یاد میبرید که طرفین نامبرده در بالا (سلطنت باختگان مضحک و مزاحمین خلق دلقک) تاریخا از سوی شرکتهای بزرگ نظامی و اسلحه سازی در راستای سیاست های جنگ طلبانه اشان از حمایت های سیاسی و مالی برخوردار بوده اند. اما داستان مخالفت با جنگ در اینجا حکایت دیگری است. در این رادیو طبق یک نظر پرسی عمومی اکثریت قریب به اتفاق پاسخ دهندگان مخالف جنگ هستند. طبق "منطق" شما آن چند هزار کاربر که در نظر پرسی مخالفت خود را بیان کرده اند, نیز حتما پول گرفته اند تا چنین پاسخی بدهند!؟ آسیب شناسی روان پریشی سلطنت باختگان را پایانی نیست.

  • محسن

    واقعا چقدرم نظرات مربوطه . تا اونجا که من می دونم هیچ کس تو ایران با جنگ مشکل ندارن طرفدار نظام میگه دهن آمریکا سرویسه مشکلی نیست مخالف نظام میگه ج.ا. رفته مشکلی نیست شما پول گرفتید که مردمو از جنگ بترسونید یه حرفه دیگست.

  • هداف پشت پرده افزایش تنش در منطقه

    بخشی از مقالهء "اهداف پشت پرده افزایش تنش در منطقه" (سری "سخن روز" از حزب کمونیست ایران) "ایجاد چنین تنشهایی طبق هر سناریویی و از جانب هر یک از طرفین این کشمکش، بسیار خطرناک و بازی با آتشی خواهد بود که حیات و زندگی صدها هزار انسان را به نابودی خواهد کشاند. چنین تنش و جنگی اگر برپا گردد تنها با هدف خدمت به حفظ مصالح و منافع سرمایه داران جهانی، کارتلهای نفتی و صاحبان کارخانه های تولید وسایل کشتار جمعی خواهد بود و از سوی رژیم نیز در خدمت تداوم حاکمیت نکبت بار، فاسد و جنایتکار جمهوری اسلامی خواهد بود. افزایش هر روزه دامنه تحریمهای آمریکا علیه جمهوری اسلامی و نهادها و شرکتهای وابسته به آن، بحران اقتصادی رژیم را عمیق تر کرده و زندگی کارگران و توده های مردم زحمتکش را بیشتر در تنگنا قرار داده است. البته مسئولان و کاربدستان رده بالای رژیم نیز بارها به بن بست و معضلات اقتصادی اعتراف می کنند. موضع تند و به اصطلاح "مقاومت حداکثری"خامنه ای در دیدارهای دیپلماتیک خارجی مصرف داخلی دارد و برای فریب افکار عمومی مردم ایران است، و گرنه جمهوری اسلامی در جستجوی راهی برای تسلیم و 'سازش قهرمانانه' دیگری است."

  • nader

    حمایت اروپا از حکومت اسلامی ادامه دارد! - دولت بریتانیا با حل‌وفصل موضوع «پرداخت غرامت» به بانک ملت موافقت کرده است تا پرونده ده ساله شکایت از این کشور به دلیل تحریم این بانک بسته شود!. روزنامه فایننشنال تایمز روز سه‌شنبه ۲۸ خرداد این گزارش را منتشر و اعلام کردند که رقم درخواست ، «یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار» است!. در حالی است که قرار بود از فردا، ۲۹ خردادماه، رسیدگی به این پرونده در دادگاه بریتانیا به جریان بیفتد!. رویترز می‌نویسد کشورهای اروپایی حاضر نیستند که اطلاعات محرمانه را در اختیار قضات بگذارند چراکه که نگرانند منابع این اطلاعات فاش شود.! هنوز معلوم نیست این غرامت چه زمانی و چگونه تحویل حکومت اسلامی خواهد شد. - همزمان با سفر وزیر خارجه آلمان به تهران، کانال اینستاگرامی برنامه جهانی غذا سازمان ملل متحد در ایران (WFP) خبر داد «دولت آلمان مبلغ دو میلیون یورو به برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد اهدا کرد؟!. این کمک سخاوتمندانه به حمایت از ۳۰ هزار نفر از آسیب پذیرترین پناهندگان افغان و عراقی ساکن مهمانشهرها؟ درایران اختصاص دارد؟

  • farid

    جناب آقای ریسی ریاست قوه قضائیه! جناب آقای علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی! جناب آقای روحانی! رئیس جمهور! بیش از چهل سال مملکت را به جنگ و بحران و گروگانگیری و ارسال تروریست و بمب و موشک وورشکستگی کشاندید و مردم ایران را بخاطر رقص در پشت بام و عکاسی از زندان اوین و کنجکاوی در تغییرات محیط زیستی و آب بازی در پارک و نوشتن نامه و مقاله و وبلاگ و اعتراض به حجاب و انتخابات مهندسی و فساد و مصادره اموال خصوصی و عمومی به شکنجه و شلاق و زندان و اعدام محکوم کردید. پرده ها بالا رفته و همه از دروغ و فریب و سانسور و اختناق و تحجرو نا مدیریتی حاکم بستوه آمده اند و بزودی باید جوابگوی تمام بلایا و مصایب باشید!

  • Nasim

    چهل سال قتل عام و قتل خاص و قتل تک پرون.از کسروی، شاپور بختیار، حسنعلی منصور، شهریار شفیق، مختاری، پوینده، زالزاده سیدامامی، ندا آقا سلطان، تفضلی، فریدن فرخزاد، دکتر رجوی، دکتر سامی، ستار بهشتی، زهرا کاظمی، کسرای وفاداری که حتا به زنش هم تجاوز کردند، فرهنگ امیری، قاسملو، شرافکندی، سیروس کتیبه، ستاربهشتی و فروهرها و،هزاران قتل در سال ۶۷، هزاران قتل از سران رژیم شاهنشاهی و هزاران بهایی کشته شده…

  • sattar beheshti

    - علم‌الهدی نماینده ولی‌فقیه در استان : چرا از عطسه آمریکا لرزه بر اندامتان می‌افتد؟ چرا جریان اقتصادی کشور یک مرتبه زیر و رو می‌شود و یک عده نیز شروع به تبلیغات سوء می‌کنند. آمریکا کجا توانست همه چیز را تمام کند؟ کجا به ما لطمه زد؟ در همه عرصه‌ها، قدرتمندتر، عزیزتر و پولدارتر شده ! و زندگانی بهتر داریم !!! - در بیانیه‌ای که در صفحه فیس‌بوک سفارت آمریکا در عراق روز جمعه 26 آوریل 2019 منتشر شد آمده که فساد در همه اجزای رژیم ایران، از راس هرم گرفته تا قاعده آن، فراگیر شده است. این سفارت همچنین اعلام کرد چهل سال پس از «حکومت آخوندها» و در زمانی که بسیاری از افراد ملت ایران به دلیل اوضاع اقتصادی ناگوار در زیر خط فقر زندگی می‌کنند، دارایی‌های رهبر !? به تنهایی 200 میلیارد دلار برآورد می‌شود!.

  • Faryad

    برایان هوک در مصاحبه‌ای اختصاصی با صدای آمریکا ۳۶۵: رژیم ایران یک نظام دزدسالار و مافیای مذهبی فاسد است؛ فشار آمریکا ادامه خواهد داشت اگر شما به تاریخچه بیش از چهل سال گذشته این رژیم نگاه کنید، می‌بینید که حتی یک مورد هم وجود نداشته که بدون دستکم یکی از این سه مورد: یعنی فشار اقتصادی، انزوای دیپلماتیک، و تهدید به نوعی واکنش نظامی، پای میز مذاکره آمده باشد. وضعیت همیشه این گونه بوده است. این رژیمی است که اگر قرار بود مشکل با آن از طریق گفتگوی دوستانه حل شود، ما این مشکل را مدت‌ها پیش حل کرده بودیم. اما این یک رژیم مارکسیستی است و سرمشق قدیمی لنین را دنبال می کند -- یعنی اول فشار می آورد و اگر با مقاومت روبه رو نشد، فشار را بیشتر می کند؛ اما اگر در مقابل‌شان ایستادگی شود، وضع فرق می‌کند. و ما بارها این را - هم در جریان جنگ عراق و هم در عرصه‌های دیگر - دیده‌ایم. ما می‌دانیم که سیاست ما سیاست درستی است؛ زیرا این تنها زبانی است که رژیم می‌فهمد!