ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پمپئو: آزادی ناوبری در تنگه هرمز تقویت شود

وزیر خارجه آمریکا قصد دارد یک ائتلاف جهانی علیه ایران تشکیل دهد. همزمان نیروی دریایی آمریکا حضورش در خلیج فارس را تقویت کرد.

وزیر خارجه آمریکا در چارچوب سیاست این کشور برای ایجاد ائتلافی جهانی علیه ایران وارد عربستان سعودی شد. همزمان فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران گفت هدف قرار دادن پهپاد آمریکایی در نزدیکی تنگه هرمز می‌تواند «همواره به‌صورت متناوب» تکرار شود. نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد که کشتی تهاجمی آبی-خاکی «یو‌اس‌اس باکسر» به غرب آسیا اعزام شد. این ناو تحت فرماندهی ناوگان پنجم دریایی آمریکا قرار دارد. وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که در دیدار و گفت‌وگو با پادشاه و ولیعهد سعودی امنیت تنگه هرمز را به بحث گذاشته است.

دوشنبه ۲۴ ژوئن/ ۳ تیر، کاخ السلام، جده: دیدار مایک پمپئو، وزیر خارجه عربستان با ملک سلمان، پادشاه سعودی در جده دوشنبه ۲۴ ژوئن/ ۳ تیر، کاخ السلام، جده: دیدار مایک پمپئو، وزیر خارجه عربستان با ملک سلمان، پادشاه سعودی در جده

به‌گزارش آسوشیتدپرس، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا صبح دوشنبه ۳ تیر / ۲۴ ژوئن وارد عربستان سعودی شد. این سفر پمپئو در پی سرنگون کردن پهپاد آمریکا در تنگه هرمز توسط ایران و افزایش تنش‌ها بین تهران و واشنگتن انجام می‌شود.

پمپئو در این سفر پشت درهای بسته با پادشاه عربستان سعودی، سلمان بن عبدالعزیز، و ولیعهد این کشور محمد بن‌سلمان، در جده دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار، وزیر خارجه، وزیر مشاور در امور خارجه، وزیر کشور سعودی و سفیر ریاض در واشنگتن نیز حضور داشتند.

وزیر خارجه آمریکا بعد از دیدار با پادشاه و ولیعهد سعودی با انتشار پیامی در توییتر نوشت:

«امروز ملاقاتی سازنده با پادشاه سلمان بن عبدالعزیز آل سعود داشتم تا افزایش تنش در منطقه و نیاز به تقویت امنیت دریایی در تنگه هرمز را مورد بحث قرار دهیم. آزادی ناوبری در اولویت است».

وزیر خارجه آمریکا سپس به ابوظبی امارات متحده عربی خواهد رفت. هر دو کشور از متحدان آمریکا در منطقه محسوب می‌شوند.

مایک پمپئو یکشنبه ۲ تیر / ۲۳ ژوئن پیش از سفر خود به عربستان سعودی اظهار امیدواری کرده بود که بتوان ائتلافی جهانی علیه ایران ایجاد کرد. وزیر خارجه آمریکا گفته بود: «ما با آن‌ها (مقام‌های سعودی) در مورد چگونگی اطمینان از هماهنگی استراتژیک خود و نحوه ایجاد یک ائتلاف جهانی، ائتلافی که نه تنها کشورهای خلیج فارس، بلکه کشورهای دیگر در آسیا و اروپا را شامل شود، صحبت می‌کنیم؛ کشورهایی که آماده‌اند تا در مقابل بزرگترین دولت حامی تروریسم در جهان، مبارزه کنند.»

وزیر خارجه آمریکا همچنین هدف آمریکا از گفت‌وگو با متحدانش را جلوگیری از تأمین مالی تروریسم توسط ایران و پیشبرد برنامه هسته‌ای و موشکی آن عنوان کرد.

اعزام «یو‌اس‌اس باکسر» به خاورمیانه همزمان با سفر پمپئو

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس» نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد که کشتی تهاجمی آبی-خاکی «یو‌اس‌اس باکسر» به خاورمیانه اعزام شد. این ناو تحت فرماندهی ناوگان پنجم دریایی آمریکا قرار دارد.

همزمان با سفر وزیر خارجه آمریکا،  کشتی تهاجمی آبی-خاکی «یو‌اس‌اس باکسر»  به منطقه تحت فرماندهی ناوگان پنجم دریایی آمریکا به کشتی‌های تهاجمی «یواس‌اس جان پی مارتا» و کشتی «یو‌اس‌اس هارپر فری» ملحق شده است.

نیروی دریایی آمریکا درباره مکان دقیق استقرار یو‌اس‌اس باکسر سکوت کرده. ناوگان پنجم نیروی دریایی مستقر در بحرین مسئول نظارت بر ناوهای آمریکا در خلیج فارس و منطقه غرب آسیا است.

پیش از وزارت دفاع آمریکا ناو ناو هواپیمابر «یواس‌اس آبراهام لینکلن» را به غرب آسیا اعزام کرد که در دریای عربی متوقف شده است.

آمادگی ترامپ برای مذاکره با ایران

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، برایان هوک، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران دوشنبه ۲۴ ژوئن / ۳ تیر در گفت‌و‌گویی تلفنی از عمان گفت که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به دنبال مذاکره با ایران است:

«رئیس‌جمهور می‌خواهد با رژیم [ایران] بنشیند و گفت‌و‌گو کند. فکر می‌کنم پرسش اصلی این است که ایران چرا هنوز دیپلماسی را رد می‌کند؟»

هوک به کشورهای حاشیه خلیج فارس سفر کرده بود و دوشنبه (امروز) برای ادامه رایزنی‌ها به فرانسه می‌رود. او در جمع خبرنگاران در بروکسل گفت که واشنگتن به دنبال معاهده‌ای با جمهوری اسلامی است که کنگره آمریکا آن را تصویب کند:

«آمریکا آماده احیای روابط دیپلماتیک با ایران است و مایل است تا تحریم ها علیه تهران را لغو کند اما صرفا در صورتی که تهران هم مایل به توافق باشد و باید بداند که ابتدا باید توافق حاصل شود».

آمادگی مشروط بریتانیا برای پیوستن به ائتلاف نظامی علیه ایران

جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا دوشنبه ۳ تیر / ۲۴ ژوئن در گفت‌و‌گو با رادیو بی بی سی گفت که آمریکا یا ایران خواهان جنگ نیست اما امکان وقوع جنگ تصادفی وجود دارد. هانت گفت:

«ما بسیار نگران هستیم. ما فکر نمی‌کنیم که هیچیک از دو طرف جنگ بخواهند، اما بسیار نگران هستیم که شاید به ورطه یک جنگ تصادفی بیفتیم. ما هر چه بتوانیم برای کاهش تنش انجام خواهیم داد».

به گفته وزیر خارجه بریتانیا، لندن و واشنگتن در زمینه وضعیت «بسیار خطرناک خلیج فارس» در تماس نزدیک هستند.

هانت شب گذشته نیز با روزنامه بریتانیایی «دیلی میل» مصاحبه کرده بود. به گزارش این روزنامه بریتانیایی، هانت گفته است که در صورت وقوع جنگ علیه ایران، لندن پیوستن به واشنگتن را بررسی خواهد کرد:

«ما از ایالات متحده به عنوان نیرومندترین متحدمان حمایت خواهیم کرد اما قطعاً باید هر درخواستی برای حمایت نظامی را به صورت مورد به مورد بررسی کنیم».

فرمانده نیروی دریایی ایران: حمله به پهپادهای آمریکایی تکرارپذیر است

دوشنبه ۳ تیر / ۲۴ ژوئن حسین خانزادی، فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران با اشاره به حمله اخیر جمهوری اسلامی به پهپاد آمریکا و سرنگونی آن گفت: «به جرأت می‌گوییم این جواب دندان‌شکن همواره به صورت متناوب تکرارپذیر خواهد بود و دشمن این را می‌داند.»

خانزادی از تجهیزات نیروی دریایی جمهوری اسلامی برای شناسایی «دشمن» در زیر آب و تسلیحات یگان‌های شناور آن برای «غافلگیر کردن دشمن» خبر داد.

به‌گفته سپاه پاسداران بامداد پنج‌شنبه ۳۰ خرداد / ۲۰ ژوئن یک فروند پهپاد ارتش آمریکا در حریم هوایی ایران هدف آتش پدافند نیروی هوافضا قرار گرفت و سرنگون شد. فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) رسماً سرنگونی پهپاد ارتش آمریکا را تأیید کرد اما اعلام کرد برخلاف ادعای سپاه، پهپاد ساقط شده در حریم هوایی بین‌المللی پرواز می‌کرد.

این رویداد به تنش ایران و آمریکا دامن زد تا آن حد که به گزارش نیویورک تایمز فرمان حمله به ایران هم صادر شد اما ترامپ آن را به تعلیق درآورد. وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی سفیر سوئیس را در اعتراض به اقدامات واشنگتن احضار کرد و به سازمان ملل متحد شکایت برد.

 وعده روسیه برای مقابله با تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران

به گزارش خبرگزاری‌های روسیه، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه  این کشور دوشنبه ۲۴ ژوئن / ۳ تیر گفت که روسیه و شرکای آن برای مقابله با تحریم‌های جدید واشنگتن علیه تهران گام‌هایی برخواهند داشت.

ریابکوف گفت که اعمال تحریم‌های آمریکا تنش‌ها را وخیم‌تر خواهد کرد و واشنگتن باید به جای اعمال تحریم‌های حدید به دنبال گفت‌وگو با تهران باشد.

در پی سرنگونی یک فروند پهپاد ارتش آمریکا، دونالد ترامپ شنبه گذشته در توئیتر خود اعلام کرد که از روز دوشنبه (امروز) تحریم‌های جدیدی علیه ایران به‌اجرا گذاشته خواهد شد.

وال‌استریت ژورنال به‌نقل از یک مقام نزدیک به وزارت خزانه‌داری آمریکا نوشته است که یکی از این تحریم‌ها احتمالاً تحریم کانال ویژه مالی اروپا با ایران موسوم (اینستکس) است.

وال‌استریت ژورنال همچنین احتمال داد که تحریم‌های جدید، بیشتر به‌صورت ثانویه و به‌شکل جریمه کردن بانک‌ها، شرکت‌های بیمه و شرکت‌های تجاری خارجی باشد.

آمریکا به‌تازگی در ادامه تحریم‌های خود علیه ایران، جمعه ۱۷ خرداد / ۷ ژوئن شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و ۳۹ نهاد مرتبط با این صنایع را تحریم کرد. دلیل این تحریم حمایت مالی این صنایع از قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه پاسداران اعلام شد.

پانویس:

این گزارش در طول روز با اطلاعات تازه به روز می‌شود و تیتر آن هم تغییر می‌کند

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.