ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمله سایبری آمریکا به تسلیحات موشکی سپاه

آمریکا تایید کرده با وجود خودداری از حمله نظامی به ایران، از حمل‌های موثر سایبری برای غیرفعال کردن سیستم‌های رایانه‌ای کنترل موشک‌ و راکت‌های این کشور استفاده شده است. 

رییس جمهوری آمریکا تایید کرده که با وجود خودداری این کشور از حمله نظامی به ایران در پاسخ به ساقط کردن پهپاد آمریکایی، از حمله‌های موثر سایبری برای غیرفعال کردن سیستم‌های رایانه‌ای ایران در کنترل موشک‌ها و راکت‌های این کشور استفاده شده است.

حمله‌های حساس سایبری به سپاه پاسداران ایران را ستاد مرکزی ارتش آمریکا انجام داده که در سراسر خاورمیانه اشراف اطلاعاتی دارد

بر اساس گزارش واشنگتن پست، پنج‌شنبه شب، ۲۰ ژوئن، دو حمله سایبری به دست کارکنان فرماندهی سایبری آمریکا به ایران صورت گرفته است که از مدتی قبل برای آن برنامه‌ریزی شده است.

دو نفر از کارکنان این مرکز گفته‌اند که پنتاگون پس از حمله به دو نفت‌کش در تنگه هرمز که گفته می‌شود ایران در آن دست داشته، این حملات را اجرایی کرده است. ایران دست داشتن در حمله‌ به نفت‌کش‌ها را انکار کرده است.

به گفته این دو منبع که خواسته‌اند ناشناس بمانند، حمله‌های حساس سایبری به سپاه پاسداران ایران را ستاد مرکزی ارتش آمریکا انجام داده که در سراسر خاورمیانه اشراف اطلاعاتی دارد.

دولت آمریکا روز شنبه ۲۲ ژوئن/ اول تیر نسبت به حملات سایبری از سوی ایران نیز هشدار داده است.

کاخ سفید و مقامات مرکز فرماندهی سایبری از اظهار نظر در این زمینه خودداری کرده‌اند.

الیسا اسمیت،‌ سخنگوی پنتاگون گفته است:

«به دلیل سیاست‌های موجود و به دلایل امنیتی، ما درباره عملیات سایبری و اطلاعاتی صحبت نمی‌کنیم.»

انجام این حمله‌ها نخستین بار از سوی یاهو نیوز گزارش شد.

توماس بوست، یکی از مقامات سابق امنیت سایبری کاخ سفید در دولت ترامپ گفته هدف این حمله‌ها ایجاد هزینه برای تهدیدهای سایبری ایران و همچنین دفاع از فعالیت‌های نیروی دریایی آمریکا در تنگه هرمز بوده است:

«ارتش آمریکا از مدت‌ها قبل می‌دانسته که ما می‌توانیم در صورت نیاز در عرض ۲۴ ساعت همه قایق‌های سپاه پاسداران را از بین ببریم و این دیدگاه جدید نیروی دریایی آمریکا برای دفاع از خود در دریا و حفظ امنیت مسیرهای بین‌المللی دریایی از حملات ایران است.»

حمله‌های سایبری روز پنج‌شنبه علیه سپاه پاسداران، نخستین واکنش از این نوع از ماه مه تاکنون بوده است. اجازه دونالد ترامپ، انجام چنین عملیاتی را ساده‌تر کرده و نشانگر رویکرد تازه مرکز فرماندهی سایبری آمریکا تحت عنوان «دفاع پیشگیرانه» است که فرمانده آن، ژنرال پاول ناکاسون، آن را به عنوان «عملیات علیه دشمنان در داخل قلمرو خودشان» تعریف کرده است.

عملیات سایبری پاییز گذشته آمریکا علیه روسیه به منظور زمین‌گیر کردن ترول‌های اینترنتی صورت گرفت که در شبکه‌های اجتماعی آمریکا فعالیت می‌کردند اما عملیات علیه ایران، فراگیرتر بوده است.

یکی از منابعی که با واشنگتن پست صحبت کرده، گفته است جبران خسارت‌های این حمله آسان نخواهد بود.

به گفته این منابع، حمله‌های سایبری نمونه‌ای از روش‌های پیشنهادی جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا به عنوان روش‌های موثر سایبری  است.

او به وال استریت ژورنال گفته بود:‌

«ما اکنون دیافراگم را بازتر می‌کنیم و منطقه‌ای را که آماده فعالیت در آن هستیم، گسترش می‌دهیم.»

آمریکا در ماه آوریل سال ۲۰۱۸ در واکنش به رفتارهای سپاه پاسداران در منطقه خاورمیانه، آن را به عنوان یک گروه تروریستی معرفی کرد.

در سال‌های اخیر نیروهای سایبری ایران تلاش کرده‌اند تا ناوهای جنگی آمریکایی و تجهیزات جهت‌یابی این کشور در خلیج فارس را هک کنند. تنگه هرمز منطقه‌ای استراتژیک است که از مسیر آن یک پنجم مبادلات نفتی جهان صورت می‌گیرد.

روز شنبه وزارت امنیت داخلی آمریکا به صنایع این کشور اعلام کرد ایران حملاتی سایبری علیه صنایع حساس کشور شامل نفت، گاز و سایر بخش‌های انرژی و نهادهای دولتی آغاز کرده و می‌تواند در سیستم رایانه‌ای آنها اختلال ایجاد کند یا آن را از بین ببرد.

سازمان امنیت ملی آمریکا از صنایع این کشور خواسته هوشیار باشند:

«در زمانه بالا گرفتن تنش‌ها، همه باید از نشانه‌های تهاجم ایران به فضای سایبری آگاه و در مقابل آن آماده دفاع باشند.»

ایران پیش از این هم حملات سایبری داشته است: در سال ۲۰۱۲، این کشور ویروس شامون را تولید کرد که بیش از ۳۰ هزار شبکه تجاری کامپیوتری را در شرکت نفت دولتی سعودی، آرامکو، نابود و تمام اطلاعات نسخه پشتیبان را پاک کرد.

عربستان و ایران دشمنان منطقه‌ای به حساب می‌آیند.

تحلیلگران می‌گویند فعالیت‌ها و حمله‌های سایبری ایران علیه آمریکا از سال ۲۰۱۴ افزایش داشته است. این حملات عمدتا به سیستم‌های صنایع انرژی صورت گرفته است.

این حمله‌ها در شش ماه گدشته افزایش یافته‌اند و در هفته گذشته به اوج خود رسیده‌اند.

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.